J.D. Power har forsket på det amerikanske bilmarkedet i over 50 år, og de siste sju årene har de også kommet med en undersøkelse kalt U.S. Automotive Brand Loyalty Study. Her sjekker de om eiere som bytter til ny bil hopper over til et annet merke eller holder seg til det samme.
– Merkelojalitet er viktig for bilkjøpere fordi det ofte er forbundet med høyere restverdier, noe som gjør biler fra pålitelige merker til et mer økonomisk forsvarlig valg over tid, forklarer Tyson Jominy, senior visepresident for data og analyse hos J.D. Power.
Jo, ser vi på massemarkedet er det Toyota som igjen har de mest lojale kundene. Det har de nemlig hatt de fire siste årene, og i år valgte 62 prosent av kundene en ny Toyota når de byttet den gamle Toyotaen.
Den samme prosenten, altså 62 prosent, kan også Honda skilte med, men da i SUV-segmentet.
Videre viser tallene til J.D. Power at Porsche for fjerde året har den høyeste lojaliteten blant premiummerkene, 58,2 prosent, mens Ford er sjefen over hos pickupene, og også blant alle segmentene, med en lojalitet på 66,6 prosent.
For massemerkene troner Toyota suverent i toppen, for Honda på 2. plass står med en rangering på 55,5 prosent.