Vår tester ble svært imponert over Hyundai Ioniq 5 N, og da kanskje spesielt to ting du ikke forbinder med elbiler ‒ lyden og girskiftene. (Fotos: Nybiltester)

Hyundai Ioniq 5 N –⁠ framtiden er her!

Kan kunstig lyd og kunstige girskift omvende de som kanskje er aller mest skeptiske til elbiler?


Svaret er ja, for måten Hyundai har implementert dette i sin Hyundai Ioniq 5 N er imponerende! Slagordet til Hyundais N-avdeling, «Never Just Drive» har vel aldri passet bedre.

La oss rydde de kjedelige faktaene av bordet først.

Ioniq 5 N er 4,71 meter lang og 1,94 meter bred. Det er henholdsvis 8 centimeter lengre og 5 centimeter bredere enn vanlige Ioniq 5 – den økte lengden skyldes en kraftig diffusor bak, bredden økes på grunn av ekstra sideskjørt og økt sporvidde.

Bilen yter 609 hestekrefter, mens dette økes til 650 hestekrefter og 770 Nm med en boost-funksjon. 0-100 km/t skjer på svært raske 3,4 sekunder.

Batteriet har blitt noe større og er nå på 84 kWh brutto, hvorav omtrent 80 av disse er tilgjengelig for bruk. WLTP-rekkevidden er oppgitt til 448 kilometer, noe som kanskje ikke er like imponerende som ytelsene.

Egenvekten er 2.214 kilo, og da har du 371 kilo med nyttelast.

Startprisen er på 721.250 kroner, men her er det meste inkludert. Bytter du lakkfarge, legger til matter og vinterdekk havner du rett rundt 800.000 kroner, vinterdekkene alene koster tett på 50.000 kroner. Mye penger ja, men her får du en bil som byr på det meste, og det finnes langt dyrere biler som ikke er i nærheten av å by på den gleden man får her!

Ioniq 5 N har smidde felger i aluminium og spesialdesignede dekk i dimensjon 275/35-21.

Ioniq 5 N har programmer for kjøring både på bane og til drifting. Den har en mengde med justeringsmuligheter på alt fra dempere, styring og motoreffekt.

Lyden og girskiftene er implementert på en meget realistisk måte, du kjenner girskiftene i setet, og det smeller i «potta» om du girer feil eller ned for tidlig. Velger du 8. gir og tar klampen i bunn så skjer det svært lite, akkurat som det ville gjort på en fossilbil.

Morro, fascinerende og nerdete – på en god måte! Ønsker du ikke å ha lyd eller falsk giring så skrus det enkelt av, og i kjøreprogram normal er også Ioniq 5 N fullt kapabel til å være en komfortabel familiebil.

De observante legger også merke til viskeren på bakruta, en etterlengtet sak for de fleste med Ioniq 5.

Bøtteseter med skinn/Alcantara er standard, uten mulighet for å endre på farge. Gode seter, med manuell justering.

Oppvarmede og ventilerte i tre nivåer – deilig!

Førermiljøet er velkjent, men byr på oppgraderinger kontra vanlige Ioniq 5, ny-utformet midtkonsoll tilpasset banekjøring. Godt materialvalg og alt er plassert på en måte som er lett å nå for føreren. Flere lademuligheter, trådløs ladeplate og nok av oppbevaringsmuligheter.

Programvaren har blitt oppdatert og fremstår nå mer moderne og intuitiv enn tidligere. Enkle, selvforklarende menyer med stor skrift som er enkel å treffe.

Navigasjonen er god og legger inn ladere langs ruten dersom du ikke kommer frem. Batteriene varmes opp enten manuelt eller ved å navigere til en lader.

Sportslig ratt med en hel mengde med knapper som tar litt tid å venne seg til. Knapper for hjelpesystemer slik vi er vant med fra Hyundai/Kia på venstre side, media og lyd på høyresiden.

Egen knapp for å skifte mellom kjøremodusene og en NGB-knapp som gir deg en boost-funksjon, som tar kreftene opp fra 609 hk til 650 hk i 10 sekunder.

Satelittene nede på hver side av rattet lar deg skifte mellom gir/auto, og sette bilen i N-Modus hvor du kan sette opp dine egne kjøreprogram. Mer om bruk og funksjonalitet i videoen litt lenger ned.

Som nevnt så er justeringsmulighetene mange og du kan sette opp dine egne profiler med hvordan du vil at bilen skal oppføre seg. I tillegg har du egne oppsett for drifting, banekjøring, og mange av de mest populære og velkjente banene i Europa er lagt inn slik at man kan ta rundetider dersom man skulle være så heldig å besøke dem.

Du kan sette opp hvordan kraftfordelingen skal være, alt fra 100 prosent bakhjulsdrift til det motsatte. For referanse så har bilen 226 hestekrefter foran og 383 hk bak. Du har N Launch Control og kanskje det artigste av alt – falsk giring og lyd som er inspirert fra Hyundai i30 N.

Giringen simulerer en 8-trinns dobbelclutch kasse, og du girer med pedaler bak rattet. Som nevnt så smeller det i «potta», turtallsperren slår inn og hastigheten skyter ikke i været dersom du er i feil gir.

Det hele er implementert på en imponerende måte, og per i dag er ingen i nærheten av å klare det Hyundai her gjør. Vanligvis skrur jeg av lyden i alle elbiler, men det skjer ikke her. Mer om lyd, giring og annen moro i videoklippet.

Akselavstanden på Ioniq 5 er 3 meter, noe som gjør at bakseteplassen er imponerende god. Jeg har et hav av plass til beina bak meg selv, og over en neve over hodet. Ryggvinkelen kan justeres, samt at hele benken kan skyves for bedre plass i bagasjerommet dersom man behøver det.

Isofix på yttersetene som også er oppvarmet i to nivåer. Ingen egen klimasone, men luftedyser i B-stolpen hjelper godt på. Armlene i midten med to koppholdere, og to USB-C-utganger i bakkant av midtkonsollen.

Bagasjerommet rommer 480 liter, en god del mindre enn vanlige Ioniq 5. Plassen under gulvet er mer eller mindre spist opp, men du har heldigvis noe plass her til tauekrok etc, da bilen dessverre også mangler frunk.

Todelt bakseterygg som øker volumet til 1.540 liter dersom de legges ned. Ingen gjennomlastingsluke eller festeanordning for sikkerhetsnett.

Hengerfeste kan du dessverre heller ikke ha på N-utgaven.

I videoen over går vi mer detaljert gjennom bilen, dens egenskaper, hører på lyden og selvsagt ser vi på hvordan den er å kjøre. Rekkevidde og ladehastighet ser vi også på, selv om rekkevidde kanskje ikke er det man bryr seg mest om her.

Er det rekkevidde du er mest interessert i så antar vi at du ikke kikker på Ioniq 5 N. Tross større batteri så har den kun en WLTP-rekkevidde på inntil 448 kilometer, med et referanseforbruk på 21,2 kWh/100 km.

Å bruke mye tid på kjøring i fartsgrensa for å finne ut maksimal rekkevidde er ikke bare kjedelig med en bil som dette, men det er heller kanskje ikke nødvendig da det neppe er det som er mest interessant.

Derfor kortet vi ned landeveistesten en god del her, og dro i stedet ut på en runde som er på 106 kilometer, kontra 206 som ellers. Betydningen av dette er nok minimal, bortsett fra at vi sparte oss en del timers arbeid, noe som kommer godt med nå som vi er inne i en tid med flere fridager enn arbeidsdager.

Som alltid startet/stoppet vi på samme sted slik at vi fikk eliminert eventuelle forskjeller i elevasjon og vind. Tørre veier, og temperaturer mellom 19-21 grader.

Beregnet rekkevidde havnet på svært imponerende 543 kilometer, med et forbruk på 17,8 kWh/100 km. Her kommer du med andre ord godt over WLTP-estimatet dersom du holder deg til landeveier med mest 70 km/t, noe som det jo faktisk hender at man gjør ‒ selv om fristelsen for å kjøre betydelig fortere alltid er der i en bil som dette.

Vår tradisjonelle 50/50-test er en test som også inneholder kjøring på motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Også her hadde vi tørre veier og temperaturer mellom 17-19 grader.

Her havnet den beregnede rekkevidden på 407 kilometer med et forbruk på 21,6 kWh/100 km. Veldig solide tall, og forbruket viser at man her ikke er langt unna det som er brukt i WLTP-testen som overhodet ikke har så høy hastighet som her.

Med ren kjøring på motorvei så fikk vi en beregnet rekkevidde mellom 350 og 362 kilometer, også det mer enn godt nok i forhold til hva som blir lovet.

Under optimale forhold skal man kunne lade fra 10-80 prosent på 18 minutter – da med en topphastighet på 239 kW. Ioniq 5 N har forvarming av batteriene, enten ved å navigere til en lader eller ved å aktivere det manuelt.

Vi forvarmet batteriene så lenge at bilen selv mente at den hadde optimal temperatur, og da vi plugget i lå batteritemperaturen ifølge bilen på 28 grader.

Hastigheten kommer seg fort over 200 kW, og stoppet ikke før den kom til 262,9 kW – MYE MER enn det som blir lovet. Sluttiden endte på 19 minutter, som absolutt er innenfor det som blir lovet.

Her har man med andre ord en bil som i de fleste tilfeller vil vente på deg, og ikke du på den da et raskt dobesøk har gitt bilen nok strøm til å kjøre mange mil videre.

Hyundai Ioniq 5 N er en gavepakke til alle som elsker å kjøre bil, og for dem som mener at man mister noen sanseinntrykk ved å kjøre en sportslig elbil, så anbefales en prøvetur med denne.

Hyundai har virkelig slått på stortromma her, og implementeringen av både lyd og girskift er imponerende god.

Som familiebil fungerer den vel så godt, dersom du klarer deg uten hengerfeste og et par andre praktiske egenskaper som mange kanskje ser etter.

Rekkevidde-tapet er markant i forhold til standardutgaven, men bør være god nok for de fleste til hverdagsbruk.

Liker du å ha det gøy, samtidig som du er en del av fremtiden så er Hyundai Ioniq 5 N bilen for deg!

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt