Det elektriske flaggskipet Volvo EX90 nærmer seg nå med stormskritt. (Fotos: Volvo)

Endelig ‒ første Volvo EX90 på veien

Volvos elektriske flaggskip nærmer seg nå med stormskritt, og den første lasten med biler både til USA og Europa er nå sendt.


Det er selvsagt svære greier når man lager et nytt flaggskip, og spesielt når man gjør det i et nytt segment ‒ slik som et elektrisk flaggskip. Som den nye Volvo EX90.

Svenskene har ganske enkelt satt seg mål om å sette nye standarder innen sikkerhet, bærekraft og menneskesentrert teknologi, og alt dette skal også gjøre folks liv enda et hakk enklere og morsommere.

For å sikre at alt dette faktisk er bakt inn i bilen har Volvo testet EX90 til det ytterste, faktisk så mye at selv administrerende direktør Jim Rowan har tatt rollen som testfører.

Han og noen kollegaer har nemlig tatt seg en tur gjennom USA – fra fabrikken utenfor Charleston i South Carolina til California.

Så her kommer en liten og muligens litt ubalansert testrapport:

‒ Basert på denne turen kan jeg trygt si at EX90 er den beste bilen vi noen gang har laget, sier Jim Rowan.

‒ Etter å ha kjørt den i 950 kilometer gjennom tre stater i USA under forskjellige kjøreforhold og veidekker, har jeg bare positive minner. Ladingen, håndteringen, kjørekomforten, stillheten i kupeen og det episke lydsystemet, påliteligheten, teknologien og følelsen av brukergrensesnittet – jeg har aldri kjørt en Volvo-bil som den.

‒ EX90 er starten på en ny æra for Volvo Cars, og den begynner nå.

Det siste kan vi iallfall stole på.

Volvo har nemlig sendt ut den første lasten med EX90 som skal til forhandlere i USA og Europa, og de første kundene skal få sin bil allerede denne måneden. Deretter utvider de til flere land i 4. kvartal og inn i starten av 2025.

I tillegg til sjefen sjøl har også en mange hundre journalister testet EX90 i området rundt Los Angeles, noe som også tyder på at det kommende flaggskipet er ferdigutviklet og klar for veiene.

Rowan sier at dette er starten på en ny æra, og det vises også gjennom at dette blir den den første Volvo-bilen drevet av et kjernesystem.

AI-datamaskinen i bilen er bygget på Nvidia Drive-plattformen, og sammen med Snapdragon Cockpit Platform fra Qualcomm Technologies samt en egenutviklet programvare skal dette løfte EX90 til et nytt nivå ‒ fra sikkerhet og infotainment til batteristyring.

Resultatet er ifølge Volvo en mer responsiv og praktisk bilopplevelse.

Videre EX90 har også Google innebygd, og er utstyrt med en rekke sensorer, inkludert radarer, kameraer og en lidar som sørger for sikkerheten.

I tillegg vil en 5G-tilkobling og regelmessige trådløse oppdateringer også gjøre EX90 bedre jo mer data de samler inn, så akkurat som en god vin bør den bli bedre med årene.

‒ Volvo EX90 legemliggjør framtiden vår som en helelektrisk bilprodusent, med biler som kontinuerlig blir bedre over tid takket være kjernedatabehandling og programvareoppdateringer, sier Jim Rowan.

‒ Det er et vitnesbyrd om våre globale ingeniørevner og bekrefter vår posisjon som en leder i det pågående teknologiskiftet i bilindustrien.

Rekkevidden er på rundt 600 kilometer, og EX90 er altså den sikreste av dem alle. Ikke verst for merket som introduserte 3-punkts setebelter allerede på 1950-tallet.

Volvo EX90 baner også vei for en rekke «førstegang» fra merket. Slik beskriver Volvo disse:

  • Det er den første Volvo-bilen som er utstyrt med en lidar.
  • Det er den første med et kjernedatasystem.
  • Det er også den første Volvo-bilen designet for å levere 2-veis lading, slik at kundene kan bidra til et mer balansert nett og mer fornybar energibruk i samfunnet.
  • Og det er verdens første bil som tilbyr Abbey Road Studios-modusen, som kommer med det valgfrie Bowers & Wilkins-lydsystemet på toppnivå.
Produksjonen i fabrikken like utenfor Charleston i South Carolina startet tidligere i år, og har en kapasitet til å bygge opptil 150.000 biler i året. Volvo har de siste årene oppgardert og utvidet denne, og den har nå også en moderne produksjonslinje for batteripakker.

Og slik må det vel være når en bil skal innlede en ny æra, og nå er altså Volvo EX90 endelig også ute på veien.

Her hjemme dukker EX90 i første omgang opp i Twin Motor-utgaven, og denne har en startpris på 899.900 kroner for utstyrsnivå Plus og 979.900 kroner for utstyrsnivå Ultra.  

Les også:

Debatt