Om vi rangerer bilprisene er det kun World Car Awards, årets bil i verden, som er større enn Car of the Year (COTY), årets bil i Europa.
														
																																									Dette er en pris som rundet 60 år i fjor, den første vinneren var Rover 2000, og den ferskeste kåret i januar er Renault 5/Alpine A290. Det er også Renault som sammen med Peugeot som har vunnet flest ganger, seks hver, mens Nissan Leaf ble den første helelektriske vinneren i 2011.
														
													
																											
														
																																						
													
																																								
													
																																									Nå har Renault muligheten til å dra fra Peugeot, og gjøre noe så sjeldent som å gå til topps to år på rad. Kun Fiat med Punto i 1995 og Bravo året etter, og Volkswagen med Up i 2012 og Golf IV i 2013 som har klart dette.
														
																																									Renault er nemlig blant de sju finalistene med sin nye firer, altså Renault 4. Dette blir også femte året på rad det franske merket er i finalen med en bil, så det er sterk.
														
																																									– Vi er veldig stolte av at Renault 4 E-Tech electric er valgt ut blant de syv finalistene til årets bil-pris, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør for Renault-merket.
														
																																									– Det er en flott anerkjennelse av alle dens styrker. R4 er en elbil designet for å møte alle hverdagsbehov. Kort sagt, det er en moderne og virkelig populær elbil, og den vinner allerede over kunder – den er for tiden den elektriske B-SUV-en nummer én på det franske markedet, en imponerende prestasjon i et segment som akkurat er inne i elektrifiseringsfasen. Og dette er bare begynnelsen – flere versjoner kommer snart, inkludert en versjon med lerretstak og mange flere overraskelser.
														
																																									Men R4 har sterk konkurranse.
														
																																									Blant annet er Skoda i finalen med Elroq, Mercedes har med sin nye CLA og Kia er på plass med EV4. Her er sistnevnte:
														
																																									
														
													
																											
														
																																						
													
																																								
													
																																									– Jeg er stolt over at juryen for årets bil (kåringen) fortsetter å anerkjenne Kia, sier Marc Hedrich, president og administrerende direktør i Kia Europe.
														
																																									– EV4 følger i fotsporene til EV6 og EV3 og beviser at Kia ikke bare deltar, men konkurrerer seriøst på høyeste nivå i Europa. EV4 er designet, finjustert og produsert i Europa for Europa, og demonstrerer at ansvarlig elektrisk mobilitet av høy kvalitet kan være både inspirerende og tilgjengelig.
														
																																									Man skulle kanskje tro at siden dette er en europeisk pris så kjenner vi alle bilene, men slik er det ikke. Dacia har nemlig fått sin nye sværing, Bigster, inn i finalen. Og siden de færreste her hjemme har sett en slik, så skal du få se et bilde av den:
														
																																									

														
																																									I tillegg er Citroën C5 Aircross og Fiat Grande Panda i finalen.
														
																																									Det er en jury bestående av 57 journalister fra 23 land som har testet og vurderte totalt 35 biler, og de står nå igjen med disse sju biler:
- Citroën C5 Aircross
 
- Dacia Bigster  
 
- Fiat Grande Panda
 
- Kia EV4
 
- Mercedes-Benz CLA
 
- Renault 4
 
- Skoda Elroq
 
														
													
																											
														
																																						
													
																																								
													
																																									Les også: