– Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Autopass har kommet med en årsrapport for 2024, og den viser at 63,4 prosent av alle kronene bilistene betalte i bompenger i fjor ble krevd inn i en bomring.
Totalt blødde bilistene 15,5 milliarder kroner i bompenger i 2024, og aldri før har myndighetene tatt inn slike summer. Og det blir mest sannsynlig mer.
For fremover blir bompenger i en rekke nye byer, og ja, så har vi prisjusteringene.
Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo nok en gang. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken, opplyser NAF.
På samme tid som trafikken skal ned, er byene med slike avtaler avhengige av trafikken gjennom bomstasjonene for å finansiere samferdsel.
– Disse avtalene er laget slik at jo mer du lykkes med å få ned trafikken, jo mindre penger står igjen til å finansiere alle tiltakene, forklarer Handagard.
– Det betyr at bomtakstene stadig må økes.
Handagard viser til at over flere år har bompengene økt i flere av de største byene eller rabatten for elbiler har blitt satt ned. Samtidig har flere mindre byer vedtatt bypakker med bompenger.
Og på toppen av elendigheten:
I flere byer er reisetiden med kollektivtransport dobbelt så høy som med bil, når man tar høyde for ventetid og bytter. Det viser en rapport Transportøkonomisk institutt utarbeidet for NAF i 2024.
– I byer som Ålesund, Skien, Fredrikstad, Bodø og Tromsø er kollektivtransporten ikke god nok. Det betyr at for mange er det ikke engang et alternativ å kunne sette fra seg bilen og unngå bompengene, sier Handagard.

Listen over bypakker er lang, og det er ikke rart at bilistenes regning har vokst til godt over 15 milliarder kroner.
For dette er listen over byene som har bypakke/byvekstavtale i dag:
- Bergen
- Bodø
- Grenland
- Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg)
- Nord-Jæren
- Tromsø
- Ålesund
- Førde
- Haugaland
- Trondheim
- Oslo
- Kristiansand
- Harstad
Byer hvor det er vedtatt bypakker med bompenger men innkreving har ikke startet:
- Kristiansund
- Haugesund og fastlands- Karmøy
- Tønsberg-regionen
Les også: