Mange trengte veihjelp det første halvåret, og en stor del av disse slet med å få start på bilen. (Foto: If)

Mange elbilister med flatt batteri

Ja, elbiler trenger også startstrøm.


If har sjekket opp hvorfor bilistene trenger veiassistanse, og det er en ting som peker seg ut – et flatt batteri. Altså startbatteri.

Og ikke tro at elbilister som kjører rundt i biler med gedigne batteripakker slipper unna dette problemet, for rundt 1 av 3 veiassistanser gjelder trøbbel med startbatteriet. Ja, det er faktisk omtrent den samme andelen som for hybrider og fossildrevne biler.

-->
Ikke uventet er det særlig i de kalde månedene sjåfører av elbiler og fossilbiler trenger hjelp til å starte bilen, og så har vi dette med rekkeviddeangst og tomt driftbatteri.

Det er faktisk veldig få elbilister som trenger veihjelp etter å ha kjørt batteriet tomt, og ifølge If er det kun 2-3 prosent av veiassistansene til elbiler som gjelder biler som er kjørt tom for strøm og hovedbatteriet må lades.

– Rekkeviddeangst begynner nok å bli et tilbakelagt stadium for mange nordmenn, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.

– Rekkevidden til elbiler blir bare bedre og bedre, og mange bileiere har etter hvert opparbeidet seg mye kunnskap om lading og batterier. Som befolkning er vi i verdenstoppen i elbilerfaring.

Grunnet kalde vintre er vi nok også i verdenstoppen når det kommer til strøm på startbatteri, men da når det gjelder erfaringer med et flatt batteri. Og ja, dette gjelder også elbilistene.

– Mange er nok likevel ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer, sier Olebråten.

– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager.

Han understreker at det er like viktig å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet på en elbil som på en fossil bil.

– Det kan være ulikheter mellom merker og modeller om hvordan elbilen lader 12 V-batteriet. Som regel skjer dette jevnlig fra hovedbatteriet, også når du ikke kjører. Likevel er det lurt å sette seg inn hvilke anbefalinger bilprodusenten har for lading og batterihelse av begge batterier, sier Oldebråten.

Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper, opplyser If.

Forsikringsselskapet har altså samlet bransjestatistikk fra Finans Norge, og disse viser at i årets seks første måneder ble det gjort over 132.700 bergingsoppdrag dekket over forsikringen til alle typer motorkjøretøyer i Norge.

Dette er faktisk en nedgang på 14,5 prosent fra samme periode i fjor.

Bilskadesjefen i If sier at det er god tilgang på veihjelp over hele landet, og at om noe skulle skje med bilen kommer det en bergingsbil fra Viking eller et annet selskap som driver med veihjelp for å assistere.

Eiere av nyere biler har i de fleste tilfeller også såkalt mobilitetsgaranti fra bilimportør, som inkluderer veihjelp uten egenandel, opplyser If.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker If Motor

Les også