Det kan bli færre avganger og høyere priser i kollektiven. (Foto: NAF)

Kollektivkrise: Kutt i tilbud, dyrere billetter og mer bilkjøring

Det meldes om en kommende krise i kollektivtransporten, for sju fylker sier at kontraktene de har får voldsomme kostnadsøkninger.


Med over 30 prosent dyrere kontrakter, som sju fylker meldte om i Dagsrevyen i forrige uke, kan det bli både dyrere billetter og færre avganger. Og NAF advarer om at flere kan bytte fra kollektivtransport til bil.

På samme tid viser NAFs Trafikantbarometer 2025 at mange gjerne skulle reist mer med kollektivtransport om tilbudet blir bedre. Her svarer 56 prosent at de gjerne setter seg på buss, trikk og bane, noe den landsomfattende undersøkelsen utført av Norstat for NAF altså viser.

-->
– Et dårligere kollektivtilbud, spesielt i byer og tettsteder der tilbudet allerede er svakt, kan bety at flere setter seg i bilen, sier pressesjef Ingunn Handagard hos NAF.

 – Dette er stikk i strid med målsettingene i mange byer som har bypakker og byvekstavtaler. For mange kan dette bety mer køkjøring og høyere bompengeregning. Men hvis bussen ikke går, blir bilen alternativet.  

Undersøkelsen spør også om tiltak som kan få dem over til kollektiven, og her er det tre klare ting:

  • Lavere pris på billetter
  • Kortere reisetid
  • Flere avganger
I tillegg er også tilgang på pendlerparkering er høyt etterspurt, og tallene viser at kutt i rutetilbud og høyere priser kan gjøre det mindre aktuelt for folk å bruke kollektivtilbudet.

– Vi ser at folk er absolutt positive til å bruke mer kollektivtransport. Men det må passe med hverdagen, og et tilbud som bygges ned vil bli stadig mindre attraktivt, advarer Handagard, som mener at kollektivkrisen kan få varige følger dersom ikke fylkene får økte tilskudd som gjør at de kan opprettholde tilbudet.

– Det tar tid å endre reisevaner. Hvis folk først må bytte tilbake til bil, fordi tilbudet forsvinner, kan det bli enda vanskeligere å overtale folk til å bruke kollektivtransporten fremover. Da får du en ond spiral der tilbudet blir mindre og mindre attraktivt, sier hun.

Bakgrunn:

NAF Trafikantbarometer 2025. Undersøkelsen er landsrepresentativ og utført av Norstat på oppdrag fra NAF.

Spørsmålet «Ville du reist mer med kollektivtransport dersom det var…» er stilt til 3.098 personer som i dag bruker bil på hele eller deler av hverdagsreisen.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker NAF Motor

Les også