Andreas Bakkerud og Catie Munnings skrev seg inn i historiebøkene som tidenes aller siste Extreme E-vinnere. (Fotos: Hansen Motorsport)

Nordmenn skriver racinghistorie

Extreme E blir til Extreme H, og dermed er det duket for historiens aller første hydrogen-serie. På startstreken finner vi også tre norske racerførere.


Mannen bak Formel E, Alejandro Agag, har et brennende ønske om å drive fram grønne alternativer i motorsporten. Så etter å ha løftet formelbilene over til batteridrift, ventet terrengbilene og rallysporten.

Resultatet var serien kalt Extreme E, og der kjempet ekstreme elektriske biler mot hverandre på en lukket terrengbane. På samme tid slo Agag og de andre et slag for likestillingen i motorsporten, for hvert team besto av en mannlig og en kvinnelig likestilt fører som har akkurat lik kjøretid.

-->
Extreme E har gjennomført fire sesonger, og er nå historie. Den aller siste vinneren ble det ferske Hansen-teamet, de vant altså i debuten, og der er en av førerne vår egen Andreas Bakkerud.

Det skjedde faktisk tidligere i oktober, og lagene ble igjen i Saudi-Arabia. For nå byttes de batterielektriske bilene ut med hydrogenelektriske, og serien bytter navn til det mer passende Extreme H. Bilene heter nå Pioneer 25.

Dermed skriver Bakkerud sammen med lagkamerat Catie Munnings historie, og ja, det gjør også Ole Christian Veiby og Hedda Hosås over hos Even-laget drevet av KMS. Dermed har vi en historisk norsk trio.

Bakkerud har også mulighet til å skrive trippe-historie. Som en av pionerne for hydrogendreven motorsport, som den siste vinneren av Extreme E og som den første vinneren av Extreme H.

Men da må tidligere erkerival, nå teamsjef, Timmy Hansen, først sørge for at alt er på stell før det hele tar til i saudi-arabiske Qiddiya, med Tuwaiq-fjellene som bakteppe.

– Extreme H representerer alt vi elsker med motorsport – å drive teknologi fremover samtidig som ren racing står i sentrum, sier den svenske, og ferske, sjefen for Hansen Motorsport.

– For oss som team er det spennende å gå fra Extreme E til verdens første hydrogenmesterskap. Vi har lært så mye om bærekraft og ytelse, spesielt under vår Extreme E-debut på finalerunden forrige helg. Nå får vi ta med oss den erfaringen og legge ned arbeidet i en helt ny æra.

Format til Extreme H er ganske enkelt.

Først er det en Extreme H Time Trial, hvor hvert team setter individuelle rundetider rundt banen. Her teller totaltiden til lagenes to førere, altså en kvinne og en mann.

Deretter kjøres det vanlig rallycross rundt en 3,21 kilometer lange banen – med skarpe svinger, hopp og høyhastighetsseksjoner – og her gjelder ting som presisjon og kontroll. Alle kjører Pioneer 25-biler.

På dag to dukker det opp noe nytt, Head-to-Head-duellene, to biler møtes over en 532 meter lang sprintløype som starter med et dramatisk fall, etterfulgt av en høyhastighetsrettstrek og en tett sjikane rett før målstreken. Disse duellene skal teste førernes mot, presse bilene til det ytterste og legge til et eksplosivt knockout-element til arrangementet.

Tredje dag åpner med hjul-til-hjul-racing over flere runder, og leverer spektakulære side-om-side-kamper. Dette formatet er designet for å demonstrere både førerferdigheter og hydrogenbilens evne til å prestere under press, mens fansen får servert dramatikk som flere forbikjøringer og tette dueller ute på banen.

Det hele avsluttes med Extreme H World Cup-finalen, hvor alle åtte lagene kjemper om totalseieren. Med startposisjoner basert på poengene samlet i forrige runder, teller hvert hopp, hver sving og bremsesone når verdens beste terrengkjørere konkurrerer om den aller første FIA ​​Extreme H World Cup-tittelen i et oppgjør med åtte biler.

Vi heier selvsagt på alle nyvinninger i motorsporten, og litt ekstra på de tre norske racerførerne som nå skriver ekte historie. 1-2-3 kjør!

Les også:

Hva tenker du

Les også