Det er forskjeller på prisene for hurtiglading. (Fotos: NAF)

Her lader du billigst i høstferien

NAF har sjekket ladeprisene hos de største ladeoperatørene.


 Vi er nå på vei mot én million elbiler, noe som betyr at det ruller veldig mange elbiler rundt under høstferien. Mange kjører så langt at de må hurtiglade underveis, og da er det greit å planlegge litt.

For:

-->
– Det er flere kroner i prisforskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste ladeoperatør. Så her er det penger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I hverdagen lader de aller fleste hjemme hvor de kun betaler vanlig strømpris, men under for eksempel høstferien øker hurtigladingen betraktelig. Og NAF har altså sammenlignet priser, og de viser at det kan være lurt å sjekke litt rundt før man tar ladestoppen.

– Forskjellen mellom billigst og dyrest er på nær fire kroner. Så det gjelder å være velge riktig, sier Sødal.   

NAF forklarer at de fleste ladeoperatørene har en fast pris, mens Tesla sin pris varierer. Billigste måte å lade på en Tesla-lader er 2 kroner, men da skal du treffe riktig tidspunkt og være abonnent. Dyrest i klassen er Recharge med en pris på 6,29 kroner, opplyser NAF.   

I tillegg tilbyr flere et medlemskap som kan gjøre hurtigladingen rimeligere, og flere av ladeoperatørene gir også rabatter om du registrerer deg som kunde.   

– I tillegg til rabatter er det lurt å bruke et kredittkort som kan gi ytterligere rabatt, er tipset fra Nils Sødal.   

Så er det smart med en ladeavtale?

Her er det altså ulike ladeavtaler som tilbys av ladeoperatørene, bilmerket du eier eller andre leverandører.   

– Sjekk ut ulike ladeavtaler, men vær nøye på å regne ut om det lønner seg, sier Sødal.

– Selv om du får en god pris på laderen med en avtale, spises det fort opp av abonnementskostnaden. Så regn ut hvor mye du hurtiglader i abonnementsperioden, trekk fra abonnementskostnadene og se om det lønner seg.

NAF har sett på ladeprisene 22. september, og her var altså Tesla klart billigst med priser som startet på 2 kroner. Men her må man altså merke seg at andre bilmerker som ikke har abonnement kan risikere å betale helt opp i 4,90 kroner, men det er også ganske rimelig.

Eviny gjennom Ishavsveien var nest billigst med 4,75 kroner, mens registrerte kunder av Ionity også krøp under 5 kroner med 4,96 kroner. Alle andre som ble sjekket hadde priser mellom 5 og 6 kroner, med unntak av Recharge som også passerte 6 kroner – her var prisen 6,29 kroner.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Forbruker NAF Motor

Les også