En altfor høy andel av de som mister livet i trafikken bruker ikke bilbeltet. (Foto: TØI)

Mange trafikkdrepte droppet beltet

Rundt 1 av 4 som mister livet i trafikkulykker i bil, lastebil eller buss, bruker ikke bilbeltet.


Bilbeltet er en viktig livredder, og de aller fleste i Norge bruker da også denne når de er i et kjøretøy. Men langt fra alle.

En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser nemlig at manglende og feil bruk av bilbelte fortsatt koster liv på norske veier. Studien utført på oppdrag fra Statens vegvesen viser at selv om 97 prosent av bilførere og 89 prosent av tungbilførere bruker bilbelte, men at også én av fire trafikkdrepte var uten belte.

-->
– Tallene viser at bilbeltet fortsatt er ett av de viktigste og mest effektive sikkerhetstiltak, sier Alena Katharina Høye, seniorforsker ved TØI og prosjektleder for studien.

Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) analyserer alle alvorlige ulykker, og TØI-studien baserer seg på UAG-data for perioden 2017–2023. Dette omfatter 429 dødsulykker der førere og passasjerer i bil, lastebil og buss omkom.

Analysen viser at rundt 11 personer hvert år kunne ha overlevd dersom de hadde brukt bilbelte, og ytterligere 5 prosent kunne hatt bedre overlevelsessjanse om de hadde brukt beltet riktig, opplyser TØI.

– De som dør uten bilbelte er ofte unge, friske og risikovillige menn, forklarer Høye.

– Ulykkene skjer gjerne på lavtrafikkerte 2-feltsveier utenfor tettsteder, der farten er høy og sjansen for å overleve liten uten belte.

Når det gjelder feil bruk av bilbelte så viser analysen at det oftest forekommer blant eldre, kvinner og personer med helseutfordringer. Ifølge rapporten sitter mange med bilbeltet for løst eller feil plassert, for eksempel over magen i stedet for hoftene.

– Feil bruk er nesten like farlig som å droppe bilbeltet helt, sier Høye.

– For eldre og personer med helseproblemer kan riktig tilpasning av bilbeltet være avgjørende for å overleve en ulykke.

Rapporten peker på flere tiltak for å øke bilbeltebruken:

  • Flere politikontroller og strengere håndheving
  • Økte bøtesatser for manglende bilbeltebruk
  • Informasjon og praktisk hjelp til eldre og personer med helseutfordringer for å bruke beltet riktig
– Det finnes ikke ett enkelt tiltak som løser problemet, understreker Høye.

– Men fordi de som dropper bilbeltet har så høy ulykkesrisiko, kan selv små endringer gi stor effekt på antallet drepte.

Så langt i år har det vært en markant økning i trafikkdrepte, og totalt ut september hadde 89 mistet livet i den norske trafikken. Senest i forrige uke mistet fem personer livet i en trafikklukke i Troms, men det er ikke kjent om bruk av bilbelte har hatt innvrkning på dødstallene i 2025.

Les også:

Hva tenker du

Les også