DS har på gang en satsing kalt N°, og de kjører like godt på med et flaggskip allerede nå, en nummer åtte.
N°8 blir selvsagt også tilgjengelig som en Long Range, og da med et batteri på 97,2 kWh. Den har en offisiell WLTP-rekkevidde på 750 kilometer, men som vi vet er dette bare veiledende tall. Så hva kan den by på i virkelig trafikk ute på landeveien?
Vel, om DS Automobiles’ ambisjon om å tilby en raffinert og bekymringsfri reiseopplevelse, som de omtaler som «Art of Travel», skal være innen rekkevidde, så ja, må rekkevidden også være der. Det har de altså testet.
DS har tatt N°8 med ut på flere motorveier i europeiske land, kjørt under realistiske forhold og i henhold til lovlige fartsgrenser (typisk 120-130 km/t, avhengig av landet).
Fire representative ruter ble valgt for å demonstrere bilens rekkevidder, og dette er resultatene:
Paris - Lyon (Frankrike): 450 kilometer, med 10 prosent batterikapasitet (SOC) og 60 kilometer gjenværende rekkevidde ved målgang.
München - Koblenz (Tyskland): 506 kilometer, også med 10 prosent SOC og 56 kilometer gjenværende rekkevidde, noe som bekrefter konsistensen i rekkevidden over lengre distanser.
Madrid - Denia (Spania): 470 kilometer, med 20 prosent SOC og 128 kilometer gjenværende rekkevidde, som viser økt effektivitet under gunstige kjøreforhold.
Melfi - Nera Montoro (Italia): 450 kilometer, med 28 prosent SOC og 195 kilometer gjenværende rekkevidde, som illustrerer spesielt optimalisert energistyring.

DS sier at alle bilene var fulladet ved start, og de hadde ingen ladestopp underveis i testene. De slår fast at resultatene ikke bare bekrefter den annonserte WLTP-rekkevidden på 750 kilometer, men også bilens evne til å håndtere over 500 kilometer på motorveier under varierte forhold.
– Med DS N°8 er det ikke lenger batteriet som bestemmer når du må stoppe for å lade, men ditt eget ønske om å ta en pause eller behovet for en nødvendig hvile fra kjøringen, sier Xavier Peugeot, administrerende direktør i DS Automobiles.
DS N°8 er utstyrt med et avansert ladesystem som gjør det mulig å lade opptil 200 kilometer rekkevidde på kun 10 minutter ved en ladestasjon på 160 kW eller mer. Det er også et EV Routing-system som forutser stopp og forbereder batteriet for ladingen.
Dette er en virkelig fransk bil, med en elektrisk motor fra Emotor satt sammen i Trémery og et «Long Range»-batteri designet av ACC og produsert i gigafabrikken i Billy-Berclau. DS er som kjent et fransk merke som stammer fra Citroën og hører hjemme i det store Stellantis-konsernet.
Det hjelper også på rekkevidden at DS N°8 har en luftmotstandskoeffisient (Cd) på 0,24, og det blir også mulig å få DS N°8 med firehjulsdrift – som jo er viktig i vinterlandet Norge.
Her kan du lese om en annen N°, nemlig DS N°4:
Les også:
Les også: