Vi har testet den nye Peugeot E-208, en morsom bil. (Fotos: Nybiltester)

Test av oppgraderte Peugeot E-208 GT

Populære Peugeot E-208 har nok en gang blitt fornyet – denne gang med nytt og mer moderne utseende, oppgradert programvare, en helt ny elmotor som er kraftigere og mer effektiv enn tidligere og et batteri som er et ørlite hakk større.


Peugeot har gjennom årene levert mange gode småbiler, et segment de virkelig får til. Komforten er som alltid veldig god, utseendet er relativt tøft og de fleste er ganske morsomme å kjøre.

Oppgraderte Peugeot E-208 har endelig fått litt mer krefter, nærmere bestemt 156 hk kontra 136 tidligere – riktignok kun i sportsmodus.

Bilen er 4,055 meter lang og 1,745 meter bred. Egenvekten er kun på 1.499 kilo og nyttelasten er på 336 kilo.

Som nevnt er batteriet noe større, men kun med «trommevirvel» – 1 kWh, altså 51 kWh kontra 50 kWt tidligere… Ikke den største endringen altså, men sammen med en helt ny elmotor som gir bedre effektivitet så økes WLTP rekkevidden til 410 kilometer.

Testbilen er levert i høyeste utstyrsnivå – GT – og da er rekkevidden inntil 398 kilometer.

Fronten er ny med et mer moderne preg, og hoggtanna i front er byttet ut med tre led-striper som ser ut som aggressive klør.

Bak har man også fått et nytt utseende, du skiller den nye kontra den utgående modellen enklest ved å se at baklyktene har tre horisontale striper kontra vertikale tidligere.

Ryggelys og blinklys er begge i LED. Bilen har 180 graders kamera og disse er nå i HD-kvalitet.

Nye farger er tilgjengelig – testbilen er i en knallfin gulfarge som heter Agueda og er inkludert i dette utstyrsnivået.

Førermiljøet er flott, og ser relativt sportslig ut med lekre stoler med kontrastsømmer som her matcher bilens eksteriør. Et lite ratt som ikke er undertegnedes favoritt – da mest på grunn av at det er så lavt plassert. Ved inn/utstigning er det litt i veien for min del, og slik jeg sitter så blokkerer det også en god del av instrumenteringen. På grunn av dette må jeg sitte litt annerledes enn det jeg egentlig ønsker, og det ødelegger en del dessverre.

Gode seter som på førersiden er elektrisk justerbart uten minne. God støtte for overkropp og lår, og på førersiden har du også en korsryggstøtte som har tre enkle massasjeprogrammer.

Lekker instrumentering med en 3D-utførelse som gir deg den informasjonen du ønsker, og med gode muligheter for individualisering.

Hovedskjermen har fått ny og oppgradert programvare, veldig likt det man finner i andre Stellantis produkter. Fungerer greit, og ser bra ut. Ikke den mest avanserte bilen, så menyene er ikke veldig dype og det er relativt enkelt å finne frem.

Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er tilgjengelig.

Fysiske knapper under skjermen som tar deg til de viktigste funksjonene. Her finner du også en trådløs ladeplate, to USB-C-utganger og en girvelger vi kjenner godt fra denne gruppen.

Litt for mye pianolakk, her blir det mye tørking av fingermerker.

Baksetene er forbeholdt de mindre. Med mine 178 centimeter får jeg akkurat plass bak meg selv, men sitter ikke særlig godt. Relativt bratt rygg og et noe høyt gulv gjør at det blir en noe statisk sittestilling for min del.

Du finner Isofix på yttersetene, men har dessverre ikke noe armlene og heller ingen åpenbare koppholdere da dørlommene virker for små til å ha noe der.

Ingen egen klimasone, ei heller luftedyser, men du finner en USB og en USB-C.

Panoramataket er ekstrautstyr og gir som alltid en bedre romfølelse i kupeen. Her har du også en manuell gardin som kan trekkes for.

Bagasjerommet rommer 309 liter under hattehyllen. Todelt baksete uten mulighet for gjennomlasting trekker noe ned, men med setene nede har du inntil 1.118 liter, men gulvet blir ikke flatt da bakseteryggen bygger en del opp.

Bakluken er ikke elektrisk, og mulighet for hengerfeste har du ikke.

I videoklippet over går vi mer detaljert gjennom bilen og dens praktiske egenskaper, samt at vi som alltid ser på rekkevidde og lading.

Snøen ligger fremdeles i skyggepartiene i innlandet, men veiene har heldigvis tørket opp og gradestokken viser at vi nærmer oss vår. Under landeveistesten lå temperaturen stabilt på 8 varmegrader og vi hadde tørre veier hele veien.

Den beregnede rekkevidden havnet på denne runden på 398 kilometer med et forbruk på 13,0 kWh/100 kilometer. God effektivitet sørger for at man altså matcher WLTP-sertifiseringen på en vårdag. Testbilen står for øvrig på 215/45-17 foran og bak.

50/50-testen inneholder 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Også her var det tørre veier med 7 varmegrader. Med andre ord en tøffere test, men en test som godt reflekterer blandet kjøring – noe veldig mange har til/fra jobb.

Den beregnede rekkevidden havnet her på 303 kilometer med et forbruk på 16,2 kWh/100 kilometer. Med tanke på at det ikke er sommer og at bilen står på vinterdekk så er dette et tall som absolutt er innenfor det man kan kalle godkjent.

Batteriet er ikke altfor stort, og med relativt god effektivitet så får man utnyttet batteriet godt.

Akkurat som på andre Stellantis produkter kan E-208 ta imot maks 100 kW uten mulighet for forvarming. Peugeot oppgir en ladetid på 30 minutter fra 20 til 80 prosent ved en batteritemperatur på 20 grader – noe som er umulig å vite når man her, som på de fleste andre elbiler, ikke kan se batteritemperaturen.

Da vi plugget i laderen hadde vi kjørt i en god del timer, og temperaturen lå på rundt 7 varmegrader. Fra 10 til 80 prosent brukte vi 31 minutter, altså en god del tregere enn det Peugeot selv oppgir.

Ladekurven ser ut som en trapp, med andre ord så daler hastigheten markant ved gitte prosenter. 100 kW er oppnåelig, men vi skulle gjerne sett at batteriene tok imot dette litt lengre enn de gjør.

I denne bilklassen skiller E-208 seg ut ved å være veldig kjøreglad og morsom. Vi skulle riktignok ønske at man ikke måtte over i sport for å ha 156 hester, men som andre biler fra denne gruppen styres kreftene via kjøremodusene. I Normal har du 136 hk, mens du i Eco har 109 hk. Alle kreftene er tilgjengelig ved kick-down.

Aktiv kjøring er noe bilen liker, den ligger godt plantet på veien og med stoler som holder deg godt på plass er det lett å ha det morro på tur med E-208.

Støynivået er på den komfortable siden, og som de fleste bilene fra denne gruppen er også E-208 velkjørende og komfortabel.

Til å være en liten bil med relativt kort akselavstand så gjør dempere og understell en god jobb med å gi bilen en blanding av sportslighet og komfort – altså ikke like bløt som enkelte franske biler kan være.

Assistansesystemene er gode, selv om filholderen er altfor aggressiv og napper litt for mye og ofte i rattet.

Navigasjonssystemet gir deg anbefalinger om ladere langs ruten, men vil dessverre ikke vise deg hvor mange prosent du vil komme frem med, kun vise deg der den antar at det er slutt.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt