Xpeng Norge trommet sammen en tur med nye G6 fra Oslo til Hurdalsjøen omtrent åtte mil unna, og selvsagt tilbake igjen. Med på turen var også Rune fra Elbilforeningen, og det hele startet fra Bjørvika sentralt i Oslo.
Jeg synes Xpeng G6 er behagelig å hvile øynene på, og selv om bilen ikke oppleves veldig stor når man ser på den, så er det nettopp stor som er opplevelsen innvendig.
Forsetekomforten er svært god i Xpeng G6. Jeg satt litt i G9 for å knipse bilde i fart og fordi Rune skulle filme litt, og der kjente jeg massasjekulene som tydeligvis hadde slitt på setet innenfra. Det var langt mer komfortabelt i G6, selv om man her har ofret massasjen for å spare noen kroner.
De deilige forsetene har ventilasjon i tillegg til varme, noe som er ufattelig komfortabelt på langur når det er varmt ute.
Det skal komme en relativt omfattende softwareoppgradering på Xpeng G6 før kundene får bilene sine, og da regner jeg jo med at feil som dette rettes opp – her justeres korsryggstøtten, ikke rattet, rattet justeres for øvrig manuelt.
Velger du kjøremodus Sport, så kan du også velge «Start kontroll», som de fleste nok kjenner bedre som «launch control». Med 4,1 sekunder fra 0-100 km/t så sparker det greit i fra.
I vanlig kjøring oppleves bilen som kvikk og sportslig, og denne har ikke luftfjæring, og støtdemperne sin karakteristikk kan minne mye om det man opplever i en Volvo EX30 – den tar små ujevnheter, og på mellomstore til store merker man at bilen er noe sportslig i oppsettet.
Ute på veien vil mye krefter og sportslig fjæring kunne gi artige og sportslige kjøreegenskaper dersom det kombineres med presis styring, og den kombinasjonen har man i Xpeng G6.
Moro å få kjøre den og kjenne på hva den leverer på veien, tror nok flere enn meg vil definere opplevelsen som kjøreglede.
Sveiper du ovenfra og ned på den store infotainmentskjermen kommer det fram en del snarveier, blant annet hastighetsalarm, som på grunn av EU-regler må slå seg på hver gang bilen startes – deilig at den er lett å slå av.
Når du rusler ut av bilen dukker det opp en hurtigmeny med funksjoner du kanskje trenger, som å åpne eller lukke bagasjeromsluka, eller åpne ladeluka.
I klimamenyen, som du får opp om du trykker på temperatur-tallet helt til venstre, så kan du ordne med alt som handler om oppvarming eller nedkjøling av de som er med i bilen.
Man kan også snakke til bilen på engelsk, og be den om å endre temperaturen i den klimasona der du sitter, eller slå på eller av seteventilasjonen.
Jeg er en stor kar som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og i baksetet til Xpeng G6 har jeg meget god plass både til knær og til hodet.
Spaken du ser til venstre for baksetet vil la deg justere på seteryggens vinkel. Setet nærmest er solo, mens midtsetet henger sammen med setet bak passasjeren.
Bagasjerommet er romslig, noe som er behørig behandlet i saken fra da vi fikk se Xpeng G6 for første gang i Oslo Spektrum.
Hengerfeste kan du ha, og da kan du trekke med deg inntil 1.500 kilo. Taklast kan du også ha.
De rammeløse rutene på Xpeng G6 er doble, noe som er med på å levere lavt støynivå inne i bilen med dekkdimensjon 255/45 R20.
Jeg tror at de som har bestilt denne bilen vil kose seg masse med den når de får den i slutten av august/starten av september, da skal vi få testet den mer, for dette var en prøvetur med noen førsteinntrykk, og ikke en test.
Ut fra NAF/Motor sin test av rekkevidde/lading så leverer Xpeng G6 svært bra i begge kategorier.
Dermed har du en bil med god plass, god komfort, fin støyisolering, god rekkevidde og svært rask ladehastighet – dermed kan Xpeng overraske markedet med hyggelige volum av denne elbilen.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Vi tester oppgraderte Volkswagen ID.4 GTX 4Motion
- Hyundai Ioniq 5 N – framtiden er her!
- Vi sjekket ut kommende Kia EV3
- En uke med svært komfortable Kia EV9 GT Line