2020 markerer den store skillelinjen i nybilmarkedet. Det året bikke nemlig elbilene 50 prosent markedsandel, og siden har elbilene blir stadig mer konkurransedyktige både på rekkevidde og lading.
Og elbilsalget har bare skutt fart.
For fire år siden, september 2021, hadde elbilene en andel på 77,5 prosent, men ett år senere var dette kun økt til 77,7 prosent, før det virkelig tok av. I september 2023 hadde elbilene en andel på 87 prosent, og for ett år siden lød andelen på 96,4 prosent.
Nå, i september 2025, viser tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at elbilene har en markedsandel på 98,3 prosent. Den høyeste andelen noensinne.
– Dette viser at vi er så godt som i mål med nullvisjonen om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler, sier direktør Geir Inge Stokke i OFV.
– Rene bensin- og dieselbiler er i ferd med å nulles ut. Nå blir det viktig å få varebilene og lastebilene inn i samme retning.

Totalt ble det registrert 14.084 nye elbiler i forrige måned, 115 hybrider, 105 dieselbiler og kun 25 bensinbiler. Sistnevnte hadde i september en så marginal markedsandel at den befinner seg langt nede på 0-tallet – mer eksakt 0,2 prosent av alle nybilene som kom til.
Med drøyt 14.000 nye biler er det også god fart i nybilsalget, og septembersalget var drøyt 10 prosent høyere enn september 2024. Totalt så langt i år er det registrert 113.325 nye personbiler, 23,5 prosent flere enn på samme tid i 2024.
Hele 95 prosent av alle nye personbiler hittil i år, er elektriske.
– Fortsetter dagens fart i nybilsalget ut året, så ligger vi godt an til å nå OFVs prognose på rundt 140.000-150.000 nye personbiler i 2025. Det betyr at vi igjen nærmer oss et «normalnivå», sier Stokke.
Han peker på at lysning i økonomien kombinert med atskillige kampanjer med prisgunstige tilbud, trekker folk til bilbutikkene.
– Mange ser muligheten til å realisere sitt ønske om ny bil. Alt som bidrar til en nyere, bedre og tryggere bilpark er noe vi som samfunn bør glede oss over. For vi har i gjennomsnitt en gammel bilpark, og det er ikke bra for noen.
Nok en gang er nybilsalget drevet av Tesla som sto for nærmere 5.000 av registreringene i september. Volvo var faktisk nest mest populær i september, tett etterfulgt av Volkswagen.
Mest registrerte nybiler september 2025:
- Tesla Model Y: 4.132 biler
- Tesla Model 3: 696
- Volvo EX30: 581
- Skoda Elroq: 432
- Volvo EX40: 398
- Ford Explorer: 347
Mest registrerte bilmerker september 2025:
- Tesla: 4.829
- Volvo: 1.250
- Volkswagen: 1.125
- Skoda: 744
- BMW: 600
- Hyundai: 576
OFV sier at det som skjer med rentenivået fremover vil kunne påvirke nybilsalget, men ikke minst knyttes det stor spenning til om det blir endringer i bilavgiftene når statsbudsjettet legges frem senere i oktober.
– Prispress og usikkerhet rundt hva som kan komme av endringer i bilavgifter, gjør situasjonen utfordrende for bilbransjen, sier Stokke.
– I tillegg skaper det usikkerhet for de som vurderer å kjøpe ny bil, når man ikke vet hva endelig pris på bilen blir. Ett av spenningsmomentene i kommende statsbudsjett, er om nivået for momsfritak på elbiler senkes fra dagens beløp som er på en halv million kroner.
Les også: