Det er ikke til å legge skjul på at Xpeng sikter seg inn mot å ta en del markedsandeler fra Tesla Model Y, så er spørsmålet om prisen blir lagt så aggressivt at den lykkes med dette. Med tanke på Xpeng sine salgsmål for 2024, som er en svært sterk vekst fra 2023, så bør prisen her være svært god når den dukker opp.
-->
Xpeng G6 kan du få i to ulike versjoner, en bakhjulstrekker med 66 kWh batteri (netto) og en WLTP-rekkevidde på 435 kilometer målt med 20-tommers hjul som du får bilen levert med uansett hvilken utgave av bilen du velger.
Bakhjulstrekkeren har 190 kW effekt og 440 Nm, noe som skal ta deg fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder.
Nyttelast med hengerfeste er på 505 kilo på bakhjulstrekkeren. Det skal ta cirka 20 minutter å lade fra 10 til 80 prosent.
Firehjulstrekkeren kalles Performance og har 87,5 kWh batteri (netto) og en WLTP-rekkevidde på 550 kilometer målt med 20-tommers hjul.
AWD Performance har 350 kW effekt med 140 kW foran og 210 kW bak, og 660 Nm, noe som skal ta deg fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder.
Nyttelast med hengerfeste er på 495 kilo. Det skal ta cirka 20 minutter å lade fra 10 til 80 prosent selv om Performance-utgaven har større batteri.
Beklager dårlig lys – GoPro er ikke best under slike forhold, og jeg glemte ekstra lys og målebånd dessverre.
Behagelige forseter med elektrisk justering, varme og ventilasjon. Du kan justere sitteputens vinkel på førersetet, men sitteputens lengde er som den er.
For Xpeng G6 er alt utstyr standard, så det eneste som kommer utenom er lakkfarge, vinterdekk og hengerfeste – du kan forøvrig trekke 1.500 kilo på hengerfestet. Du kan også ha 75 kilo på taket.
Bakom rattet har du en skjerm, men ettersom dette var en kinesisk førproduksjonsmodell så kikket vi ikke så nøye på skjermenes innhold i denne omgang. Head-Up har du ikke her.
Når det gjelder apper så var det mest antagelser, om at G6 får tilgang på like mange apper som Xpeng G9 har, slik at den korte ladetiden kan benyttes til underholdning på skjermen.
Trivelig førermiljø, og selv om vi ikke skjønte noe kinesisk, så virket skjermene å ha en god kvalitet.
Mellom forsetene er det også to 50 watt ladeplater som er ventilerte slik at mobilen ikke skal bli for varm når den lader.
Man kan jo lure på hvor god plassen er i baksetet, men den må betegnes som god for meg som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang.
På kanten til enorm kneplass, men lårstøtten er noe mer begrenset for voksne folk baki her. Yttersetene i baksetet har varme, og det er 2xUSB-C i midtkonsollen.
Litt lettere å se i videoklippet at hodeplassen er god, enn det er på dette bildet, men om du fokuserer på avstanden mellom hodet og glasstaket så sier det egentlig mest.
Dette bildet viser bagasjerommet uten de to gulvplatene som gir flatt gulv, for å vise rommet som også er under gulvet.
Totalt 571 liters bagasjerom om man måler opp til toppen av bakseteryggen.
Som du kan se i videoklippet så forsøkte jeg måle bagasjerommet ved hjelp av en soloflaske, det ble gjennomført langt mer pirkete enn videoen kan gi inntrykk av, og jeg kom fram til en bredde på det smaleste på cirka 105 centimeter og en dybde innover på cirka 94 centimeter. Noe upresist å måle med en soloflaske, men bare et forsøk på å gi noen cirka tall uten målebånd.
Bilens anlegg kalles for Xpeng Xopera, og er et surround-anlegg med 18 høyttalere, men det ble ikke testet i denne omgang.
Baksetene kan legges ned, og er delt 40/60 uten noen form for gjennomlastingsluke. Til høyre kan man se 12V-utgangen i bagasjerommet. Bagasjerommet har også belysning.
Frunken er ofret for å gi optimal plass innvendig i bilen i forhold til at bilen «bare» er 4,753 meter lang. Litt irriterende kanskje med lokk over der man skal fylle på spylervæske? Direkte praktisk er det ihvertfall ikke vinterstid når man må fylle på spylervæske litt oftere.
Lysene er automatisk dimmbare, men har ingen Matrix-funksjon. Jeg kunne heller ikke se noen form for spylerfunksjon for lyktene på denne kinesiske førproduksjonsmodellen vi fikk se.
Som du kan se av dette bildet er det rammeløse vinduer i dørene, det er litt variabelt hvor godt folk liker dette, spesielt vinterstid.
Dørhåndtakene minner litt om de man finner i Kia EV6, og de popper ut når man låser opp bilen.
Xpeng G6 blir en av de bedre elbilene i markedet på hurtiglading, men ellers er det ikke så veldig mye den er best på. Så langt jeg kjenner til har ikke Tesla Model Y forseter med ventilasjon.
V2L er det kanskje noen som kjenner til, at man kan hente strøm fra bilen til vaffeljern, kaffetrakter eller noe annet som bruker strøm, det har heller ikke alle elbiler ennå…
Spørsmålet er om rask lading, ventilerte forseter og V2L er nok krydder til å gjøre Xpeng G6 mer attraktiv enn de andre konkurrentene på markedet?
Det avhenger litt av prisen, som kanskje må på undersiden av 500.000 kroner for AWD Performance for at Xpeng skal nå sine salgsmål for 2024.
Det blir spennende å se!
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: