At det går unna i bilverden viser Kias prisbelønte elbil, EV6. Den var på plass så sent som i 2021, men likevel føler merket at den er litt utdatert i forhold til de helt nye elbilene. Løsningen er dermed å gjøre den enda bedre.
Dette er altså elbilen som ble kåret til årets bil i Europa for bare to år siden, og oppdateringene er så omfattende at vi nesten kan kalle denne for en ny generasjon.
Her er det et nytt utseende, nytt infotainment, nytt interiør, nye farger, nye felger, nytt fjæringssystem ‒ og forbedret rekkevidde.
Når det gjelder det siste som jo er ganske viktig nå som elbilkampen stadig blir tøffere, så har EV6 fått et nytt 4. generasjons batteri på 84 kWh. Det gjør sitt til at WLTP-rekkevidden spretter opp til 582 kilometer ‒ opp fra 528 kilometer hos dagens RWD-utgave.
Og det er selvsagt også trådløse oppdateringer.
‒ Dagens biler er digitale. Å kunne oppdatere bilen din digitalt sikrer at du har ny bil lengre enn du hadde i gamle dager, slår Christian Lagaard i Kia Bil Norge fast.
Et av målene til Kia er å bygge bro mellom fører og bilen, og EV6 kommer med en rekke funksjoner som skal legge til rette for dette: Remote Smart Parking Assist 2. Hands on Detection, Lane Following Assist 2 og Parking Collision Avoidance Assist.
I tillegg har Kia forsterket karosseri og satt inn sju kollisjonsputer, så nye EV6 er enda litt sikrere.
Selve utsiden har fått et løft med blant annet nye kjørelys, et nytt hjuldesign og kombinasjonslykter bak. Det er også nye og mer dynamiske støtfangere foran og bak, ekstra LED-senterlysstang og eksklusive 20-tommers hjul, melder Kia.
Og ja, en masse nye farger å velge mellom.
På innsiden har interiøret fått seg et løft med en buet panoramaskjerm, nye omgivelsesbelysning og paneler som byr på nye overflater som erstatter dagens sorte pianolakk.
Videre er det et nytt elektrisk justerbart ratt og et fingeravtrykksgjenkjennings-system i midtkonsollen som lar deg starte bilen helt uten hjelp av smartnøkkel eller digital nøkkel, og denne åpner også for å laste inn førerprofilen og fullføre autentisering for tilgang til andre tjenester, forklarer Kia.
Nye EV6 har også neste generasjons infotainmentsystem og tilkoblet bilnavigasjonscockpit, og støtter naturligvis trådløs Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling. Den har også et 12-tommers HUD (Head-Up Display).
Batteriet er altså på 84 kWh, men dette er for Long Range-versjonen som tidligere hadde et batteri på 77,4 kWh. For Standard Range går batteriet fra 58 kWh til 62 kWh, og bilen byr også på 800V-teknologi som åpner for en ladeeffekt helt opp til 260 kW.
Dermed kan det nye 84 kWh-batteriet lades opp fra 10-80 prosent på 18 minutter, og her er det mulig å fylle på med opptil 343 ferske kilometer på kun 15 minutter.
Også EV6’s kjøreegenskaper har fått seg et løft gjennom oppgraderte dempere som skal gi bedre stabilitet på ujevne underlag, og de har også redusert støyen fra den bakre motoren.
‒ Alt i alt fremstår den oppdaterte EV6en som en topp moderne bil inni, men økt følelse av premium. Vi vet at dagens modell presterer godt både under kjøring og lading sommer som vinter. Denne har vi all grunn til å forvente at blir enda bedre, sier Lagaard.
‒ Det er alltid stas å komme til hurtigladeren med en EV6. Stort sett er det sist inn, men først ut mens flere av de andre står litt småfrosne og misunnelige tilbake, legger han spøkefullt til.
Kia Norge sier at priser og spesifikasjoner kommer senere i september, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut flere bilder av nye og bedre Kia EV6:
Les også: