At fart dreper vet alle. Mer eksakt viser undersøkelser gjort av Statens vegvesen at for høy fart medvirker til 30 dødsulykker årlig, og nå foreslår de ekstra tiltak for å begrense disse ulykkene.
Dette kommer fram av en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet, her er det 177 tiltak, som nettopp er sendt på høring.
Den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet på vei 2026-29 skal nå ut på høring fram til 31. desember.
Her er det 177 tiltak fordelt på 14 innsatsområder, og bygger på samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk, Helsedirektoratet, fylkeskommunene og storbykommunene, samt et tjuetall interesseorganisasjoner.
Dette blir 7. gang det utarbeides en fireårig tiltaksplan for trafikksikkerhet, og arbeidet med tiltaksplanen har utviklet seg til å bli en svært viktig arena for samarbeid mellom de ulike aktørene. Norge har som kjent en langsiktig nullvisjon når det kommer til drepte i trafikken.
Ifølge Vegvesenet omfatter tiltaksplanen flere innsatsområder: Gående og syklende, mc, barn, ungdom, eldre, beltebruk og sikring av barn, uoppmerksomhet, fart, rus, investeringer/drift/vedlikehold, næringstransport, teknologi, organisatorisk trafikksikkerhetsarbeid og kunnskapsutvikling.
Delmålet til myndighetene gjennom Nasjonal transportplan er maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav maks 50 drepte, i veitrafikken i 2030 – nær en halvering fra nivået i 2024.
– Regjeringens mål for 2030 er svært ambisiøst, og krever en betydelig innsats og et mangfold av tiltak, sier Guro Ranes.
- Kappkjøring, Hauger, F1-biler og en drøss med vakre doninger
- Se TV-stjerne introdusere Polestar 5
- Lastebiler fra Mercedes og Volvo med 5 stjerner