Prisene for Cupra Tavascan er klare. (Fotos: Cupra)

Prisene for Cupra Tavascan er klare

Cupras andre elbilmodell kan nå bestilles her i Norge.


Det er nå seks år siden Seat etablerte Cupra som et eget merke, og den aller første egne modellen var hybriden Formentor som var på plass i 2020.

Siden har de spedd på med elbilmodellen Born, og det er også på gang en slags Audi Q3-søster gjennom Terramar som akkurat har hatt premiere. Men denne kommer ikke som elbil.

Men det gjør den fjerde egne Cupra-modellen, nemlig Tavascan som er satt sammen på den etter hvert berømte MEB-plattformen til Volkswagen. Andre elbiler på denne plattformen er blant annet Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Volkswagens ID-modeller, ja, til og med helelektriske Ford Explorer er en MEB-bil.

Nå kan vi altså plusse på SUV-modellen Tavascan, som ikke overraskende har et ganske sportslig design samt mulig å få med firehjulsdrift som er viktig for mange. 

Og ganske så mye utstyr som ofte er ekstrautstyr. 

 – Vi opererer ikke med lokkepriser, og Cupra Tavascan leveres med en omfattende mengde standardutstyr. Vi tilbyr komplette biler som virkelig står ut i mengden, sier Joachim Næss, produktsjef for Cupra Norge i Harald A. Møller.

Cupra Norge forteller mer enn gjerne hvilket utstyr de har pakket inn i Tavascan allerede som standard, og her avhenger det litt av modellvaianten:

Matrix LED, panorama glasstak, AR Head-up-display, Sennheiser lydanlegg, DCC, ACC, oppvarmet frontrute, parkeringsassistent med minne, elektrisk bakluke med sensorstyrt åpning og oppvarmet ratt.

– Mest tro har vi på Cupra Tavascan VZ Adrenaline, som kombinerer firehjulstrekk med alt tilgjengelig fabrikkmontert ekstrautstyr, til bare 539.900 kroner. Ser du på prisen og utstyrslista, står den seg særdeles godt i konkurransen mot hvem enn det måtte være, sier Næss.   

Tavascan har allerede blitt hedret med en Red Dot-pris for det utvendige designet, og disse linjene finner også veien videre inn i bilen. At denne skiller seg litt ut i mengden av moderne biler er ganske sikkert.

– Tavascan er en elektrisk SUV man snur seg etter, slår Næss fast, mens Cupra-sjefen Wayne Griffiths sier følgende:

– Vi vil vise verden at elektriske biler kan være både morsomme og sexy.

Fra start kommer Tavascan med to motoriseringer, en med 210 kW/286 hk og en med 250 kW/340 hk. Sistnevnte får kreftene fra to motorer og har dermed firehjulsdrift, og denne klarer 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Når det gjelder rekkevidden så er Tavascan utstyrt med et batteri med 77 kWh nettokapasitet og åpner for inntil 543 kilometer og hurtiglading på 135 kW.

Med mye utstyr som standard bør det ikke være en altfor stor oppgave å sette sammen en utgave som passer behovene.

– Med Tavascan har vi gjort det enda enklere for kundene. Valget står mellom fire ferdige utgaver, alle meget godt utstyrt og til attraktive priser, sier Næss.

– Alt kunden trenger å ta stilling til, er valg av farge og behov for hengerfeste.  

Tavascan er også utstyrt med den største infotainmentskjermen i en Cupra så langt, en på 15 tommer, og kan også lokke med et lydanlegg med 12 høyttalere standard for versjonene Adrenaline og Extreme.

‒ Sennheiser har et helt unikt lyddesign som passer godt i vårt konsept hvor materialvalg, belysning og lyddesign skal omslutte føreren, forklarer Næss.

Som en moderne MEB-bil har Tavascan også det meste annet på plass, og lys er som kjent viktig her i mørke nord ‒ Tavascan har som standard automatiske Matrix LED-hovedlykter.

Du har allerede fått en pris, men så høyt starter den ikke.

Cupra Tavascan kryper nemlig godt under momsgrensen på en halv million med innstegsprisen på 469.900 kroner, og det inkluderer frakt, levering ‒ og en ganske lang utstyrsliste.

Les også:

Debatt