For en drøy måned siden viste BMW fram noe stort, veldig stort. For dette er nemlig neste generasjon elbiler, og vi fikk altså en smak på framtiden. Intet mindre.
Bilen de viste fram heter BMW iX3, og baner vei for en ny, ny klasse. En Neue Klasse anno 2025. Og denne elbilen er det verd å holde et øye med.
For morgendagens elbiler vil ha en helt annen rekkevidde og ladetid enn dagens, og den første Neue Klasse, altså BMW iX3, kan lokke med 805 kilometer rekkevidde og 400 kW ladefart – 10 minutter ved lynladeren kan gi hele 372 nye kilometer.
Og ja, tyskerne har selvsagt løftet alt det andre i kommende iX3 også, så dette er en svært så spennende elbil.

Det mener også Time, som nå har kommet med sin liste over de beste oppfinnelsene i 2025. Som vanlig har de delt dette opp i mange kategorier, og for oss er det spesielt en vi titter litt ekstra på – transport. Her har magasinet gitt ut 10 priser.
Det inkluderer en sikkerhetsløsning for elever i de amerikanske skolebussene, en elektrisk cargosykkel, en løsning som skal hindre sjåfører å titte på mobilen, en ny e-sykkel, en digital kjørelærer og overvåker, en elektrisk motorsykkel med lang rekkevidde og Waymos selvkjørende AI-sjåfør.
Og ja. så har tre store bilmerker fått hver sin pris.
BMW har altså fått den ene for iX3, men mer eksakt har Time latt seg imponere av Neue Klasse. Dette sier magasinet:
«Med 40 modeller planlagt lansert innen 2027 på Neue Klasse-plattformen, som har det BMW kaller et nytt «digitalt nervesystem» som involverer fire datamaskiner som kan motta trådløse oppdateringer, starter iX3 et nytt kapittel for det 109 år gamle selskapet.»

BYD satser tungt, og liker å kalle seg for verdens største produsent for elektrifiserte biler. De har også en potensiell storselger i Seagull, en svært aggressivt priset elbil som skal bane vei for grønne bilene også i de rimeligste segmentene. Dette sier blant annet Time:
«Det er en kompakt kombikupé, den enkleste versjonen har et 30 kWh batteri, en 55 kW motor, en rekkevidde på 190 miles (306 km) og en toppfart på 130 km/t. Vil verden ha en liten elbil? Det virker slik. I juni rullet den millionte Seagull av produksjonslinjen. Den ble lansert i 15 europeiske markeder tidligere i år.»

Det tredje bilmerket er en gammel kjenning på denne listen, Volvo, som i fjor hanket inn en pris for EX90 og det unike systemet for førerforståelse. I år er det en gammel Volvo-slager som gir de en oppfinnelses-pris.
Tilbake i 1959 kunne svenskene presentere det første 3-punkts sikkerhetsbelte signert den oppfinnsomme Nils Bohlin, og 66 år senere baner EX60 vei for et nytt multiadaptivt sikkerhetsbelte som skal sikre de på innsiden enda bedre.
Dette sier blant annet Time:
«Det nye adaptive sikkerhetssystemet tilpasser beskyttelsen (f.eks. ved å justere hvor mye strekk beltet gir) ved hjelp av data fra innvendige og utvendige sensorer som overvåker brukerens høyde, vekt og sittestilling, samt hastigheten og retningen på enhver kollisjon.»

– Vi er stolte av å bli anerkjent av Time som en leder innen bilsikkerhet, sier Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre.
– Med det multiadaptive sikkerhetsbeltet i den kommende EX60 utnytter vi sanntidsdata for å tilpasse oss situasjonen og personen som bruker det – og gir smartere, personlig beskyttelse som kan bidra til å redusere skader.
Kommende Volvo EX60 skal vises fram i januar, og tetter dermed et hull for de elektriske SUV-modellene til det svenske merket.
Her kan du lese hele listen til Time, og det anbefales, for her er virkelig mange flotte og viktige oppfinnelser!
Les også: