Toyota topper igjen en kundeundersøkelse i USA. Her den amerikanske versjonen av Highlander Hybrid. (Fotos: Toyota)

Toyota med de mest lojale kundene –⁠ igjen

For fjerde året på rad topper Toyota den svære J.D. Power-undersøkelsen i USA.


J.D. Power har forsket på det amerikanske bilmarkedet i over 50 år, og de siste sju årene har de også kommet med en undersøkelse kalt U.S. Automotive Brand Loyalty Study. Her sjekker de om eiere som bytter til ny bil hopper over til et annet merke eller holder seg til det samme.

– Merkelojalitet er viktig for bilkjøpere fordi det ofte er forbundet med høyere restverdier, noe som gjør biler fra pålitelige merker til et mer økonomisk forsvarlig valg over tid, forklarer Tyson Jominy, senior visepresident for data og analyse hos J.D. Power.

-->
– Kjøperlojaliteten har imidlertid en tendens til å svekkes når man skifter til et annet bilsegment. Ikke bare det, men endrede markedsforhold, som økt tilgjengelighet av modeller, varierende alder på produkter og mer aggressive insentivtilbud, har også brakt merkelojaliteten tilbake til under 50 prosent etter å ha endt på 51 prosent i fjor.

Over halvparten av kundene var altså så lite lojale til merket det siste året at de hoppet over til et annet, så her lekker kundene som bare det. Men hvem lekker minst?

Jo, ser vi på massemarkedet er det Toyota som igjen har de mest lojale kundene. Det har de nemlig hatt de fire siste årene, og i år valgte 62 prosent av kundene en ny Toyota når de byttet den gamle Toyotaen.

Den samme prosenten, altså 62 prosent, kan også Honda skilte med, men da i SUV-segmentet.

Videre viser tallene til J.D. Power at Porsche for fjerde året har den høyeste lojaliteten blant premiummerkene, 58,2 prosent, mens Ford er sjefen over hos pickupene, og også blant alle segmentene, med en lojalitet på 66,6 prosent.

For massemerkene troner Toyota suverent i toppen, for Honda på 2. plass står med en rangering på 55,5 prosent.

Her hjemme kan Toyota Norge også melde om en sterk kundelojalitet, og det kom også fram i årets Norsk Kundebarometer hvor de toppet blant bilmerkene med en score på 83,1 poeng. I tillegg har Toyota også den høyeste lojalitetsscoren blant alle bilmerker med 81,7 poeng.

Videre viser den store norske kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex, hvor 8.900 bileiere har vurdert bilene sine, at Toyota har fornøyde kunder. Der ble de nemlig kun slått av søstermerket Lexus, så Toyota er i toppsjiktet på kundelojalitet både nasjonalt og globalt.

– Forhandlerne våre har arbeidet systematisk og målrettet for å skape gode minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

– Vi er svært glade for å se at kundene våre vil velge Toyota igjen og anbefaler merket ovenfor andre, noe som er et viktig utgangspunkt for videre suksess.

Les også:

Hva tenker du

Les også