Regjeringens forslag til statsbudsjettet for neste år er dårlig nytt for alle som vurderer å kjøpe en ny elbil. (Foto: NAF)

Moms på elbiler: Sjokk, vantro og sterke beskyldninger

Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener regjeringens innføring av moms på elbiler både er uansvarlig og dramatisk, og får støtte av NAF, Elbilforeningen og Møller-gruppen.


Det ble litt som ventet, og kanskje til og med hakket verre. Arbeiderpartiet går nemlig til full kamp mot momsfritaket rettet mot elbiler, og vil fase det ut fra og med januar.

Først skal momsfritaket senkes fra 500.000 kroner som det er i dag til å gjelde for summen under 300.000 kroner fra neste år, før de henter fram storøksa og fjerner hele merverdiavgiftsfritaket for elbiler i 2027.

-->
– Vi har hatt som mål at alle nye personbiler skal være elektriske i 2025, og med en elbilandel på 95 prosent i år kan vi si at målet i praksis er nådd, sier finansminister Jens Stoltenberg (Ap).

– Derfor er tiden moden for å fase ut fordelene.

Arbeiderpartiet trenger støtte for å få igjennom budsjettforslaget for 2026, og hvilke partier som tør å støtte et så kontroversielt kutt for elbilene er usikkert. Enn så lenge er det kun bilistenes gamle erkefiende MDG som har sagt klart ifra at de er imot slike kutt.

Men at det er bred motstand til momskuttet i bilbransjen og interesseorganisasjonene, er helt klart.  

Norges Bilbransjeforbund (NBF) tenner faktisk på alle pluggene, og sier at en så stor avgiftsøkning på svært kort tid vil ramme bilkjøpere, skape store utfordringer for norsk bilbransje og sette en stor brems på utslippskuttene i veitrafikken. Et kinderegg av ulemper, altså.

– En ting er å innfase merverdiavgiften gradvis og forutsigbart, det lever alle godt med. Men forslaget om å gi elbilkjøpere en ekstraregning på 125.000 kroner er svært dramatisk, uforsvarlig og preget av hastverk, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.

– I praksis vil det være en enorm avgiftsøkning som skjer på litt over ett år. Dette er ikke bra for klimaet, ikke bra for forbrukere og ikke bra for alle som jobber i bransjen.

Regnstykket er enkelt. Om momsfritaket senkes med 200.000 kroner medfører dette en avgiftsøkning på inntil 50.000 kroner på en gjennomsnittlig nybil, og fjernes det helt vil det gi ytterligere 75.000 kroner i avgiftsøkning.

– Med dette forslaget griper ikke regjeringen bare direkte inn i markedet og skaper stor usikkerhet og turbulens rundt bilpriser, sier Nilsen.

– De kan også sette lønnsomhet og arbeidsplasser i bilbransjen i fare som ringvirkninger av så store avgiftsøkninger over så kort tid. Bransjen er allerede svært presset på marginer og lønnsomhet. I tillegg gjør dyrtid og høy rente at mange har en tøff økonomi.

NAF beskriver momsen som et avgiftsjokk for bilistene, og sier at endringen er forhastet og for store.

– Denne endringen kommer for tidlig og for brått.  For de som nå har bestilt og venter på en elbil, men først får bilen over nyttår, vil få en heftig ekstraregning, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

– Ikke bare vil nye elbiler bli betydelig dyrere, allerede i går varslet bransjen at det kan bety dyrere bruktbiler. Det er dårlig nytt også for den største bilkjøper-gruppen, nemlig bruktbilkjøperne. En så stor momsendring nå bommer totalt både på miljø og på fordeling.

Samtidig som regjeringen vil skrote momsfordelen på elbil, fortsetter de å skru opp avgiftene som treffer bensin- og dieselbilistene.  

– Hvis dette blir stående, blir det betydelig dyrere både å kjøpe nye biler og å kjøre dagens biler, sier Handagard

– Det er en dobbel smell forbrukerne. Det er fremdeles 7 av 10 som ikke kjører en elbil. Disse får nå dyrere drivstoff samtidig som elbilene blir betydelig dyrere når dieselbilen skal skiftes ut.

Norsk elbilforening sier at 125.000 kroner i avgiftsøkning er større enn fossilbiler noen gang har fått.

– Det er en forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

– Det er et uansvarlig forslag som vil merkes på lommeboka til alle som trenger bil. Dette vil også øke bruktbilprisene, og merkes på lommeboka til helt vanlige familier som trenger bil i hverdagen og ønsker å gjøre et miljøvalg.

Hun understreker som NAF at det store flertallet fortsatt kjører eksosbiler. 

– Skal vi få til klimakutt som monner må Stortinget i den kommende perioden sikre at også disse får muligheten til å bytte til elbil, sier Bu.

– Selv om vi har kommet langt, så må vi huske at dette er en fersk suksess. Det er først nå at folk i distriktene virkelig har begynt å kjøpe elbil, og man må ikke lure seg selv til å tro at elbilsalget går av seg selv.

(Foto: Elbilforeningen)

Også bilimportørene er kritiske, og store Harald A. Møller sier at dette budsjettforslaget er dårlig nytt både for forbrukerne og klimaet. 

– Dersom Arbeiderpartiet får viljen sin, bremser de arbeidet med å ta de mange utdaterte og fossile bilene av norske veier, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.

– Nå må vi feste vår lit til at opposisjonen kan bidra til et mer elbilvennlig budsjett, noe SV maktet gjennom forrige stortingsperiode. I verste fall kan budsjettet bidra til å styrke konkurranskekraften til fossile biler, noe som egentlig skulle vært helt uhørt.

Møller står blant annet bak populære Volkswagen ID.4, og en slik med typisk norsk utstyrsnivå og firehjulstrekk kan fort lande på rett over en halv million.

Dermed får en slik nybil rundt 50.000 kroner i nye avgifter, med utgangspunkt, og det er altså før hele momsfritaket skrotes i 2027. 

(Foto: Volkswagen)

– Premisset om at vi i 2025 er i mål med elbilpolitikken er galt, fordi brorparten av bilene på norske veier fortsatt er fossile, sier Hekneby.

– Når kun rundt en tredjedel av personbilene i den norske bilparken er elektriske, gjenstår det fortsatt mye jobb. En så rask og kraftig opptrapping innebærer kort oppsummert mer utslipp, og mindre sikkerhet, på norske veier. 

Med et nybilsalg som består nærmest utelukkende av elbiler mener regjeringen at fritaket i praksis har blitt en generell støtteordning på 17,5 milliarder kroner til kjøp av biler, og at det dermed er på tide å fjerne det. 

– Det er verken bra for miljøet eller statsfinansene å støtte kjøp av nye personbiler framfor annet forbruk, sier finansminister Stoltenberg.

– Vi foreslår derfor i første omgang å redusere støtten før den fases helt ut. Dette vil gi oss mulighet til å prioritere å redusere andre skatter og avgifter.

Les også:

Hva tenker du

Les også