Ford har en tradisjon på å lage supervarebiler, eller SuperVan som de kaller disse. De har nå kommet til versjon 4.2, og dette er historiens raskeste varebil. Jepp, intet mindre.
Den har nemlig prøvd seg rundt fryktede Nordsløyfa, verdens mest utfordrende racerbane. Og der satte den like godt ny rekord for varebiler, og noterte seg imponerende nok også for den 9. raskeste runden rundt «det grønne helvete». Ja, raskere enn biler som Porsche 911 GT3 RS og Chevrolet Corvette ZR1. Og det er ikke overraskende.
For med fire elektriske motorer byr denne på vanvittige 2.000 hk, og den holder til og med tritt med Formel 1-bilene opp til 100 km/t. SuperVan bruker nemlig under 2 sekunder på den øvelsen.
Nå kommer den til Norge og Oslo Motor Show.
– Dette er en bil som virkelig viser Fords DNA – kraft, presisjon og ekte kjøreglede – og tar både teknologi og design til et helt nytt nivå, sier salgsdirektør Asgeir Nordeng i Ford Motor Norge.
– Den er også viktig for utviklingen av Fords racing-program. Vi gleder oss til å vise frem både denne og flere andre nye svært populære elektriske modeller på messa.

Ford Norge er inne i et godt år, og har så langt økt sitt personbilsalg med hele 82 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
To av de populære nye bilene kommer også til helgens store bilmesse, SUV-modellen Explorer og nye Ford Capri som er en SUV-coupé.
Ford drar også med seg nye elektriske Ford Puma, som ifølge importøren er en prisgunstige og lettkjørte kompakt-SUV med klassens største bagasjerom, raskeste hurtiglading og laveste strømforbruk.
Her er trioen samlet:

– I en jungel av nye bilmerker ser vi at mange ønsker seg et merke med lange tradisjoner og pålitelighet, sier Nordeng.
– Ford har i over 120 år laget biler som folk flest har råd til – biler som er trygge, funksjonelle samtidig som de byr på kjøreglede i særklasse. Det er og blir kjernen i Fords identitet.
I tillegg skal Ford vise fram pickupen Ranger MS-RT bli vist frem, som er en litt mer eksklusive variant av Norges mest solgte pickup.
Denne har blant annet et unikt hjuloppheng og hjuloppsett som skal gjøre bilen til den ultimate «on-road» pickupen, men kan også lokke med praktiske ting som en nyttelastkapasitet på 1 tonn og maksimal tilhengervektkapasitet på 3.500 kilo.
Les også: