Du får ikke større Hollywood-stjerner enn Stellan Skarsgård, som akkurat nå kanskje er mest kjent for sin rolle i Dune-filmene. Han er også en skikkelig Norges-venn, og aktuell med Joachim Triers «Affeksjonsverdi» hvor også Renate Reinsve har en rolle.
Han har også flere skuespiller-sønner, inkludert Alexander som har spilt i en rekke store filmproduksjoner, men kanskje best kjent fra serien «True Blood». Og som en ekte svenske slår han mer enn gjerne et slag for Polestar – et av hans favorittmerker.
Agenten, kanskje ikke den smareste her på planten, får se en Polestar 5 bygget på den spesialutviklede Polestar Performance Architecture (PPA), en aluminiumsplattform som gir superbil-nivå av vridningsstivhet, økt sikkerhet og lavere vekt enn stål.
Denne bør kunne håndtere en biljakt også, for her er det to motorer som totalt gir 650 kW/884 hk og et dreiemoment på 1.015 Nm. Og ja, med 800V elektrisk arkitektur bør det også gå unna med ladingen.
I tillegg har Polestar en rekke mer bærekraftige innovasjoner som ifølge merket selv understreker at Polestar 5 er et mer ansvarlig alternativ i bilindustrien.
Høydepunktene i Polestar 5:
- Design: Utviklet fra Precept-konseptet, som har vist vei for Polestars framtidige design, teknologi og bærekraft. Nå realisert som produksjonsmodell.
- Plattform: Bygget på Polestars egen Performance Architecture (PPA) i limt aluminium. Dette gir vridningsstivhet på nivå med superbiler, økt sikkerhet og lavere vekt enn stålkonstruksjoner.
- Understell: Avansert ingeniørkunst med kompakt doble bærearmer foran og MagneRide-adaptive dempere som leser veien opptil 1.000 ganger per sekund.
- Ytelse: To elmotorer, inkludert en egenutviklet bakmotor, leverer hele 650 kW og 1.015 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er oppgitt til 3,2 sekunder.
- Bærekraft: Polestar 5 består av 83 prosent aluminium fra smelteverk drevet på fornybar energi, og 13 prosent fra resirkulert aluminium. Interiøret består av materialer som Bcomp’s naturfiberkompositt med Polestars karakteristiske vev, som reduserer vekt med rundt 40 prosent og gir 50 prosent mindre fossilbaserte plastmaterialer sammenlignet med tradisjonelle løsninger.