Leter du etter en kjøreglad liten elbil med ok rekkevidde? Da bør du kanskje sjekke ut Mini Cooper SE. (Fotos: Nybiltester)

Test av meget artige Mini Cooper SE

Er kjøreglede din aller viktigste prioritet, men du ønsker ikke å sprenge kontoen for å oppnå det?


Da er nye Mini Cooper SE fort bilen for deg. Nå kommer du i tillegg lengre enn noen gang tidligere og interiøret har fått seg et skikkelig løft!

Nye Mini Cooper fås i to utgaver – E eller SE. Vi tester SE og den har en batteripakke på 54,2/49,2 kWh som skal gi bilen en rekkevidde på inntil 402 kilometer i henhold til WLTP-syklusen.

-->
Lillebror har en mindre batteripakke på 40,7/36,6 kWh med en maks rekkevidde på 305 kilometer. SE varianten som vi tester har 218 hk og 330 Nm og gjør sprinten til 100 km/t på 6,7 sekunder.

Alle utgaver kommer med trekk på forhjulene – det skulle vært på bakhjulene.

Mini Cooper er 3,86 meter lang og 1,76 meter bred. Egenvekten er på 1.669 kilo med en maks nyttelast på 311 kilo.

Det ytre designet er nytt med skarpere linjer og plastikken rundt hjulbuene er nå vekk – heldigvis. Som alltid kan du velge mellom en del utstyrsvarianter og bilen vi kjører har det desidert tøffeste utseendet – John Cooper Works. Spesielt bakfra gjør denne stylingen seg svært bra.

Felgene begynner på 16 tommer, testbilen har de største – 18 tommer med dekk i dimensjon 225/40.

Prisen på Mini Cooper SE starter fra 343.963 kroner, mens JCW utgaven vi tester starter fra 408.894 kroner. Da får du en godt utstyrt bil som har det meste, men testbilen har i tillegg fått XL-pakka som inneholder snadder som AR teknologi, elektriske og aktive seter, alt av kjøreassistenter, head-up-display, Harman/Kardon-anlegg, bi-LED-lykter mm.

Pakken koster for øvrig rett under 50.000 kroner.

Bakfra gjør JCW-stylingen virkelig jobben, sjekk den spoileren og den bakre diffusoren – snakk om å treffe blink!

Deilige sportsstoler med elektrisk justering med minne på førersiden som kan lagres enten via knapper på stolen eller via skjermen. 4-veis korsryggstøtte og massasje som sørger for at du ikke blir sliten på lengre turer. Oppvarmede i tre nivåer.

Stort panoramatak med elektrisk rullegardin sørger for flott lys og en bedre romfølelse i kupeen.

Klassisk Mini-førermiljø, med et moderne preg. Stor grad av fine materialer, kun hardplast der du kanskje forventer det. Deilig sportsratt med knapper og funksjoner hentet direkte fra BMW.

Skjermen i midten har OLED-teknologi og ser svært lekker ut samtidig som den er utrolig enkel i bruk. To USB-C-utganger, en trådløs ladeplate, et par koppholdere som dessverre er for grunne og mangler klemming, og et bittelite rom under armlenet for oppbevaring.

Lyden er levert av Harman/Kardon og spiller meget bra til denne bilklassen å være. Testbilen har også et head-up-display med enkle visninger, selv om vi kunne ønske oss at man ikke hadde løsningen med en glassplate foran rattet.

Lekker og omfattende interiørbelysning med mange valgmuligheter.

Bilen må startes, noe jeg mener er helt unødvendig på en elbil, men å måtte vri på «nøkkelen» for å få start er en kul detalj. Når du er ferdig med kjøreturen holder det med å sette bilen i park og låse bilen etter deg.

Kjøremodusene er omdøpt experiences hos Mini og kledelig nok så endres opplevelsen av bilen seg i takt med valget ditt da interiørbelysning, lyder og responsivitet endrer karakter.

Som nevnt så fremstår OLED-skjermen både lekker og brukervennlig. Her er det enkle menyer og det jeg ser etter i en elbil er på plass.

Navigasjonen estimerer hvor mye bilen vil komme frem til destinasjonen med, og du kan enkelt legge inn ønsket prosent ved ankomst og bilen vil da foreslå ladere slik at ønsket blir oppfylt.

Du kan velge mellom en mengde med visninger, og måten grafikken dekker hele skjermen på er imponerende god. Her styres nærmest alt via skjermen, noe ikke alle setter pris på, men når gjennomføringen er like god som her så er det vanskelig å argumentere imot.

Baksetene er forbeholdt de minste av oss, her har jeg ingen mulighet til å sitte bak meg selv, men barna sitter godt bak med god plass selv om de voksne foran tar seg god plass.

Førerstolen har en stropp ved nakkestøtten som gjør at når du drar i den legges ryggen fremover, og setet justerer seg forover elektrisk for lettere innstigning – lekker løsning.

Isofix på hvert sete samt på passasjersetet foran og en koppholdere som den raskeste av passasjerene bak kan kose seg med. Ingen ladepunkter.

Med baksetene oppe har du 210 liter tilgjengelig, noe som økes til 800 liter dersom du legger ned de todelte baksetene. Noe plass under gulvet til ladekabler og hattehyllen kan enkelt fjernes dersom du skal ha med deg litt høyere gjenstander.

Med baksetene oppe trenger du kanskje ikke noen ankerpunkter i det vesle bagasjerommet, men det er synd at det ikke er noen til bruk dersom du legger ned setene, ei heller noe festeanordning for sikkerhetsnett.

Bagasjeromsluken åpnes for øvrig manuelt.

I videoen over går vi igjennom bilens eksteriør, interiør samt de praktiske egenskapene. Som alltid ser vi også på kjøreegenskapene, rekkevidden og ladehastigheten.

En elektrisk Mini Cooper på langtur har inntil nå være forbeholdt de aller mest tålmodige av oss. Nå er saken en hel annen, selv om hverken Mini eller potensielle eiere ser på dette som bilens beste egenskap.

Landeveistesten vår ble kjørt i 17-18 grader og tørre veier. Biter av runden har særdeles dårlig asfalt og krappe svinger, denne bilen elsker det! Her er det ingen problemer å ha det gøy, og der andre biler sliter å holde 80 km/t ligger denne plantet til underlaget og vil gjerne ha mer. Morro og en kvalitet man fort blir glad i!

Den estimerte rekkevidden på landeveistesten endte på svært imponerende 476 kilometer, nær 100 kilometer over det som er lovet for testbilen – 388 kilometer.

Forbruket endte på lave 11,4 kWh/100 km – det er lavt selv til en liten bil å være.

På vår noe tøffere 50/50-test som også inneholder kjøring på motorvei havnet den beregnede rekkevidden på 363 kilometer med et forbruk på 14,1 kWh/100 km. Også det er imponerende da det ikke er altfor langt unna WLTP-rekkevidden som over hode ikke foregår i motorveihastighet.

Ved kjøring utelukkende på motorvei så viser tallene mine en rekkevidde på 320 kilometer dersom du bruker hele batteriet, men regner du med 25 mil så bør du ikke ha noen problemer med å nå fram til en lader.

Maks 95 kW er kanskje ikke imponerende på en ny bil i 2024, men kanskje ikke så ille med tanke på batteriets størrelse. Mini har fått med forvarmingsmulighetene til BMW, så her kan du forvarme batteriene enten ved å navigere til en lader eller starte det manuelt.

I tillegg så får du beskjed via et lite symbol når forvarmingen er aktiv, det er vi glad for å se!

Vår ladetest går fra 10 til 80 prosent og på denne øvelsen brukte bilen 29 minutter – nøyaktig som oppgitt av Mini.

Laderen leverte maks 102 kW, og bilen har en relativt flat ladekurve som redder den noe lave topphastigheten. Ladehastigheten kan du for øvrig se på bilens skjerm, samt at det her vises estimert tid til ladenivået du selv velger.

Mini Cooper SE handler ikke bare om å ha det moro, den byr også på en hel del komfort og smidighet.

Assistentene er særdeles gode og støynivået er helt på det jevne i denne klassen.

Særdeles bra programvare sørger for at du ikke trenger å være bekymret for om du kommer frem eller ikke, da bilen gir deg all den informasjonen du trenger, og hjelper deg skulle du være i tvil.

Størrelsen og smidigheten gjør at du får plass der andre ikke orker å prøve, og på utstyrsnivået bilen har får du også ryggeassistenten vi kjenner fra BMW som hjelper deg å rygge tilbake de siste meterne du kjørte fremover.

Nye Mini Cooper SE er virkelig en bil med herlige kvaliteter som du fort forelsker deg i.

Kjøreglede er stikkordet her, men med gode hjelpemidler, flott og behagelig interiør så kan du fort finne deg selv i å ta med denne bilen på mange herlige kjøreturer i det ganske land.

Noen familiebil er det neppe, men som bybil skal du virkelig lete lenge etter noe mer sjarmerende og artig!

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt