Oslo Motor Show dundrer videre, og i år kan du blant annet se dette unike konseptet kalt GFG Style Kangaroo. (Fotos: Oslo Motor Show)

Kappkjøring, Hauger, F1-biler og en drøss med vakre doninger

Oslo Motor Show nærmer seg, og det meste er nå spikret. Kan publikumsrekorden fra 2024 ryke?


Intet tre vokser som kjent inn i himmelen, men OMS-treet gjorde et hederlig forsøk. Fra oppstarten med drøyt 20.000 publikum i 2010 vokste hovedstadens motorshow seg større og større, og det toppet seg altså i 2024 da 56.669 besøkende fant veien inn messedørene.

De som har vært på Oslo Motor Show de siste årene vet at det begynner å bli trangt, spesielt på lørdagene, men da vi spurte OMS om de gikk for rekord i år kom det raskt et «ja», for selvsagt gjør de det.

-->
Suksessoppskriften er aktiviteter, spektakulære show og ikke minst flotte utstillinger. Her skal det vises fram alt fra hyperbiler via tungtransport, amcars og gatebiler til hverdagsklassikere, og det loves en unik blanding av AmCars, motorsport, supercars, klassikere, veteraner, gatebiler, lastebiler og custombygg.

I tillegg skal to av de raskeste folkene her i Norge i en skikkelig duell. Henning Solberg og Andreas Bakkerud skal møtes i en spektakulær, og unik, crosskart-konkurranse – det bør flest mulig få med seg.

Og ja, takket være American Car Club Of Norway, dukker også vår største stjerne på fire hjul opp. Dennis Hauger klatrer opp i den ypperste formelserien i USA til neste år, IndyCar, men skal først besøkte Nova Spektrum på Lillestrøm og Oslo Motor Show.

Hauger, som vant mesterskapet på nivået under i år, skal kanskje kjøre en av de raskeste bilene i USA, men ikke i verden. Men en slik får de besøkende se. Eller, faktisk finner to helt ekte Formel 1-biler veien til OMS, og for noen biler.

  • McLaren MP4/5B (1989) – bilen Ayrton Senna vant Monaco Grand Prix med.
  • McLaren MP4/14 (1999) – bilen Mika Häkkinen sikret sitt VM-gull med.
Et annet monster, Aston Martin Valhalla, er en hybrid med over 1.000 hester, og dukker også opp i Lillestrøm. Her får faktisk de besøkende se en hyperbil som er så ny at den første fortsatt ikke er levert kunden, og som vanlig når det kommer til disse unike superbilene er det Arne Fredly som har dratt i trådene.

Et annet høydepunkt kommer fra bildesigner Giorgetto Giugiaro (87), som står bak noen av de mest legendariske bilene som finnes. Som BMW M1, Lotus Esprit, De Tomaso Mangusta og til folkebiler som Volkswagen Golf, Fiat Panda og Opel Ascona.

Han hylles med et par svært unike biler under OMS, nemlig konseptene BMW Nasca C2 Spider og GFG Style Kangaroo. Her sistnevnte:

Ikke nok med det. 

Sønnen Fabrizio Giugiaro er meddesigner på Kangarooen og står bak biler som Alfa Romeo Brera og småbil-suksessen Daewoo Matiz, og han besøker faktisk Oslo Motor Show i år.

Arrangørene lover også en masse premiere, ja, det ryktes til og med om en Europa-premiere, og blant nybilmerkene som kommer finner vi merker som Nissan, MG, Polestar, Changan, Xpeng, Ford, Renault og Subaru.

– Oslo Motor Show er mer enn en bilutstilling – det er en folkefest og en motorfestival som favner hele bredden av norsk bil- og motorkultur. Her møtes alt fra amcars og klassikere til supercars, motorsport, gatebiler og tunge kjøretøy, sier Tommy Larssen, prosjektleder for Oslo Motor Show.

– Vi er stolte av å samle entusiaster, familier og nysgjerrige under samme tak, og vise fram både lidenskapen, kreativiteten og kulturen som gjør motorverdenen så levende. Det er dette som gjør Oslo Motor Show unikt.

Les også:

Hva tenker du

Les også