Mercedes har ikke bare på gang en ny generasjon elbiler, som nye GLC som drar rekkevidden ut til 713 kilometer og faststoff-batteriet som åpner for over 1.000 kilometer, de fokuserer også på varebiler.
Faktisk tar de dette så alvorlig at Vitoria-fabrikken i Spania er fullstendig ombygd, og denne jobben er over 90 prosent ferdig. Dette anlegget skal kunne lage både V-klasse, Vito og e-Vito side om side.
Det er over 5.000 ansatte i den spanske fabrikken som drives av fornybar elektrisitet, og her er det ting som solcellepaneler, geotermisk energi og resirkulert spillvarme fra lakkeringsverkstedet.
Nye VLE blir dermed en riktig grønn varebil, men for forbrukerne er det viktigste at dette blir en som er basert på den helt nye VAN.EA-arkitekturen.
Ifølge Mercedes selv kombinerer den kjøreopplevelsen til en limousin med allsidigheten til en MPV, og melder videre at med plass til opptil åtte personer kan den være alt fra en eksklusiv shuttle til en langdistansebil for familien.
Når det gjelder VLE har Mercedes blant annet testet en prototype av denne i form av en Vision V fra Stuttgart og til Roma, en strekning på nærmere 1.100 kilometer.
Denne ladet kun totalt i 30 minutter, så det lover jo veldig godt med tanke på rekkevidde og ladetid.
Kommende Mercedes VLE er nå så nær at tyskerne for første gang har vist fram en førserieutgave, og er meldt inn i løpet av første halvdel av 2026 – og skal altså sette en ny standard for hva en premium MPV kan være.
Les også:
- Norsk tv-sensasjon runder 10 år
- Mange bekymret for elbilbatteriet – liten grunn til det
- Bulking under høstferien koster enorme summer