NAF er kritisk til satsingen på vei i statsbudsjettet. (Fotos: NAF)

Statsbudsjettet: Mer bompenger, mer veiforfall

NAF er kritisk til det foreslåtte statsbudsjettet som Arbeiderpartiet har lagt fram, for her blir verken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter prioritert.


– Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

– Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene.

-->
NAF slår fast at regjeringen viser svært lave ambisjoner på samferdselsfeltet, og de fleste områdene får kun økninger i tråd med prisveksten.

På samme tid varsler regjeringen ny bompengerekord. I år er prognosen 17 milliarder kroner, og dette kan ifølge NAF øke til 17,3 milliarder kroner neste år.

– Vi etterlyser klarere prioriteringer. Det kreves inn høye bompenger, men bilistene får utrolig lite igjen, sier Skjøstad.

– Mye av bompengene går til byvekstavtaler og bypakker, og uten større tilskudd til byene blir heller ikke hverdagsreisen bedre for folk med det første. Bompengene økes uten at alternativene til bilen er på plass.

Selv om bompenger også brukes til å finansiere byvekstavtaler og bypakker, foreslår regjeringen kun tilskudd til bytransport som oppfyller dagens målsettinger, sier NAF. Videre melder de at dette gir lite rom for nye prosjekter eller viktige satsninger på kollektivtransport, sykkel og gange.

NAF er dog enig i at dreiningen mot at mer av midlene brukes på drift og vedlikehold innen samferdsel er en riktig prioritering, og støtter en økning i midlene til vedlikehold av riksvei som foreslås.

Men Skjøstad etterlyser høyere ambisjoner og en klarere forståelse av hvilke utfordringer fylkene står overfor, for det er slik at forfallet på fylkesveiene vil øke uten en betydelig større pengebruk. Forfallet på fylkesveiene vil koste 108 milliarder kroner å hente opp.

– Vi er spesielt bekymret for det store og økende forfallet på fylkesveiene, sier Skjøstad.

– I tillegg sliter fylkene med høye kostnader til kollektivtransporten. Det betyr at hvert enkelt fylke må prioritere knallhardt mellom vei og kollektivtransport, mens det egentlig trengs en kraftig ekstrabevilling til hvert enkelt område.

NAF sier at flere av områdene der fylkene får særskilte tilskudd som rassikring, midler til tunnelsikring og veimidlene som fordeles direkte til fylkene, justeres bare med noen få prosent.

Her peker NAF på at midlene til rassikring av fylkesvei har stått omtrent stille de siste årene, og de ser heller ikke noen kraftig satsting på rassikring av veiene som er nødvendig.

Les også:

Hva tenker du

Les også