Dette blir tidenes største Toyota i Europa, og Proace Max kommer også som en elbil. (Fotos: Toyota)

Toyota Norge med stor varebil-avtale

Med inntreden av den store Proace Max inngår også Toyota-importøren et strategisk samarbeid med Lafinto, Norges største bilpåbygger.


Over i varebilsegmentet er det viktig å spesialtilpasse biler slik at de kan håndtere oppdragene best mulig, og når den store varebilen Proace Max kommer til Norge i løpet av høsten er også den norske importøren godt forberedt.

For nå blir også den store bilpåbyggeren Lafinto en del av en større strategisk satsing.

– Med nye Proace Max har vi full bredde i modellparken, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Vi er i stand til å levere til de største innkjøperne som trenger alle mulige typer biler. Sammen med Lafinto kan vi også sikre at de får skreddersydde tilpasninger av høy kvalitet.

Administrerende direktør i Lafinto, Eivind Wolff, er selvsagt svært godt fornøyd med å få en partner som Toyota.

– Samarbeidspartneren vår stiller høye krav til kvalitet og innovasjon, sier han.

‒ Det er ingen tilfeldigheter i Toyota, og vi må være mer proaktive med tanke på å forbedre oss hele tiden. Det at noen utfordrer oss til å stadig forbedre våre produkter og tjenester, tror jeg faktisk kan bidra til å heve standarden for hele bransjen.

Lafinto kaller seg ubeskjedent Norges råeste bilbygger, og har bygd om biler helt siden 1988. I løpet av de siste åtte årene har de opplevd stor vekst, og har blant annet utvidet fasilitetene med 8.000 kvadratmeter i Fredrikstad.

De er kjent for sine spesialtilpasninger, og har en lang kundeliste som inkluderer store selskaper som Posten, GK, Oda, Bravida, og ISS.

Salgsansvarlig Jarl André Lindvig har forhandlet fram avtalen med Toyota Norge.

– Den nye avtalen gir oss mulighet til å jobbe med spennende prosjekter og utvide vårt tilbud til et bredere marked. Vi er svært stolte av å bli valgt som Toyotas eksklusive bilpåbygger i Norge, sier han.

Toyota Norge sier at samarbeidet innebærer en rammeavtale over flere år hvor Lafinto vil levere skreddersydde påbygg på Toyotas nye flåte av nyttekjøretøy.

Det inkluderer blant annet chassisbiler med spesialtilpassede skap for leveranser, kommunebiler for vann og avløp, samt innredning og lys for yrkesgrupper som snekkere og elektrikere, opplyser Toyota Norge.

Proace Max er Toyotas første inntreden i det store europeiske varebil-segmentet, hvor den største av de tre utgavene de skal tilby er hele 6,36 meter i lengden.

Det kommer også en ren elektrisk utgave av Proace Max som åpner for 1.500 kilo last og opptil 3.000 kilo slepekapasitet. Og det bør heller ikke stå på rekkevidden, for den er opplyst til imponerende 420 kilometer via et 110 kWh stort batteri.

Ladingen er opplyst til 150 kW og opp til 80 prosent går på 55 minutter, og som vanlig åpner ombordladeren for 11 kW.

Les også:

Debatt