I dag scorer de fleste nye bilene 5 stjerner i Euro NCAP’s kollisjonstest, selv om det er noen biler som ikke oppnår toppscoren også i 2024.
For Opels del har ikke merket fått testet en eneste bil etter at den europeiske testorganisasjonen oppdaterte testene i fjor, men før det oppnådde både Astra og Mocca helt godkjente 4 stjerner. Og det er ikke overraskende.
For Opel har satset hardt på sikkerhet i mange tiår, og i dag kommer alle bilene, enten små eller store, med eksosrør eller elektrisk drift, med hjelpemidler som gjør kjøreturen både mer avslappede og sikrere.
Her jobber både aktive og passive systemer med hverandre, og merket selv sier at de alltid har ligget i forkant av de stadig strengere sikkerhetsreglene og forskrifter her i Europa. Og de gir mer enn gjerne et eksempel.
Tilbake i 1973 bestemte Opel seg for å gjøre sikkrhetsbeltet standard i alle modellene, og for dere som er for unge til å huske biler uten denne livredderen kan vi opplyse at beltet ble obligatorisk først i 1976.
To år før det, i 1974 og nøyaktig for 50 år siden, var det også duket for en visjonær bil som skulle løfte sikkerheten et hakk også i de mindre bilene.
Dette er virkelig en imponerende bil når vi ser hvilke grep Opel hadde tatt for å gjøre den sikker, og som du skal oppdage nedover her var ingeniørene svært så visjonære.
Bilen, en Kadett C ble døpt OSV 40 med god grunn, for denne var en studie på hvordan en slik bil skulle beskytte de på innsiden om det smalt i 40 mph, noe som i vår verden betyr nærmere 65 km/t. OSV står på sin side for Opel Safety Vehicle.
Og det skulle vise seg at 40 mph ikke var noe problem for en ganske så kompakt bil, Kadett C målte kun 4,13 meter i lengden og veide inn under 800 kilo.
Her forteller Opel selv historien om den viktige bilen.
Det Rüsselsheim-baserte merket presenterte sin idé om en sikker kompaktbil på den internasjonale tekniske konferansen om økt sikkerhet for kjøretøy i London. Med utgangspunkt i Kadett C, som var introdusert året før, hadde ingeniørene videreutviklet sine visjoner rundt sikkerhet.
Til tross for ekstra sikkerhetsutstyr, skulle bilens vekt holde seg under 1.000 kilo. Med eksperimentbilen, som til slutt veide 960 kilo, viste Opel-ingeniørene at selv den gang kunne optimal passiv sikkerhet oppnås ikke bare med store og tunge kjøretøy, men også med kompakte biler.
OSV 40 oppfylte alle målene under de påfølgende kollisjonstestene: Alle fire dørene kunne fortsatt åpnes uten hjelp av verktøy etter en frontkollisjon med et solid hinder i 65 km/t.
Den fremre delen av bilen absorberte energien så godt at den ble komprimert med 50 centimeter. OSV 40 var like imponerende under en frontkollisjon med en pylon i 50 km/t, en kollisjon bakfra, en sidekollisjon med en stolpe og under veltetesten i 48 km/t.
Ingeniørene kom opp med flere ideer for å oppnå disse eksemplariske resultatene. Kadett C ga det ideelle grunnlaget for dette med funksjoner som støtdempende sikkerhetsstyring, krøllesoner foran og bak og sikkerhetscellen i kupeen.
Sammenlignet med moderne platestøtfangere er OSV 40s voluminøse støtfangere spesielt merkbare. OSV 40-støtfangerne var fylt med polyuretanskum som ga dem absorberende kapasitet.
Foran ble det brukt skumfylte sidevanger som går kontrollert i stykker ved sammenstøtshastigheter over åtte kilometer i timen. Skumstrukturen absorberte nok energi til at frontkollisjoner under denne hastigheten bare resulterte i en liten deformasjon ‒ dermed ble forgjengeren til den «selvhelbredende» støtfangeren skapt.
Ingeniørene fylte også hulrommene i terskler og dører med polyuretanskum for å skape økte sikkerhetsreserver for sidekollisjon. Forsterkede takbjelker og de takmonterte seteryggene foran økte stabiliteten i kupeen (setene kunne fortsatt justeres).
Videre ble frontruten laget av laminert glass limt direkte på karosseriet – også med mål om å øke bilens stivhet i tankene.
Inne i bilen var alle overflater som passasjerene kunne komme i kontakt med ved en ulykke polstret med et to centimeter lag polyuretanskum. Rattet var utstyrt med et ekstra sammenleggbart element i den nedre rattstammesektoren, for bedre å absorbere energien i tilfelle en kollisjon.
Sikkerheten ble også satt først i cockpiten til OSV 40. Sentralvarslingssystemet laget av Hella styrte 11 funksjoner og viste mulige feil ved at tilhørende varsellamper lyste.
Fire ekstra lys bak bakruten signaliserte nødbremsing og fungerte som nødblinklys. På grunn av sin høye plassering var de enkle å se for trafikantene bak.
Innovative frontlykter med lysområdejustering ble brukt i kjøreretningen for å unngå å blende møtende trafikk – en tidlig forløper til dagens adaptive Intelli-Lux LED-lysteknologi fra Opel.
Et delt bakspeil muliggjorde en perfekt sikt med den nedre delen som reduserte blindsonen til et minimum.
Forsetene ble utvidet for å lage en kontinuerlig skillevegg til bakrommet. Sidestøttene, spesielt i skulderområdet, hindret fører og passasjer å samkjøre gliding i tilfelle sidekollisjon. De minimalistiske hodestøttene til forsetene sørget for at føreren hadde god sikt bakover.
For baksetepassasjerer ble et hodestøttesystem av lukkertype utviklet. Ved en påkjørsel bakfra støttet beltene til lukkeren passasjerenes hoder over et stort område; sikten bakover var fortsatt god. De fire setene på OSV 40 hadde alle trepunktsbelter – de foran hadde til og med et automatisk beltestrammersystem.
Innflytelsen fra OSV 40 var enorm; funnene fra utviklingen og testingen av kjøretøyet ble snart integrert direkte i produksjonen av nye modeller. Samtidig bidro det eksperimentelle kjøretøyet til en sakte skiftende offentlig bevissthet. Inntil da var spørsmål som kjøretøysikkerhet og ulykkesforebygging knapt til stede i folks sinn, men i dag tar bilkjøpere i økende grad hensyn til passive og aktive sikkerhetssystemer når de velger modell.
OSV 40 ble en pioner innen moderne kjøretøysikkerhet allerede på midten av 1970-tallet – spesielt i kompaktklassen. Og arven er meget godt synlig i dag.
For Opel tar sikkerhet på alvor og byr på toppmoderne assistansesystemer med sin nyeste generasjon av Astra og Astra Sports Tourer. Det omfattende standardutstyret til bestselgerne i kompaktklassen inkluderer:
- Foroverkollisjonsindikering med automatisk nødbremsing og fotgjengerdeteksjon
- Filskiftevarsel
- Oppdagelse av fartsskilt
- Deteksjon av døsighet
- Cruisekontroll med intelligent fartsbegrenser
- Parkeringspilot foran og bak
Og avhengig av utstyrsvarianten trafikkskiltassistent, automatisk fartsassistent med stoppfunksjon og 360-graders Intelli-Vision-kamera.
I tillegg kombinerer Intelli-Drive-systemet mange av de ovennevnte assistentene med varsling for kryssende trafikk bak og blindsonevarsling. Det karakteristiske ansiktet fra Opel Vizor integrerer det valgfrie adaptive, blendende Intelli-Lux LED Pixel Light med totalt 168 elementer.
For å holde sjåførens øyne på veien foran, kan mye informasjon også enkelt vises i det valgfrie Intelli-HUD head-up displayet.
Alt dette kan vi takke en imponerende liten tass som entret scenen for 50 år for, nemlig OSV 40.
Les også: