Vi har sjekket rekkevidden til kjøremaskinen Kia EV6 GT. (Fotos: Nybiltester)

Rekkeviddetest av Kia EV6 GT

Vi har tidligere sett på Kia EV6 GT så derfor vil denne saken stort sett handle om rekkevidde og ladehastighet nå som våren endelig har kommet til Sørlandet.


Kia EV6 GT er en skikkelig råtass, med ytelser og understell som sammen spiller den deiligste symfoni.

Kia EV6 GT har 585 hestekrefter og hele 740 Nm. Til hundre kommer du på bare 3,5 sekunder og er du på autobahn så får du kanskje testet topphastigheten på 260 km/t.

-->
Batteriet er 77,4 kWh stort, noe som gir en WLTP rekkevidde på 424 kilometer.

Kia EV6 GT er 4,68 meter lang og 1,88 meter bred. Akselavstanden er på hele 2,9 meter som igjen sørger for særdeles god plass på innsiden. Egenvekten er på 2.184 kilo, og du har 351 kilo tilgjengelig til passasjerer og last.

EV6 GT har 21-tommers felger og dekk som standard i dimensjon 255/40 foran og bak.

EV6 GT starter på 749.900 kroner, men her er nærmest alt utstyr inkludert slik at det stort sett bare er vinterdekk som vil drive prisen særlig opp.

Bøtteseter er det eneste alternativet går du for GT. De er naturlig nok noe hardere og smalere enn standardsetene, men byr på den stabiliteten du ønsker når du skal kjøre litt aktivt. Personlig finner jeg setene svært behagelige og har ingen problemer med å sitte her i timesvis.

Elektrisk justering og seteventilasjon er definitivt noe vi skulle ønske var på plass, men det får du dessverre ikke her.

Førermiljøet ellers er særdeles likt det du finner i vanlige EV6. Hans Vidar har tidligere sett på Kia EV6 GT så mer om interiøret og de praktiske egenskapene finner du her.

Vår 206 kilometer lange landeveistest ble kjørt i nydelig vårvær med 13-19 varmegrader. Denne runden har tidvis svært dårlig asfalt, kombinert med krappe svinger og 80 km/t. Kia EV6 GT er en bil som er skapt for disse veiene! Er du ute etter kjøreglede anbefales det en tur i indre Agder/Telemark sammen med denne bilen!

Bilen er stiv, men du kan selv velge hvor stiv gjennom en mengde innstillinger. Ujevnheter slukes unna på en imponerende måte uten at du opplever harde slag eller ulyder. Styringen er svært presis og den elektroniske differensialbremsen sørger for at du får lyst til å gi på mer enn hva du pleier i svingene.

Vi kjører som alltid rekkeviddetestene i fartsgrensen som naturlig nok setter en demper på kjøregleden, men dette er en bil hvor det faktisk ble kjørt to runder, en for test, og en for at man ikke kan la en slik mulighet slippe.

Den beregnende rekkevidden havnet på solide 450 kilometer med et forbruk på 18 kWh/100 km. Her er det altså ingen problemer med å komme over den sertifiserte rekkevidden, gitt at du holder deg på landeveien.

I videoen over ser vi mer på rekkevidde, lading og kjørekomfort/dynamikk.

Vi har også en test som inneholder motorvei, og denne kaller vi 50/50 da den har 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med en maksimal hastighet på 110 km/t. En tøffere test gir naturlig nok lavere rekkevidde, men på en slik test avslører man fort de bilene som ikke scorer høyt på aerodynamikk.

Den beregnede rekkevidden havnet på denne runden på 388 kilometer med et forbruk på 20,5 kWh/100 km. Her ser vi altså at aerodynamikken er god, nettopp fordi at forbruket ikke er voldsomt mye høyere enn på landeveistesten som har en god del lavere gjennomsnittshastighet.

Vi sjekker også rekkevidden med ren motorveikjøring da vi henter bilene i Oslo, og her varierte rekkevidden mellom 350 og 360 kilometer – da på en varm vårdag med helt tørre veier og tilnærmet ingen vind.

Rekkevidden er altså godt innenfor det som blir lovet fra Kia, men vi antar at dersom det er rekkevidde du er ute etter så ser du neppe på den bilen her, for her er det andre aspekter som er viktigere.

Kia EV6 har 800V-teknologi og skal kunne ta imot 240 kW som maks, noe som igjen skal sørge for en imponerende ladetid på 18 minutter fra 10 til 80 prosent. Her er forvarming på plass, riktignok kun dersom du navigerer til en lader. Når forvarmingen er aktivert vil du kunne identifisere dette ved at man får et rødt varmetråd-symbol over batteriindikatoren i instrumenteringen.

Da vi plugget i hadde vi kjørt fra Oslo til Sørlandet, og batteriene hadde blitt forvarmet så lenge bilen selv følte behov for. Hastigheten stiger sakte men sikkert fra start, og toppet på 234 kW på 53 prosent  – med andre ord veldig flat ladekurve som sørger for at vi endte opp med 18 minutter som sluttid, nøyaktig det samme som Kia selv lover.

Imponerende, rett og slett!

Kia EV6 GT er en bil som nærmest gir deg alt du ønsker.

Her har du en skikkelig familieracer som er like komfortabel som den er brutal. Gode assistansesystemer, meget god innvendig plass, Vehicle to load som gir deg mulighet til å bruke bilen som en diger batteribank, mulighet for å trekke inntil 1.800 kilo og et AWD-system som får deg frem dit du vil.

Ytelser som holder i massevis og en kjøredynamikk som gjør at de fleste vil smile litt ekstra.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Tester Kia Kia EV6