Kia skal nå vise PV5 fram over store deler av landet. (Fotos: Kia)

Kias elektriske varebil har fått pris

En prototype av PV5 er nå på et aldri så lite Norges-besøk, og nå er den så nær at den også har fått startpris.


– Nå er det varebilsektoren som skal elektrifiseres i Norge. Det krever fleksible varebiler som gjør jobben til riktige priser. Vi mener vi treffer på begge deler med vår nye varebillinje, sier Norges-sjefen i Kia.

Nå skal Thomas Meiner og resten av Kia Norge vise fram den første i merkets kommende PV-serie, og mer eksakt er det varebilutgaven av PV5 som allerede er på plass i Norge. Den skal ut på tur, besøke mer enn 30 forhandlere, så her venter en skikkelig norsk rundreise.

-->
Dette blir den første i en rekke planlagte varebiler og flerbruksbiler, og Kia sier selv at de har lagt vekt på at varebilene skal være like komfortable som en personbil. Og ja, stikkordene her er stor fleksibilitet, mange ombyggingsmuligheter og et stort forhandlernettverk fra start.

Mer bestemt heter den første Kia PV5 Cargo, og bilen har et stramt og futuristisk design som skal utnytte den innvendige plassen maksimalt. Her er det også på vei en chassis-cab som kommer til neste år.

Kia PV5 med litt mer unike utvendige linjer skal by på over 400 kilometers rekkevidde, en ladetid fra 10-80 prosent på halvtimen og er ifølge importøren godt utstyrt. Startprisen er satt til 449.900 kroner, eks. moms og leveringsomkostninger for en L2H1- utgave.

– Det viktigste her er nok at vi har et godt fleksibelt produkt som står for samme kvalitet som personbilene våre, sier Thomas Meiner, direktør i Kia Norge, som, legger også til at man har solide Bertel O. Steen i ryggen som importør.

– Vi er veldig fornøyde med produktet og det er vårt viktigste salgsargument. Men, at prisen er så konkurransedyktig er også noe som gir oss stor tro på bilen. Flere store selskaper som er storforbrukere av varebiler har vært med i utviklingen av produktet, det merkes når du tar bilen i bruk.

På innsiden er det en hovedskjerm på 12,9 tommer, og det er også en mindre skjerm foran føreren som viser hastighet, kameravisning av blindsonen, rekkevidde og mye mer. Her er det også ting som Apple CarPlay og Android Auto, forvarming av batteriet, oppvarmet ratt, mobilalder, en snømodus og selvsagt en masse førerassistenter slik Kias nye elbiler også har.

Videre opplyser det koreanske merket at det er mulig å bruke bilens kamera for å se bakover under kjøring, og det enten på hele skjermen eller på deler av skjermen for eksempel kombinert med kartvisning.

PV5 er også praktisk med flere oppbevaringsrom foran, inkludert under begge setene, og det er plass til en 1,5L flaske i døren og det er lave vinduer som gir bedre oversikt ut av bilen.

Bak er det et lasterom som kan ta to europaller og er på 4,4 m3. Lengden på lasterommet er 2,25 meter og du får skyvedører på begge sider. Nyttelasten er på hele 690 kilo, opplyser Kia.

Det er også mulig å trekke 750 kilo på henger, bakdørene har 180 graders åpning og det er en ganske lav lastehøyden på 41,9 centimeter. Selve bakkeklaringen er tett på 15 centimeter, og Kia opplyser også en svingradius på kun 5,5 meter.

Framtidens varebil må selvsagt også kunne levere strøm, og her viser PV5 vei med en V2L som leverer 3.600 watt.

PV5 som produseres i Korea åpner for ombygginger, faktisk så mye at Kia selv har bygd seg en egen fabrikk ved siden av selve bilfabrikken som kun skal jobbe med ombygginger.

– Varebiler må være praktiske, sier Meiner.

– Det brukes på en helt annen måte enn en vanlig bil. Du kan jo bare forestille deg alt en rørlegger eller en snekker skal ha med hver dag. For øvrig kommer det er godt knippe med muligheter for takstativ, ekstra lys og ikke minst innredningsmuligheter. Våre dyktige varebilselgere står nå klare til å skaffe deg den varebilen du har lyst på.

Det er altså Pro-utgaven som starter på 449.900 kroner eks. moms og levering, og her er mer fakta rundt Kia PV5:

  • Nyttelast på 690 kg
  • Lasterom med plass til 2 europaller
  • V2L uttak i lasterommet eller via ladeluken på opptil 3.600 watt
  • Innlastings og innstegs-høyde på bare 419 mm
  • Ekstremt god svingradius på bare 5,5 m
  • Modulær 3-delt støtfanger
  • Android Automotive OS med god mulighet for tredje-parts apper
  • Skyvedører på begge sider
  • Ladeluke i front med lys
  • Dedikert EV-plattform konstruert for elektriske varebiler
  • Akustiske glass for lavt støynivå
  • Drag-koeffisient på 0.286 – den mest aerodynamiske bilen i sitt segment
  • Flere unike kjøremoduser, blant annet «Snow-mode»
  • Høyt nivå av sikkerhetsutstyr

Les også:

Hva tenker du

Les også