– Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
– Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene.
Selv om bompenger også brukes til å finansiere byvekstavtaler og bypakker, foreslår regjeringen kun tilskudd til bytransport som oppfyller dagens målsettinger, sier NAF. Videre melder de at dette gir lite rom for nye prosjekter eller viktige satsninger på kollektivtransport, sykkel og gange.
NAF er dog enig i at dreiningen mot at mer av midlene brukes på drift og vedlikehold innen samferdsel er en riktig prioritering, og støtter en økning i midlene til vedlikehold av riksvei som foreslås.
NAF sier at flere av områdene der fylkene får særskilte tilskudd som rassikring, midler til tunnelsikring og veimidlene som fordeles direkte til fylkene, justeres bare med noen få prosent.
Her peker NAF på at midlene til rassikring av fylkesvei har stått omtrent stille de siste årene, og de ser heller ikke noen kraftig satsting på rassikring av veiene som er nødvendig.
- Mange trafikkdrepte droppet beltet
- Moms på elbiler: Sjokk, vantro og sterke beskyldninger
- Rekordmange påkjørt – finn fram refleksen