Mercedes lager ikke kun sikre personbiler, men også lastebiler. (Fotos: Euro NCAP)

Lastebiler fra Mercedes og Volvo med 5 stjerner

Av 15 lastebiler testet har fire fått full pott og 5 stjerner under sikkerhetstester i regi av Euro NCAP.


Euro NCAP kjører ikke bare vanlige personbiler gjennom testkverna, for her skal alle få gjennomgå. For de tester også varebiler, og ja, selv kongene på landeveien – lastebilene. Mer eksakt heavy goods vehicles, forkortet HGV’s.

Den første runden med slike tester ble kjørt i fjor, og den viste at det var forbedringspotensiale. Som for Mercedes-Benz Actros, og det hjelper åpenbart at Euro NCAP avdekker små brister. For stjernemerket har tatt affære.

-->
De to rene Actros-modellene hanket nemlig inn 5 stjerner under årets test, mens de to andre, Actros F-utgaver, fikk 4 stjerner.

De slår dermed følge med to andre 5 stjerners lastebiler, Volvos FM og FM Aero, og dermed er disse fire, ifølge Euro NCAPs tester, de mest sikreste lastebilene.

Totalt testet Euro NCAP denne gang 10 populære lastebiler, og åtte av disse fikk en CitySafe-vurdering. Det betyr at dette er de tunge lastebilene som er best rustet til å takle de spesielle utfordringene og farene ved kjøring i travle bymiljøer.

At det er viktig at Euro NCAP også tester kongene på veiene er det ingen tvil om.

For selv om de store og tunge lastebilene utgjør mindre enn 3 prosent av kjøretøyene på europeiske veier, er de involvert i 15 prosent av dødsulykkene. I tillegg er bare 11 prosent av omkomne i ulykker med tunge lastebiler passasjerer i lastebiler, resten er passasjerer i biler og varebiler, samt fotgjengere og syklister.

Men de er også særdeles viktige.

Lastebilfrakten står for hele 95 prosent av varene som forbrukes i EU, så de får rett og slett hjulene til å gå rundt i det europeiske samfunnet.

Euro NCAP introduserte en kampanje kalt Safer Trucks i fjor med mål å støtte denne viktige transportsektoren, og på samme tid skal dette sikre at lastebiler blir tryggere.

Den nye testen måler kjøretøysikkerhet gjennom hele livssyklusen til en ulykke: Sikker kjøring, kollisjonsunngåelse og sikkerhet etter kollisjon. I tillegg til å gi hver lastebil en vurdering opp til 5 stjerner, er det altså en ekstra CitySafe-akkreditering.

De 10 som nå er testet er såkalte stive lastebiler, kjøretøy med én enhet der førerhuset og lasterommet er festet sammen – men som også kan trekke tilhengere i likhet med leddmonterte kombinasjoner. Euro NCAP vurderte den vanligste versjonen i 6x2-form uten tilhenger med alt valgfritt sikkerhetsutstyr montert, opplyser de.

I tillegg ble fem andre trekkvogner vurdert på nytt for å utfylle og, der det er aktuelt, erstatte de eksisterende resultatene fra 2024. Scania, Renault og Mercedes-Benz langtransporttrekkvogner har alle forbedret poengsum i tråd med de nye, stivlastende resultatene, noe som viser at disse nye sikkerhetssystemene er tilgjengelige uavhengig av kjøretøyspesifikasjon, sier Euro NCAP videre.

Tyske Man nektet å delta, men testorganisasjonen som også Statens vegvesen er en del av hentet en TGX-modell fra markedet for vurdering. Det endte med 3 stjerner, og ja, ingen CitySafe-pris grunnet dårlig førersikt.

Men generelt scoret lastebilene bra, noe du også skal få se av listen helt nederst.

– Dette er bare det andre året med Euro NCAPs lastebilrangering, men vi har allerede sett betydelige forbedringer gjort av noen av de mest kjente navnene på siden av en førerhus, sier Matthew Avery, direktør for strategisk utvikling, Euro NCAP.

– Mercedes-Benz har respondert positivt på våre tester i 2024, og har gjort betydelige forbedringer av Actros-serien med lastebiler, noe som gjør dem til et tryggere valg for flåteoperatører. Renault og Scania fortjener også ros for å fortsette å forbedre sikkerheten til kjøretøyene sine.

– Men det er fortsatt en lang vei å gå for å redusere den uforholdsmessige innvirkningen lastebiler har på alvorlige og dødelige ulykker. Derfor vil Euro NCAP fortsette å utvikle sine testprotokoller for å gi operatører og flåtekjøpere den beste informasjonen for å beskytte sjåførene sine, deres omdømmerisiko og bunnlinjen. Som vi vet, er den sikreste lastebilen også den mest kostnadseffektive.

Slik har de 15 lastebilene scoret:

Les også:

Hva tenker du

Les også