Andreas Bakkerud og Catie Munnings skrev seg inn i historiebøkene som tidenes aller siste Extreme E-vinnere. (Fotos: Hansen Motorsport)

Bakkerud med historisk seier

Dobbel grunn til å feire. Seier i historiens siste Extreme E, og seier på første forsøk for det nye laget. Bak rattet: Catie Munnings og vår egen Andreas Bakkerud.


Andreas Bakkrud har vunnet både EM-runder, WRX-runder og Nitrocross-runder. Han har også vært involvert i Extreme E, hvor han både har vært fører, rådgiver og mentor, men likevel var det et sjokk da han signerte som fører for Hansen Motorsport.

Team Hansen er nemlig laget til tidligere rallycrossfører Kenneth Hansen og som har vært en slags erkerival, for tilbake i 2019 hadde Bakkerud og Timmy Hansen en voldsom kamp om VM-tittelen i rallycross. Den stakk til slutt Timmy Hansen av med.

-->
Men teamet som inkluderer brødrene Timmy og Kevin Hansen er gjennom-proffe, så da de bestemte seg for å satse i Extreme H, den nye hydrogenserien som erstatter Extreme E, pekte Bakkerud seg raskt ut. Og nordmannen, ja, han er kjent en positiv fyr, så han var ikke vanskelig å spørre. Med seg som kvinnelig fører får han britiske Catie Munnings.

Det nye teamet rakk akkurat å debutere i Extreme E, for i helgen ble de to siste rundene av denne kjørt i Saudi-Arabia, før det skal handle om Extreme H.

Her var det et noen interessante konkurrenter. Norske Hedda Hosås og Ole Christian Veiby kjørte for KMS-laget, Kristoffersson Motorsport var på plass med de svenske førerne Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky, og så har vi den mannlige føreren til Jameel Motorsport. Det er nemlig Kevin Hansen.

Lørdagens runde ble vunnet av Kristoffersson Motorsport, etterfulgt av den helnorske duoen i KMS og det ferske Hansen-laget på 3. plass. En ok debut Bakkerud, altså. Men det skulle bli bedre.

De tre teamene fra lørdagens finale sto også på startstreken da det hele skulle avgjøres søndag, og denne gang med Jameel og dermed Kevin Hansen som det fjerde laget.

Dessverre var Hosås og Åhlin-Kottulinsky involvert i et sammenstøt som satte begge bilene ut av spill, så dermed skulle det handle om Hansen mot Bakkerud.

Kevin Hansen økte faktisk ledelsen utover finalen, men laget ble straffet for å ha brutt fartsgrensen under sonen der de skal kjøre sakte før og etter førerbytte. Dermed ble de sendt ned til 2. plass.

Bakkerud, Munnings og Kevins bror Timmy, nå teamsjef for Bakkerud, kunne dermed juble. Munnings, som har kjørt alle Extreme E-løpene, tok sin andre seier, Bakkerud tok sin første i Extreme E – og Hansen Motorsport vant den aller siste runden som ble kjørt i Extreme E.

– Finalen hadde alt. Kaos, press og de øyeblikkene der du bare må stole på magefølelsen din – å bremse i starten av løpet for å unngå Mikaela (Åhlin-Kottulinsky) og Hedda (Hosås) var definitivt et av disse øyeblikkene! Jeg er så stolt av hva vi har oppnådd sammen denne helgen på så kort tid, og jeg gleder meg til å ta fatt på FIA Extreme H World Cup neste uke med dette teamet, sier Cummings.

Bakkerud smilte nok ekstra bredt denne gang.

– Å ta min første Extreme E-seier med Team Hansen, og det i bare vårt andre løp sammen som et team, er ærlig talt utrolig, sier bergenseren.

– Selv om dette var debuten, har Hansen-familien mye erfaring innen motorsport, og teamets suksess denne helgen viser bare lidenskapen og engasjementet som har ført til så mange seire.

– Nå kan vi legge til å vinne det siste Extreme E-løpet noensinne til listene våre! Å gå fra å være rivaler til å skrive historie sammen er mye å ta innover seg, og i tillegg jaget jeg Kevin i finalen, noe som var vanvittig. Vi har kjempet så mange ganger tidligere, og å nå stå på topptrinnet med familiens team føles som om sirkelen har blitt fullført.

Toppsjefen i Team Hansen, Kenneth Hansen, strålte selvfølgelig også.

– Vi gikk inn i denne runden uten forventninger, bare besluttsomhet og en kjærlighet for det vi gjør, sier faren til Kevin og Timmy.

– Å vinne det siste Extreme E-løpet noensinne, med et nytt lag og så mange ukjente, er noe helt spesielt. Det viser hva Team Hansen handler om, og vi er klare til å rette oppmerksomheten mot et nytt eventyr neste uke med Extreme H.

Mens støvet legger seg over Extreme E, forbereder lagene seg på mesterskapets overgang til FIA Extreme H World Cup, som finner sted på samme plass, i Qiddiya, Saudi-Arabia, til helgen.

Det blir også historiens første racingserie med kun hydrogendrevne rallycrossbiler. Kanskje blir Bakkerud enda mer historisk?

Les også:

Hva tenker du

Les også