Vi har testet Brabus-utgaven av Smarts tredje modell, #3. (Fotos: Nybiltester)

Ukestest av Smart #3 Brabus

Etter 1 kommer 2, men ikke hos Smart som foreløpig hopper over 2’ern og går fra Smart #1 til Smart #3, og denne uken har vi sett nærmere på topputgaven som bærer tilnavnet Brabus – et navn som drar med seg en hel del forventninger.


Smart #3 bygger naturlig nok på samme plattform som #1, nemlig SEA-plattformen til Geely som Smart ligger under. For øvrig samme plattform som populære Volvo EX30 også er bygget på, samt at både Polestar og Zeekr også kommer med sine varianter etter hvert.

Geely har med andre ord stått for det tekniske her, mens det i store trekk er Mercedes som har jobbet med det du ser på.

-->
Smart #3 er 4,4 meter lang og 1,84 meter bred – for øvrig 17 centimeter lengre enn Volvo EX30 og 13 centimeter lengre enn lillebror #1. Akselavstanden er på 2,78 meter og egenvekten er på 1.910 kilo. Nyttelasten er oppgitt til 375 kilo.

Du får Smart #3 i to utstyrsnivåer, Pro+ eller Brabus. Pro+ er bakhjulstrukket og har 272 hk, mens Brabus har 428 hk og firehjulstrekk.

Vi tester Brabus og denne tar deg til 100 km/t på lynraske 3,7 sekunder. Pro+ har en rekkevidde inntil 435 kilometer, mens testbilen har 415 kilometer – du mister med andre ord ikke mye rekkevidde ved å gå for firehjulstrekkeren.

Bakhjulstrekkeren starter på 439.900 kroner mens Brabus har en fra-pris på 539.900 kroner. Verdt å merke seg er at Brabus har masse ekstrautstyr med i pakken, slik at det er mye mer enn bare krefter og firehjulstrekk du får for pengene.

Brabus-modellen har egne bøttestoler med Alcantara i midten. Komfortable stoler med både oppvarming og ventilering. Elektrisk justerbare med minne på førersiden som du lagrer via bilens skjerm. Nakkeputa kan ikke justeres i høyden. og for Hans Vidar var denne noe irriterende, men for meg og mine 178 centimeter så opplevdes denne fin.

Vil du se mer av inntrykkene til Hans Vidar så kan du se de i denne saken, han var nemlig på plass da Smart #3 ble introdusert tidligere i år.

Førermiljøet minner mye om det du fant i enkelte Mercedes-modeller for en del år siden. Dessverre litt for mye hardplast og en del knirking fra spesielt midtkonsollen. Deilig ratt trukket med alcantara på utsiden også dette er oppvarmet, men manuelt justerbart.

#3 har både egen skjerm til føreinfo og et head-up-display (HUD), noe mange savner i Volvo EX30. Stor skjerm i midten på 12,8-tommers som fremstår enkel i bruk og responsiviteten er bra.

Trådløs ladeplate, USB-C-uttak, koppholdere med klemming og under armlenet finner du en egen luftedyse som gjør at du kan holde drikkene dine kalde på lengre turer. Lydanlegget er levert av Beats og spiller bra samt at det ser lekkert ut med lys i høytalergrillene – fargen endrer seg med valget ditt av interiørbelysning.

Den økte lengden kontra EX30 gjør underverker på bakseteplassen, da jeg nesten ikke har kneplass i EX30 har jeg her godt over en knyttneve fremfor knærne noe som gjør at jeg får strekt beina godt ut. Noe bratt rygg.

Isofix på yttersetene samt setet foran, godt armlene med koppholdere samt egne ladepunkter. Ingen egen klimasone, men to sentralt plasserte luftedyser. Nærmest helt flatt gulv gjør at jeg også får plass i midten.

Bagasjerommet rommer 370 liter med setene oppe, legges disse ned øker volumet til 1.160 liter – baksetene legges ned 40/60. Stor skiluke og solide ankerpunkter, men ingen mulighet for å feste sikkerhetsnett.

På kroken kan du trekke inntil 1.600 kilo og du kan ha 50 kilo på taket.

I videoen over ser vi nærmere på eksteriøret, den innvendige plassen, de praktiske egenskapene og som alltid sjekker vi både rekkevidde og ladehastighet.

Rekkeviddetestene våre viser at Smart holder lovnaden om rekkevidden på 415 kilometer. På vår landeveistest med en maks hastighet på 80 km/t fikk vi en beregnet rekkevidde på 440 kilometer, med et forbruk på 14,8 kWh/100 km.

Her er det med andre ord ingen problemer med å kjøre langt dersom du holder deg på landeveiene og vært er sommerlig, vi hadde 13 til 17 grader og enkelte regnbyger under vår test.

På vår noe tøffere 50/50-test som også inneholder kjøring på motorvei havnet den beregnede rekkevidden på 347 kilometer. Forbruket ble også her relativt lavt, og endte på 17,5 kWh/100 km.

Bilen står for øvrig på 245/40-20 foran og bak, som er standard på Brabus-utgaven.

På landeveien byr bilen på både gleder og frustrasjoner. Ytelsene sørger selvsagt for at du her får frem tivolifølelsen og det i seg selv er jo en egenskap man fort blir glad i. Understellet er definitivt satt opp mot det sportslige og du merker ujevnheter, kanskje litt for godt for enkelte.

Samtidig så får du en del krengning ved kjøring i høyere hastigheter – personlig ville jeg nok hatt mindre krengning og litt færre slag over dumper, altså motsatt av det man her får.

I motorveihastighet er det relativt støyete i kupeen, vil selvsagt være bedre om du går for mindre dekk enn det bilen står på.

Også Smart må finne seg i EU-regelen som gjør at du må varsles hver gang du overskrider fartsgrensen, og da er det merkelig at man ikke har en hurtigkommando for å skru av nettopp dette varselet slik nær sagt alle andre har. I hver fall så fant ikke vi en slik kommando, og er den der så burde den være lettere å finne.

Kjører du med adaptiv cruisekontroll så har du her ingen mulighet til å skru av styreassistenten og det er for meg helt uforståelig og en helt klar deal-breaker for min del. Å konstant måtte kjempe mot rattet er ubehagelig og fryktelig irriterende og på veier med dårlig veimerking kan du nesten bare glemme å bruke hjelpesystemene. Synd!

På returen til Lørenskog hadde vi lav motsol og oppdaget da at dette er bilen allergisk mot og du kan glemme kjøring med cruise.

Wattpedalen er heller ikke godt nok tunet her, da du får alt for mye kraft bare du tenker på å være nær den og det gjør at det er vanskelig å kjøre «mykt». Her håper jeg at Smart jobber litt og tillater mer vandring.

Summen av disse tingene gjør at det som kan være en hyggelig kjøretur med mye moro blir ødelagt av programvare og tuning som ikke helt lever opp til standarden vi forventer oss.

Smart #3 kan maksimalt ta imot 150 kW, noe som skal sørge for at det skal ta rett under halvtimen å lade fra 10 til 80 prosent. Manuell forvarming er på plass, og dette var aktivert før vi gjennomførte ladetesten vår.

Da vi plugget i spratt hastigheten rett opp i 159 kW, og der lå den til rundt 20 prosent før hastigheten dropper som trappetrinn jo høyere i prosentene du kommer. Sluttiden endte på 28 minutter, så også her innfrir bilen det som er lovet.

Positivt at man kan se ladehastighet inne i bilen, men trekk for at man ikke kan se at forvarmingen av batteriene faktisk er i gang.

Smart #3 er absolutt en bil du bør vurdere dersom du, som mange andre, ser på bil i dette segmentet.

Konkurrentene er mange, men Smart skiller seg ut med stilig design og artige kjøreegenskaper.

Litt ruskete programvare kan fikses via oppdateringer – blir spennende å se hvor gode og raske Smart eventuelt er på dette punktet.

Prismessig så blir den kanskje litt dyr i Brabus-utgaven dersom du også skal legge til hengerfeste og vinterhjul, men vi nordmenn skal ha firehjulstrekk og da dette det eneste alternativet per dags dato.

Det er alltid gøy med noe nytt og vi håper vi ser mange Smart på norske veier i tiden fremover!

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt