Det er selvsagt svære greier når man lager et nytt flaggskip, og spesielt når man gjør det i et nytt segment ‒ slik som et elektrisk flaggskip. Som den nye Volvo EX90.
Svenskene har ganske enkelt satt seg mål om å sette nye standarder innen sikkerhet, bærekraft og menneskesentrert teknologi, og alt dette skal også gjøre folks liv enda et hakk enklere og morsommere.
Så her kommer en liten og muligens litt ubalansert testrapport:
‒ Basert på denne turen kan jeg trygt si at EX90 er den beste bilen vi noen gang har laget, sier Jim Rowan.
‒ Etter å ha kjørt den i 950 kilometer gjennom tre stater i USA under forskjellige kjøreforhold og veidekker, har jeg bare positive minner. Ladingen, håndteringen, kjørekomforten, stillheten i kupeen og det episke lydsystemet, påliteligheten, teknologien og følelsen av brukergrensesnittet – jeg har aldri kjørt en Volvo-bil som den.
‒ EX90 er starten på en ny æra for Volvo Cars, og den begynner nå.
Rowan sier at dette er starten på en ny æra, og det vises også gjennom at dette blir den den første Volvo-bilen drevet av et kjernesystem.
AI-datamaskinen i bilen er bygget på Nvidia Drive-plattformen, og sammen med Snapdragon Cockpit Platform fra Qualcomm Technologies samt en egenutviklet programvare skal dette løfte EX90 til et nytt nivå ‒ fra sikkerhet og infotainment til batteristyring.
- Det er den første Volvo-bilen som er utstyrt med en lidar.
- Det er den første med et kjernedatasystem.
- Det er også den første Volvo-bilen designet for å levere 2-veis lading, slik at kundene kan bidra til et mer balansert nett og mer fornybar energibruk i samfunnet.
- Og det er verdens første bil som tilbyr Abbey Road Studios-modusen, som kommer med det valgfrie Bowers & Wilkins-lydsystemet på toppnivå.
Her hjemme dukker EX90 i første omgang opp i Twin Motor-utgaven, og denne har en startpris på 899.900 kroner for utstyrsnivå Plus og 979.900 kroner for utstyrsnivå Ultra.
Les også:
- Vanquish returnerer som tidenes raskeste Aston Martin
- Toyota Norge med stor varebil-avtale
- Elbil: Lommeboka teller mest, deretter miljøet