Vi har tittet på kommende Volkswagen ID.7 Tourer, stasjonsvognen av ID.7. (Fotos: Nybiltester)

Vi har kikket på Volkswagen ID.7 Tourer

Vi var en tur i Oslo for å se VW ID.7 Tourer som var på en kort visitt – kan den gjøre at stasjonsvogn vil synes på salgsstatistikken igjen?


Design er jo smak og behag, og smaken kan være veldig ulik blant folk, men jeg våger meg på å mistenke at det er mange som synes Volkswagen ID.7 Tourer ser stilig ut, en fin stasjonsvogn rett og slett.

-->
Volkswagen ID.7 Tourer starter med Pro utgaven som koster fra 554.700 kroner, den har varmepumpe, 19-tommers felger, 2-soners klimaanlegg, ryggekamera, nøkkelløs åpning og start, adaptiv cruisekontroll og mye mer som standard utstyr, så mange kan nok klare seg med den.

Spør du meg er det litt dumt å ikke gå for Pro Exclusive som koster 25.200 kroner mer, fordi du der får med svært sentralt utstyr som gjør bilen langt enklere å selge brukt, og langt mer komfortabelt å eie.

Volkswagen ID.7 Pro Exclusive koster fra 579.900 kroner og inkluderer metallic lakk, oppvarmet ratt, forvarming av batteri før hurtiglading (gir sommerhastighet på vinterlading), 3-soners klimaanlegg, LED Matrix-lys, sensorstyrt åpning av bakluka, travel assist, 360 graders kamera, mørke ruter bak og el-justerbare forseter med massasje for å nevne det meste.

Bagasjerommet rommer 545 liter opp til bakseteryggens topp dersom man legger gulvet i nedre posisjon, på bildet over her er gulvet i øvre posisjon for enkel inn-/utlasting.

Den versjonen som finnes hos Volkswagen-forhandleren nå er Volkswagen ID.7 fastback, en kombi-coupé der bakruta blir med opp når bakluka åpnes.

Forskjellen mellom de to merker man best når man skal utnytte plassen over bakseteryggen, gjennomlastignsluka finner man i begge utgaver av Volkswagen ID.7.

Bakseteryggene kan vippes i en noe ubehagelig rettvinklet «cargo-posisjon» som gir 605 liter i bagasjerommet.

På bildet over ser man at midtsetet og det høyre setet henger sammen og befinner seg i den nevnte «cargo-posisjonen».

Selv om man ikke plukker ut bagasjeromsskjuleren får man god plass til hundebur baki Volkswagen ID.7 Tourer.

I baksetet har du armlene med koppholdere, Isofix-fester i yttersetene, varme i yttersetene og en egen klimasone til de bak fordi dette var en Pro Exclusive. De som sitter bak har også to USB-C-tilganger til lading i midtkonsollen.

Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og baki Volkswagen ID.7 Tourer har jeg veldig masse kneplass og bra hodeplass.

Forsetene har en meget god komfort, og det aller meste kan justeres. Sitteputens lengde og vinkel kan justeres her, noe mange vet å sette pris på.

Ettersom dette er en Pro Exclusive har man varme, ventilasjon og massasje i de elektrisk justerbare forsetene med minnefunksjon.

Det fine med at Volkswagen ID.7 fastback er i butikkene er at man kan teste den, og dermed vite en hel masse om hvordan stasjonsvogna Tourer oppleves.

Meget behagelig førermiljø, stor og god 15-tommers infotainmentskjerm der du selv kan velge hva som skal vises. Bra skjerm bak rattet og godt head-up-display.

At Volkswagen tviholder på de noe omdiskuterte touch-knappene på rattet er noe pussig, og når man sitter i bilen kan nok knappene på venstre side av rattet blir «litt langt fram» når man ønsker å bruke dem.

I videoklippet ovenfor tar vi en liten runde utenfor og inni bilen.

Den store infotainmentskjermen har en snarveilinje på toppen som gjør det enkelt å navigere rundt i bilens menyer, og det er lett å tilpasse det man ønsker å ha enklest tilgjengelig i det store «tiles-området».

Under tiles-området finner man en rekke klimainnstillinger som det er kjekt å ha lett tilgjengelig.

Forvarming av bilens batterier før hurtiglading gir sommerhastighet på hurtiglading selv om vinteren, og genialt nok får man vite hvor lang tid forvarmingen bør stå på før man kommer til ønsket hurtiglader. Dette er jo alene grunn nok til å velge utstyrsnivået Pro Exclusive.

Man kan naturligvis bruke bilens navigasjon til ønsket hurtiglader, og så ordner bilen selv med forvarmingen av batteripakken, men kjører man på kjente veier der man aldri bruker navigasjonen er det genialt med den manuelle startmuligheten.

Under dekselet mellom forsetene finner man koppholdere, 2 x USB-C og en ladeplate. Dekselet er lekkert laget og gir et eksklusivt preg på interiøret når det er lukket og når det brukes.

Frunk er ikke noe Volkswagen har prioritert i VW ID.7, og med tanke på eksklusiviteten de leverer inne i bilen blir det litt pussig å lete fram pinnen som skal holde panseret oppe når man skal fylle på spylervæske.

Selv om Volkswagen ID.7 Tourer er 17 centimeter lenger enn Volkswagen Passat med en lengde på 4,961 meter, og akselavstand på 2,971 meter, så oppleves det nesten som om det er enda mer fordi man i en elbil klarer å utnytte plassen innvendig enda bedre.

Her er det et hav av plass til folk, og masse plass til bagasje.

Volkswagen ID.7 Tourer kommer i slutten av juli starten av august, og da med bakhjulstrekk og 77 kWh stort batteri som i utstyrsnivå Pro betyr en WLTP-rekkevidde på inntil 604 kilometer.

Ladetiden fra 10 til 80 prosent er cirka 28 minutter, selv om vinteren om man bruker forvarmingen. Da har man 286 hk og 545 Nm, og man kan trekke inntil 1.000 kilo på hengerfestet.

GTX (firehjulsdrift) og Pro S (bakhjulsdrift) starter salget i juli/august og dukker opp senere i høst. Da får man et 86 kWh stort batteri. Om den vil få 1.200 kilo hengervekt eller om det blir mer er ikke helt klarlagt enda, men rekkevidden blir jo lenger med et større batteri, og med GTX får man mer krefter tilgjengelig ettersom man har motor foran og bak på den.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt