Dette er Cupra nummer én million. (Fotos: Cupra)

Cupra rundet millionen

Et av de yngste masseproduserende europeiske merke, Cupra, har produsert sin bil nummer én million.


Cupra ble meislet ut av Seat som et selvstående merke i 2018, men historien starter noen tiår før det.

I 1996 kom den første Seat-utgaven med benevnelsen Cupra, et navn som var en sammenslåing av cup og racing. Mer bestemt het den aller første Seat Ibiza GTI Cupra Sport, og allerede samme år vant den et internasjonalt rallyløp.

-->
Den første som også kappet Seat-navnet var Cupra Ateca i 2018, mens den første rene Cupra-modellen var den kompakte og sportslige SUV-modellen Formentor introdusert i 2020.

Nå har de fersket merket også tråkket inn i den helelektriske æraen, og det skjedde med Cupra Born i 2021. Dette var en bil som opprinnelig skulle være en Seat, men bilen basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen hoppet altså over til Cupra-merket da den gikk fra konsept til produksjon.

Den bilen som tok det spanske merket til milepælen på en million var Cupra Formentor, produsert ved Martorell-fabrikken. Det tok dem altså kun sju år, og er dermed et av de raskest voksende bilmerkene i Europa.

– Å nå milepælen på én million produserte Cupra-biler er en demonstrasjon av den dristige visjonen og den nådeløse lidenskapen som driver merkevaren vår, sier administrerende direktør Markus Haupt.

– Å produsere denne landemerkebilen i Martorell, hjertet av vår industrielle transformasjon, reflekterer vår forpliktelse til innovasjon, elektrifisering og framtidens mobilitet. Cupra er ikke bare et merke, det er en bevegelse, og dette kapittelet til vekst av merkevaremarkedet, og dette kapittelet for å oppnå volum og vekst.  portefølje.

Cupra har som Polestar et mål om å lage kjøreglade biler, og skal være et merke som både er provoserende og nytenkende.

Dette er modellene så langt:

  • Cupra Ateca, den første bilen med Cupra-merket
  • Cupra Leon, redesignet og forbedret som en frittstående Cupra-modell
  • Cupra Formentor, den første bilen som ble utviklet eksklusivt av merket og selskapets bestselgende kjøretøy til dags dato
  • Cupra Born, merkets første 100 prosent elektriske kjøretøy
  • Cupra Tavascan, en helelektrisk SUV-coupé
  • Cupra Terramar, merkets sporty SUV.
Til neste år dukket det også opp en Cupra Raval, en elbil som ifølge spanjolene gjør elektromobilitet mer tilgjengelig for en ny generasjon sjåfører, uten å ofre følelser eller ytelse.

Morsomt nok skal Cupra nå lodde ut den historiske millionbilen, en Formentor e-Hybrid med 272 hk/200 kW og et batteri på hele 19,7kWh (netto), blant de ansatte. Vinnere får beholde bilen i tre år, før den finner veien inn i bilmerkets historiske samling.

– Cupra en million er ikke bare et tall, det er et resultat av talentet, lidenskapen og dedikasjonen til alle menneskene som er en del av merkevaren vår, sier Laura Carnicero, konserndirektør for mennesker  og organisasjon.

– Takket være dem har vi på bare syv år blitt et av de raskest voksende bilmerkene i Europa. Det er derfor vi ønsker at denne feiringen skal fokusere på teamene våre, og anerkjenner deres historiske anstrengelser og satte en stor rolle for dette.

Cupra har også fått en viktig rolle i Volkswagen-gruppens elektriske overgang, og i Martorell-anleggene som har fått store oppgraderinger skal det blant annet sette sammen biler i Electric Urban Car-familien. Raval og Volkswagen ID. Polo blir de første bilene som forlater fabrikken til neste år, og det skal også bygges et batterimonteringsanlegg til flere milliarder kroner der.

Les også:

Hva tenker du

Les også