Målet om at ingen skal omkomme i trafikken virker stadig fjernere, for utviklingen går den gale veien. Totalt etter årets ni måneder har 89 mistet livet i trafikken, og det er 15 flere enn på samme tid i fjor, viser tallene fra Statens vegvesen.
En bekymring er utviklingen blant de som er ubeskyttet, og i fire av de ni dødsulykkene som var i september ble disse rammet. To som kjørte lett motorsykkel, én syklist og én fotgjenger.
– Vi ser en bekymringsfull utvikling, særlig hos de mest sårbare trafikantene, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, som understreker behovet for økt oppmerksomhet og tiltak for å bedre trafikksikkerheten for disse trafikantene.
– Vi er blant annet ute med høringer om hjelmpåbud på alle som kjører ATV og nye kriterier for fartsgrenser i byer og tettsteder, med mål om mer bruk av 30 og 40 km/t, sier hun.

I mellomtiden oppfordrer hun trafikantene til selv å ta vare på egen sikkerhet, og spesielt nå som vi går inn i en våt og mørk årstid.
– Det er stadig mørkere, og veiene kan ha glatte partier med vann, løv og is. Bruk lys på sykkelen og alltid hjelm. Som fotgjenger er det viktig å finne fram refleks og gjerne refleksvest, sier hun.
– Da gjør du deg synlig og bidrar til bedre sikkerhet for deg selv.
Totalt mistet 11 livet i trafikken i september, noe som er seks flere enn under fjorårets september. To av disse var unge menn på mc, og Trygg Trafikk sier at de i aldersgruppen 16–18 på lett mc har spesielt høy risiko for å bli hardt skadd eller drept.
Dette begrunner de med at disse har minst erfaring og ikke samme forutsetninger for å vurdere risiko som voksne mc-førere, men understreker på samme tid at de ser at også de mer drevne trenger å friske opp kompetansen før hver sesong.
– I fjor mistet 20 personer livet på mc, mot 24 så langt i år, sier Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
– I samarbeid med andre aktører vurderer vi ulike tiltak for å forebygge alvorlige mc-ulykker.
Med 89 omkomne etter årets ni første måneder har vi allerede passerte hele 2024, som endte med 87 omkomne. Vestland og Innlandet hadde flest omkomne i september, og begge har nå flere trafikkdrepte enn i fjor. Også i Oslo er det flere omkomne enn det har vært på 10 år, opplyser Vegvesenet.
– At Vestland og Innlandet har flest omkomne, og flere enn i fjor, tyder på at vi må se nærmere på lokale forhold. I innlandet er det mange møteulykker mens det i Vestland er mange utforkjøringer som bidrar til dødsulykkene, sier Ranes.
– I Oslo og i byområder generelt, arbeides det, gjennom byvekstavtalene, med å bygge ut gang og sykkelveier for å legge bedre til rette for både god fremkommelighet og sikkerhet. Byvekstavtalene skal også gi økt satsing på kollektivtransport og redusert bilbruk.
Det å jobbe med trafikksikkerhet er langsiktig, kunnskapsbasert og systematisk arbeid, sier Vegvesenet.
– Å være best på trafikksikkerhet kommer ikke av seg selv. Tallene for september viser at vi ikke kan ta en positiv utvikling for gitt, selv om vi har hatt år med nedgang tidligere, sier Ranes.
– Vi må fortsette arbeidet med å redusere risikoen i trafikken – gjennom både infrastruktur, kontroll og atferdspåvirkning.
Ulykkestall i trafikken fordelt på fylke pr. 1.10:
*
Foreløpige ulykkestall
Ulykkestall fordelt på alder pr.1.10:
Foreløpige ulykkestall fordelt på kjøretøy/fotgjenger pr.1.10:
Foreløpige ulykkestall fordelt på uhellstype pr.1.10:
Les også: