Vi har testet Volvo EX30, en god bil med noen minuser. (Fotos: Nybiltester)

Ukestest av Volvo EX30 Twin Motor Performance

Vi har tidligere sett på Volvo EX30, og nå skal vi bli enda bedre kjent med Volvo EX30 Twin Motor Performance i en hel uke. Vi tar bilen med på nye rekkeviddetester, sjekker lading og som alltid ser vi på de praktiske egenskapene og den innvendige plassen.


Volvo EX30 er en relativt liten bil som måler 4,233 meter i lengden og 1,838 meter i bredden. Akselavstanden er på 2,65 meter og batteriet er på 69 kWh brutto, hvorav du kan bruke 64 kWh av disse.

WLTP-rekkevidden er oppgitt til 450 kilometer, mens testbilen har høyeste utstyrsnivå og dermed en sertifisert rekkevidde på 448 kilometer.

-->
Volvo EX30 er bygget på Geelys SEA plattform, og bilen deler plattform med Smart #1 og #3 samt kommende Zeekr X.

Testbilen har som nevnt høyeste utstyrsnivå, som heter Ultra, i tillegg så har den trekk på alle fire hjulene – derav Twin Motor Performance.

Du kan få bilen med trekk på bakhjulene, da enten som Single Motor eller Single Motor Extended Range. Single Motor-utgaven har et mindre batteri (51 kWh) og er ikke tilgjengelig i det høyeste utstyrsnivået.

Volvo EX30 starter på 321.900 kroner, da i Single Motor-utgave i utstyrsnivå Core, mens testbilen koster 521.200 kroner (mars 2024).

En billig bil som fort blir ganske dyr dersom du legger på utstyret som pressebilen har. Prisforskjellen mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk er for øvrig 25.000 kroner.

Pressebilen er i nydelige Moss Yellow – en farge som fremhever bilens eksteriør og spriter opp en ellers så hvit og grå bilpark nå om dagen. Fargen koster 5.900 kroner ekstra, og du kan velge mellom fire andre farger dersom denne ikke er for deg.

Volvo EX30 har en egenvekt på 1.920 kilo, og nyttelasten er oppgitt til maks 340 kilo.

Tilhengerfeste er tilgjengelig og du kan trekke inntil 1.000 kilo med det lille batteriet, mens denne vekten økes til 1.600 kilo for det store batteriet. Alle utgaver kan ha 75 kilo på taket.

Testbilen har 428 hestekrefter og 543 Nm, noe som skal gjøre at du kommer til 100 km/t på svært raske 3,6 sekunder – morro!

Volvo EX30 har fire forskjellige interiørstiler, men hvilke som er tilgjengelige avhenger av utstyrsnivå og lakkfarge. Testbilen har undertegnedes klare favoritt – Mist – og koster 11.400 kroner.

Setene er trukket i en deilig ullblanding, og du har dekorelementer i naturlig vevd lin i kombinasjon med resirkulerte materialer. Ser og føles svært bra ut.

Stolene er elektrisk justerbare og du har minne på førersiden som lagres på nøkkelen/profilen din. Setejusteringene gjøres via multi-bryteren som inneholder alle de funksjonene man vanligvis har, men du skifter mellom justeringene ved å trykke på knappen i midten – et kostnadsreduserende element som har noe for seg og som ikke har gjort ting vesentlig verre for brukeren.

Sitteputens lengde kan dessverre ikke justeres slik som på andre modeller fra Volvo.

Førermiljøet er ganske uvant det man tidligere har sett fra Volvo. Her er det en god blanding av nytenkende og gode løsninger, samt et par løsninger som bærer preg av at kostnad kommer fremfor funksjonalitet.

Førermiljøet gir en liten «wow» effekt når man ser det, og det skandinaviske designet kler bilen særdeles godt.

Minimalismen rår, og EX30 er nærmest fri for fysiske knapper. Nærmest alt skjer via skjermen som er på 12,3 tommer, og de observante ser nok fort at det ikke er en egen skjerm foran rattet – ei heller noe head-up-display.

Store lommer i dørene til oppbevaring, samt en del i gulvet foran midtkonsollen hvor du også finner to USB-C-ladere. Trådløs ladeplate for én mobiltelefon.

Rattet er helt nytt og kanskje det som kommer til å irritere deg mest med denne bilen. Formen er god, selv om rattet kanskje er i tynneste laget. Oppvarmet i tre nivåer og manuelt justerbart i både dybde og høyde.

Trykkfølsomme knapper er det særdeles få som er utelukkende positive til. Knappene fungerer dårlig, og området du faktisk kan trykke her er så snevert at du er heldig om du treffer annenhver gang.  

For å aktivere den adaptive cruisekontrollen må du nå dra girhendelen ned ett hakk. Girhendelen er for øvrig flyttet opp på høyre side bak rattet.

For å justere hastighet bruker du knappene +/- på rattet og da endrer hastigheten seg med 5 km/t opp eller ned. Skal du derimot endre hastighet med 1 km/t må du holde knappene inne, men på grunn av måten knappene fungerer så ender du ofte opp med å holde for lenge slik at du skifter hastighet både 1, 2 og 3 km/t. Eller slipper for tidlig og da registrerer den kun ett trykk og ikke et ønske om å justere hastighet med 1 km/t. En dårlig løsning som vi håper Volvo kan justere på.

Funksjonen for å justere avstand til bilen foran er nå flyttet til skjermen fremfor å ha det lett tilgjengelig via rattet – også det en merkelig og dårlig løsning.

Som på storebror XC40 Recharge (snart kalt EX40), så har også EX30 innebygget Android Automotive. Logger du på med Google-kontoen  får du tilgang til de siste destinasjonene, favoritter mm.

Skjermen fremstår enkel i bruk, med menyer som gir mening for de aller fleste. Store ikoner og ikke så dype menyer slik man hadde tidligere. Mer om bruken av selve skjerm i videoen under.

Bakseteplassen i EX30 er sparsommelig. Jeg sitter greit bak meg selv, men er du over 178 centimeter vil du fort få problemer med benplassen. Med andre ord er ikke dette en ideell bil dersom dere ofte er flere voksne, men for to voksne og to barn er plassen god nok.

Isofix på yttersetene, men ikke noe armlene i midten. Heller ingen luftedyser eller noen oppvarming av setene.

Bagasjerommet rommer 318 liter. Gulvet kan legges i to nivåer, med andre ord har du en god del plass under gulvet dersom du har det i øverste nivå.

Gode ankepunkter, 12V-uttak og en knapp for utfelling av hengerfeste dersom du har valgt dette.

1.600 kilo er maks på variantene med det store batteriet, dette synker til 1.000 kilo på det minste batteriet.

Baksetene legges ned i en 40/60-løsning, men kan dessverre ikke felles ned fra bagasjerommet. Heller ingen skiluke som gjør at det skorter litt på det praktiske.

I videoen over kan du se mer av vår uke med bilen. Her ser vi på hva vi liker og hva vi ikke liker ved bilen samt at vi som alltid tester rekkevidde, lading og de praktiske egenskapene.

Volvo EX30 er den første bilen som blir tatt med på landeveistest-øst. Dette er en testrute som jeg primært vil kjøre fremover, og som på mange måter tilsvarer den landeveistesten vi normalt sett refererer til.

Ruten er 206 kilometer og går fra Brokelandsheia til Tvedestrand, opp til Åmli og Treungen før den går over Gautefallheia og tilbake til Brokelandsheia.

Været var fint, med tørre veier og temperaturer varierende mellom 2 og 6 grader. Den beregnede rekkevidden havnet på solide 396 kilometer med et forbruk på 16,1 kWh/100 km.

Som en referanse til den landeveistesten Hans Vidar vil fortsette med så kjørte vi også en runde her med Volvo EX30 Twin Motor Performance, og resultatet her ble på 386 kilometer. Her var man riktignok ikke like heldig med forholdene da veien tidvis var veldig våt.

I videoen over forklarer jeg litt mer detaljert om hvordan rekkeviddetestene våre utføres.

Jeg kjører også en ny versjon av 50/50-testen vår, og denne går fra Vinterkjær til Lunde på gamle E18, før den følger E18 hele veien til Arendal og så tilbake til Vinterkjær via E18.

Dette gir en balanse på ganske nøyaktig 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei, men denne testen er noe tøffere enn den tradisjonelle 50/50-testen ved at man på den nye ruten har motorvei med maksimal fartsgrense på 110 km/t.

Også på denne runden var forholdene gode, med tørre veier og temperaturer mellom 2 og 3 grader. Beregnet rekkevidde havnet her på 321 kilometer med et forbruk på 19,2 kWh/100 km.

Volvo EX30 skal kunne ta imot 153 kW under optimale forhold, noe som skal sørge for at du lader 10-80 prosent på 26 minutter. Dersom du navigerer til en lader vil bilen forvarme batteriene, men det er en stor hake her.

Bilen vil nemlig ikke forvarme batteriene dersom du navigerer et sted og bilen estimerer du vil komme frem med mindre enn 20 prosent – noe som jo er en solid buffer, men det får da være måte på.

Da vi skulle gjennomføre ladetesten vår hadde vi kjørt mange timer tidligere på dagen, men fikk ikke forvarmet da bilen estimerte vi kom fram med mindre enn 20 prosent – noe vi var klar over da vi startet siden vi kjørte bilen nærmest tom for strøm og ankom med 2 prosent.

Ladetesten går som kjent fra 10 til 80 prosent og på de 8 prosentene opp til 10 prosent så ble nok batteriene varmet opp en hel del slik at vi oppnådde en relativt optimal ladekurve med en maks observert ladehastighet på 159 kW.

Sluttiden endte på 29 minutter, som er innenfor det Volvo selv lover.

Du kan ikke se ladehastighet i bilen og må derfor ut på laderen for å se at du lader med den hastigheten du skal/bør. Vi kjørte bilen nesten helt tom før vi plugget i, men merket oss at vi ikke en eneste gang fikk en advarsel om at det nå snart var på tide å lade.

Eneste indikasjon var at batteriikonet skiftet farge først til oransje så til rød, men ingen varsler.

Du kan heller ikke se at du har begrenset kraft tilgjengelig etter hvert som du nærmer deg 0 prosent, noe vi kan bekrefte at du selvsagt har, vi slet faktisk med å holde 90 km/t på 2 prosent, men altså helt uten at bilen indikerte noe som helst.

EX30 Twin Motor Performance er en bil det er lett å elske, men like lett å hate. Den byr på mye kjøreglede med sin imponerende akselerasjon, og den byr på stor grad av komfort, spesielt med tanke på at dette er en relativt liten bil.

Støynivået er relativt hyggelig, lydanlegget fra Harman Kardon spiller hyggelig, spesielt dersom du er glad i mye bass.

Assistansesystemene til Volvo bruker å være noe det er unødvendig å nevne da de tradisjonelt sett er gode. Dessverre så skuffer EX30 her, både med tanke på hvordan man kontrollerer dem og også hvordan de virker.

Knappene på rattet gjør at du kommer skjevt ut fra hoppkanten, og det blir ikke bedre av at cruisekontrollen bremser ned – tidvis voldsomt- i svinger. Riktignok bare på landeveier, på motorveien klarer den jobben bra.

Foran rattet har du en liten skjerm som har som misjon å følge med på øynene dine slik at bilen kan sørge for at du fokuserer på det du skal – nemlig å kjøre bilen. Denne er dog altfor aggressiv, så dersom du ikke skrur systemet av så ender du opp med et pling-plong-mareritt ut av en annen verden.

Er du i et bymiljø med mye trafikk rundt deg som fører til at du titt og stadig sjekker blindsonen eller snur deg for å få med deg hele trafikkbildet så liker bilen dette særdeles dårlig og piping og varsling om å følge med på veien er kanskje det siste du trenger i slike situasjoner.

For dårlig Volvo – rett og slett.

Med nye EX30 kan Volvo potensielt treffe et helt nytt kundesegment da prisen uten alt utstyr er appellerende for mange. Bilen har mange gode kvaliteter, og en Volvo er jo alltid en Volvo som mange nok vet å sette pris på.

For å holde prisen nede så har man naturlig nok måttet skrenke inn på enkelte ting, og det kan foreløpig se ut som om at Volvo ikke helt har klart denne overgangen. Det positive er at bilen selvsagt har OTA – altså mulighet for å oppdateres over nettet, slik at her kan mye bli bedre med tiden.

Rekkevidden bør være god nok for de aller fleste, ladingen foregår raskt nok, og komfortnivået er høyt.

Firehjulstrekksystemet virker også til å være meget bra, noe Hans Vidar fikk testet da han deltok på «The Big Winter Drive» med Volvo i Luleå, Sverige – mer om det kan du lese her.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt