Det ble litt som ventet, og kanskje til og med hakket verre. Arbeiderpartiet går nemlig til full kamp mot momsfritaket rettet mot elbiler, og vil fase det ut fra og med januar.
Først skal momsfritaket senkes fra 500.000 kroner som det er i dag til å gjelde for summen under 300.000 kroner fra neste år, før de henter fram storøksa og fjerner hele merverdiavgiftsfritaket for elbiler i 2027.
Også bilimportørene er kritiske, og store Harald A. Møller sier at dette budsjettforslaget er dårlig nytt både for forbrukerne og klimaet.
– Dersom Arbeiderpartiet får viljen sin, bremser de arbeidet med å ta de mange utdaterte og fossile bilene av norske veier, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.
– Nå må vi feste vår lit til at opposisjonen kan bidra til et mer elbilvennlig budsjett, noe SV maktet gjennom forrige stortingsperiode. I verste fall kan budsjettet bidra til å styrke konkurranskekraften til fossile biler, noe som egentlig skulle vært helt uhørt.
Møller står blant annet bak populære Volkswagen ID.4, og en slik med typisk norsk utstyrsnivå og firehjulstrekk kan fort lande på rett over en halv million.
Dermed får en slik nybil rundt 50.000 kroner i nye avgifter, med utgangspunkt, og det er altså før hele momsfritaket skrotes i 2027.
– Premisset om at vi i 2025 er i mål med elbilpolitikken er galt, fordi brorparten av bilene på norske veier fortsatt er fossile, sier Hekneby.
– Når kun rundt en tredjedel av personbilene i den norske bilparken er elektriske, gjenstår det fortsatt mye jobb. En så rask og kraftig opptrapping innebærer kort oppsummert mer utslipp, og mindre sikkerhet, på norske veier.
Med et nybilsalg som består nærmest utelukkende av elbiler mener regjeringen at fritaket i praksis har blitt en generell støtteordning på 17,5 milliarder kroner til kjøp av biler, og at det dermed er på tide å fjerne det.
– Det er verken bra for miljøet eller statsfinansene å støtte kjøp av nye personbiler framfor annet forbruk, sier finansminister Stoltenberg.
– Vi foreslår derfor i første omgang å redusere støtten før den fases helt ut. Dette vil gi oss mulighet til å prioritere å redusere andre skatter og avgifter.
Les også:
- Rekordmange påkjørt – finn fram refleksen
- Verdens lengste veitunnel blir nattestengt neste høst
- DS N°8 har fått testet rekkevidden