At fart dreper vet alle. Mer eksakt viser undersøkelser gjort av Statens vegvesen at for høy fart medvirker til 30 dødsulykker årlig, og nå foreslår de ekstra tiltak for å begrense disse ulykkene.
Dette kommer fram av en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet, her er det 177 tiltak, som nettopp er sendt på høring.
– Altfor mange dør eller blir hardt skadd, i trafikkulykker, fordi det går for fort, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
– I den nye planen foreslår vi en kombinasjon av riktigere fartsgrenser, kontroll, tiltak som demper farten og kampanjer for mer trafikksikker atferd.
– Med mer målrettede tiltak og et bredt samarbeid, vil vi redde flere og begrense skadeomfanget av ulykkene som skjer i trafikken.

Den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet på vei 2026-29 skal nå ut på høring fram til 31. desember.
Her er det 177 tiltak fordelt på 14 innsatsområder, og bygger på samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk, Helsedirektoratet, fylkeskommunene og storbykommunene, samt et tjuetall interesseorganisasjoner.
Dette blir 7. gang det utarbeides en fireårig tiltaksplan for trafikksikkerhet, og arbeidet med tiltaksplanen har utviklet seg til å bli en svært viktig arena for samarbeid mellom de ulike aktørene. Norge har som kjent en langsiktig nullvisjon når det kommer til drepte i trafikken.
– Tiltaksplanen er grunnstammen i det norske trafikksikkerhetsarbeidet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– At aktører på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer jobber målrettet sammen og forplikter seg til tiltakene, er unikt og en viktig grunn til at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge fungerer så godt. Et bredt spekter av kunnskapsbaserte tiltak er svært viktig i arbeidet for nullvisjonen.

Ifølge Vegvesenet omfatter tiltaksplanen flere innsatsområder: Gående og syklende, mc, barn, ungdom, eldre, beltebruk og sikring av barn, uoppmerksomhet, fart, rus, investeringer/drift/vedlikehold, næringstransport, teknologi, organisatorisk trafikksikkerhetsarbeid og kunnskapsutvikling.
Delmålet til myndighetene gjennom Nasjonal transportplan er maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav maks 50 drepte, i veitrafikken i 2030 – nær en halvering fra nivået i 2024.
– Regjeringens mål for 2030 er svært ambisiøst, og krever en betydelig innsats og et mangfold av tiltak, sier Guro Ranes.
– Nå ber vi om innspill som kan gjøre planen enda mer slagkraftig.
Den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet skal gjelde for perioden 2026-2029, opplyser Vegvesenet.
Les også: