Mange har nok opplevd at smarttelefonen plutselig, og merkbart, blir dårligere, og at denne må lades oftere enn før. Så det er kanskje ikke så rart at mange frykter at eldre elbiler plutselig mister mye rekkevidde.
For det er slik at godt over halvparten av bilkjøperne er redde for at en brukt elbil kan ha svekket batteri og redusert rekkevidde, viser tall fra NAF.
Han rykker ut med oppdateringen etter at 6 av 10 i NAFs trafikantbarometer oppgir de er bekymret for batteriets tilstand hvis de skulle kjøpe brukt elbil. Men lite tyder altså på batteriene blir slitt veldig.
NAF sier at de så langt i år har gjennomført 7.000 batteritester, og de fleste av disse er på omtrent fem år gamle biler. Ja, i forbindelse med at garantien på bilene normalt går ut.
Testene har vist at bilene i snitt har 92 prosent batterikapasitet igjen, og det betyr at mange er nær 100 prosent mens andre, gjerne eldre, biler trekker snittet ned.
– Dette viser at batteriene er veldig holdbare og at de lever lenger enn bilen, sier Sødal.
– Bilen har rustet i filler lenge før batteriet ikke er brukbart lenger, slår han fast.
- Dette skal du gjøre ved brann i tunnel
- Prøvetur med Changan Deepal S05
- Exlantix ET – har stort sett alt du trenger