Kia EV9 med kun bakhjulsdrift senker startprisen, og fungerer veldig godt. (Fotos: Nybiltester)

Kia EV9 RWD imponerte på rekkevidde

Er du som meg og har lyst på en Kia EV9, men lommeboken strekker kanskje ikke helt til? Vel, dropper du litt av luksus-utstyret og ofrer litt fremkommelighet om vinteren kan kanskje tanken om bilkjøp gjøres til realitet.


Innstegsmodellen av EV9 har mindre krefter, kun trekk på bakhjulene og selvsagt noe mindre utstyr, men gjør det noe?

Nei, mener jeg – dette er en særdeles behagelig bil som dekker behovene for de aller, aller fleste.

Selvsagt vil noen, eller faktisk veldig mange, føle at de trenger firehjulstrekk på en så stor bil som dette – spesielt med tanke på bakken opp til hytta.

Statistikken viser at de fleste velger firehjulsdrift, men min påstand er at det for veldig mange ikke handler så mye om fremkommelighet, de skal bare ha det.

Og ja – fremkommeligheten er naturlig nok bedre med firehjulstrekk, men for mange av oss er det sjelden behov, og med tanke på hvor utrolig godt snø-modus er tunet i bilene levert fra Kia så vil du her oppleve at du kommer frem der du kanskje ikke tror, selv med bakhjulstrekkeren – mer om det kan du se video av lenger ned i saken.

Som vi vet så er EV9 en diger bil som måler 5,01 meter i lengden og 1,98 meter i bredden. Akselavstanden på 3,1 meter sørger for rene danseplassen innvendig, bokstavelig talt.

Batteriet fås kun i en størrelse, og er på 99,8 kWh som gir bakhjulstrekkeren en WLTP-rekkevidde på inntil 563 kilometer, opp fra 505 kilometer på variantene med firehjulstrekk.

Vekten på bilen er 203 kilo lavere enn en fullutstyrt utgave og nyttelasten er oppgitt til 561 kilo.

Logisk nok så forsvinner noe av kreftene når du fjerner en elmotor, og her har du 203 hk og 350 Nm. Sprinten til 100 km/t skjer på 9,4 sekunder mot 5,3 sekunder på GT-utgaven vi testet tidligere, men den oppleves mer enn kvikk nok til daglig bruk.

Noen kjøremodus beregnet for terreng mister du naturlig nok også uten at det betyr all verden for de fleste.

Startprisen på EV9 RWD er på 739.900 kroner – her er besparelsen på 60.000 kroner kontra firehjulstrekkeren. Potensielt mye penger å spare med andre ord – og til å være en innstegsmodell får du her mye mer utstyr inkludert enn hva vi hadde forventet.

I videoklippet over kan du se mer av da Hans Vidar testet fremkommeligheten mellom Kia EV9 AWD og RWD.

EV9 RWD er kun tilgjengelig i utstyrsnivå Exclusive, men som vi har vært inne på så er det mye utstyr inkludert her. Deilige stoler med både varme og ventilering, men du går glipp av fotskammelen, massasjen og kanskje viktigst av alt minnet for seteposisjonen. Akkurat sistnevnte kunne godt ha vært inkludert på en bil som tross alt koster en del kroner.

Rattstammen justeres her manuelt, men det er nok av justeringsmuligheter slik at de fleste skal kunne finne en god posisjon.

Førermiljøet ellers er helt likt uavhengig av utstyrsnivå, og vil du se mer av det kan du gjøre nettopp det i vår sak om Kia EV9 GT-Line.

Exclusive-utgaven gir deg 7 seter som standard. Meget god plass på andre seterad, som også har varme og ventilering i yttersetene.

Egen klimasone med kontrollpanel i taket, stort armlene i midten med koppholdere, samt USB-utganger i seteryggen foran.

Benken kan skyves manuelt i lengden og ryggen kan vinkles slik at du nærmest ligger bak – deilig!

Isofix på yttersetene samt de to setene bak.

De to bakerste setene felles opp/ned elektrisk via knapper i bagasjerommet. Felt opp så kan passasjerene her vinkle ryggen elektrisk – det er luksus.

Egne koppholdere og en USB-C kontakt på hver side.

Både benplassen og hodeplassen er god, her er det ingen problemer for meg å sitte bak meg selv. Med andre ord har man her en 7-seter som faktisk kan brukes av syv personer uten at noen skal måtte sitte ubehagelig.

Med alle setene oppe har du 333 liter med bagasjeplass, noe som økes til 828 liter dersom de to bakerste setene legges ned. Festepunkter er på plass, men dessverre ikke noe mulighet for å feste noe sikkerhetsnett. En hattehylle er også på plass, og det er plass til denne under gulvet helt bakerst.

Legger du ned alle setene så får du 2.318 liter og den store åpningen gjør at du lett skal kunne skifte ut vaskemaskinen uten å måtte leie en tilhenger – og her kommer den største bakdelen av å ikke ha trekk også på forhjulene, for tillat hengervekt krymper til noe snaue 900 kilo. Til gjengjeld så er frunken større – 90 liter her, opp fra 52 liter dersom du har AWD.

I videoklippet over ser du mer av bilen, og som alltid tester vi rekkevidde både på landevei og motorvei. Lading ser vi ikke på denne gangen, da vi har testet dette tidligere og vet at du under optimale forhold lader fra 10 til 80 prosent på svært raske 24 minutter.

At Kia EV9 er en effektiv bil har vi erfart tidligere, men at vi skulle oppnå en beregnet rekkevidde på 716 kilometer på vår landeveistest hadde vi ikke sett for oss. Vi kjører samme runde med alle biler og som alltid med cruisekontrollen aktivert etter fartsgrensene.

16-21 grader og tørre veier, så ganske ideele forhold, men likevel svært imponerende!

Nå skal det sies at dette er en beregnet rekkevidde og gjelder fra 100 prosent til 0 prosent og akkurat det er det jo sjelden man legger ut på, men selv med god margin så skal man klare godt over 60-mil med denne om sommeren – trenger du ikke en pause da så får du heller kjøpe en dieselbil og kose deg med det.

Forbruket på runden endte på 15,9 kWh/100 km, godt under det oppgitte forbruket.

Ved kjøring på blandet vei så viser resultatene at du kan forvente en beregnet rekkevidde på hele 520 kilometer. Runden vi kjører inneholder en nær perfekt blanding av landevei og motorvei og forbruket på 19,8 kWh/100 km er imponerende med tanke på bilens størrelse og noe ikke-aerodynamiske form.

Til sammenligning fikk AWD-utgaven et forbruk på 21,6 kWh/100 km på samme runde med nærmest identiske forhold – 14 til 16 grader og tørre veier.

Gode seter hjelper lite dersom bilen ikke kjører bra, men også her er EV9 langt fremme. Ekstra stillegående med tanke på at bilen er utstyrt med 19-tommere, noe som også sørger for at mykheten forsterkers enda mer.

Du får stort sett de samme assistentene som på topputgaven, men du mister Head-up Display uten at vi savnet det noe særlig. Assistentene gjør forøvrig en hederlig jobb selv om filholderen til tider kan være litt masete.

Hastighetsvarsel og oppmerksomhetsvarsel skrus enkelt av ved hjelp av egne favorittknapper slik at du slipper ulyder i tide og utide.

Navigasjonen finner ladere for deg og sørger for at du ikke trenger å bekymre deg for om du kommer frem eller ikke. Batteriet oppvarmes enten manuelt eller via navigering til en lader.

Du får ikke det beste musikkanlegget, men standardoppsettet spiller ok.

Heller ingen dynamiske frontlys, her er det kun automatisk opp/ned, men det fungerer egentlig vel så bra.

Du merker lite til at det her er noe mindre krefter, med unntak av ved raske forbikjøringer som kanskje trenger litt mer planlegging.

Kia EV9 er utvilsomt en bil der komfort står høyt, men det går ikke på kompromiss med rekkevidde og imponerende lading.

Du får svært mye for pengene, men det er vanskelige tider for å få solgt godt av biler i denne prisklassen.

Om du ikke trenger firehjulstrekk er det absolutt kroner å spare på denne, og det utstyret du ikke får er utstyr du neppe kommer til å savne særlig.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Tester Kia EV9 Kia