Polestar 3 2026-modellen får seg et stort løft, inkludert raskere hurtiglading. (Fotos: Polestar)

Polestar 3 får et stort løft, inkludert ladingen

2026-modellen av Polestar 3 vil lade lynraskt ved hurtigladeren.


Det blir bare mer og mer vanlig at ganske ferske biler blir oppdaterte, for med det teknologiske spranget det siste tiåret er det også åpnet for trådløse oppdateringer. Det betyr at en bil som Polestar 3 jevnlig blir enda litt bedre, noe som ikke ville skjedd for noen år siden.

Men det veldig sjeldent at ganske nye biler får mer omfattende oppdateringer, for her venter man til en ny gerenasjon. Men det finnes unntak, som nettopp Polestar 3.

-->
For svenskene går nå løs på arkitekturen til bilen, og her betyr det spesielt en ting – en ny 800-volts elektrisk arkitektur med en stor fordel – enda raskere lading.

Men det er også et par andre nyheter med 2026-modellen – enda høyere motoreffekt og kraftigere databehandling i bilens hovedenhet og nye utstyrsvarianter.  

– Oppgraderingene for Polestar 3 er så omfattende at det føles som en helt ny bil, sier Michael Lohscheller, Polestars CEO.

– Vi fortsetter å levere mer verdi til kundene våre gjennom både trådløse programvareoppdateringer og maskinvareoppgraderinger. Den allerede imponerende Polestar 3 er nå bedre enn noensinne.

Polestar 3 satt sammen på SPA2-plattformen får seg altså et stort teknologisk løft takket være 800V-løsningen. Den åpner for vesentlig raskere hurtiglading med en effekt på opptil 350 kW, noe som gir 10-80 prosent lading på så lite som 22 minutter. Det er mer enn 25 prosent raskere enn før.

Men her er det mer.

Den nye arkitekturen gir også en mer effektiv elbil, og Polestar melder om opptil 6 prosent bedre effektivitet – og dermed mer rekkevidde. Og ja, det også takket være nye batterier fra CATL.

Her får den med bakhjulsdrift et batteri på 92 kWh, mens firehjulsdrift og Performance blir utstyrt med et på hele 106 kWh. Kombinasjonen av raskere hurtiglading og bedre effektivitet gjør Polestar 3 enda bedre egnet til langkjøring, slår Polestar fast.

Det er også en ny bakre motor med høyere ytelse, og sammen med den foran gir dette opptil 500 kW samlet systemeffekt i Performance-utgaven. Det er 680 hk.

Her vil også frontmotoren kobles seg automatisk av når den ikke trengs, lik løsningen til Dual motor-utgavene av Polestar 2 som gjør nye Polestar 3 enda mer effektiv.

2026-modellen har også en kraftfordeling som er mer bakhjulsorientert enn tidligere, og i tillegg er det oppgraderte krengningsstabilisatorer og forbedret styringsprogramvare. Oppgraderte Polestar 3 bør altså åpne for enda bedre kjøreopplevelse.

Når det gjelder datakraften så får bilen en oppgradering av kjernesystemet, og her erstatter Nividia AGX Orin den tidligere Xavier-prosessoren. Dette øker prosesseringskraften enormt, fra 30 til 254 TOPS, altså mer enn åttedobling. Fordelene har er blant annet raskere og mer intelligent håndtering av aktive sikkerhetssystemer, batteriytelse og sensordata.

Og ja, dette er så viktig at Polestar tilbyr denne maskinvareoppgraderingen også som kostnadsfri ettermontering til alle eksisterende kunder med Polestar 3, og dette fra tidlig 2026.

Det er flere nyheter for 2026-modellene.

Det innføres en ny variantstruktur – Polestar 3 Rear motor, Dual motor og Performance som erstatter tidligere navngivningen. Polestar forklarer hva de forskjellige åpner for.

Rear motor får en optimalisert batteripakke, Dual motor kan bestilles med aktiv luftfjæring som ekstrautstyr, mens Performance beholder dette som standard.

Det er også detaljer i setebeltene: Rear motor med ensfarget sort, Dual motor med sort og gul stripe, og Performance med helgule belter som markerer toppversjonen.

Også utstyrspakkene blir fornyet.

Climate-pakken gir oppvarmede bakseter, ratt og vindusviskere foran, mens Prime-pakken kombinerer Pilot, Plus og Climate sammen med sotede ruter bak.

Det blir også mulig å bestille Polestar 3 med lydanlegget Bowers & Wilkins med hodestøttehøyttalere og aktiv støyreduksjon fra veien separat eller som del av Plus-pakken.

Utvendig byr nye Polestar 3 nå på fargen Storm som standard, en mørk grå metallic som erstatter Thunder. Her er også dørdekoren oppdatert med modellvariant og større Polestar 3-logo.

På innsiden kommer den nå med Bio-attributed MicroTech i fargen Charcoal som standard, kombinert med resirkulert aluminiumdekor som tidligere var ekstrautstyr, forklarer Polestar.

– Vår flaggskip-SUV Polestar 3 fortsetter å lede an når det gjelder ytelse, teknologi og innovasjon, og de siste oppgraderingene tar den enda lenger, sier Marius Hayler, daglig leder i Polestar Norge.

– Vi ser frem til å introdusere det kommende modellåret, og i mellomtiden tilbyr vi gunstige kampanjer på våre siste ferdigkonfigurerte Polestar 3 modellår 2025. Disse er tilgjengelige for umiddelbar levering.

Salget av Polestar 3 modellår 2026 starter på et senere tidspunkt, og norske priser offentliggjøres da.

Les også:

Hva tenker du

Les også