Vi har prøvd den oppgarderte Polestar 2 Long range Dual motor.
(Fotos: Nybiltester)
Ukestest av oppgraderte Polestar 2
Sensommeren 2023 kom faceliften til Polestar 2, noe som ga bilen større batteri, kraftigere og mer effektive elmotorer, skifte fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift på Single motor-utgaven samt at Polestar 2 nå har Smart Zone-panelet i front som vi vet at også kommer på fremtidige modeller fra Polestar.
Denne uken ser vi mer på Dual motor utgaven – altså modellen med trekk på alle fire hjulene.
Det nye batteriet i Polestar 2 er på 82 kWh brutto eller 79 kWh netto – altså det du kan bruke. Det skal gi bilen en WLTP rekkevidde varierende mellom 555 og 593 kilometer avhengig av utstyr.
-->
Bilen vi tester har nærmest alt av utstyr og den sertifiserte rekkevidden på denne er da 557 kilometer.
Dual motor-utgaven har 421 hestekrefter og 740 Nm, toppfarten er på 205 km/t og du skal kunne komme opp til 100 km/t på svært respektable 4,5 sekunder.
Polestar 2 er 4,606 meter lang og 1,891 meter bred. Akselavstanden er på 2,735 meter som sørger for relativt hyggelig plass innvendig. Bilens egenvekt er på 2.172 kilo og nyttelasten er på noe knappe 353 kilo.
Tilhengerfeste er ekstrautstyr, velger du det kan du trekke inntil 1.500 kilo.
Da vi testet denne i mars kostet Dual motor-utgaven fra 471.872 kroner, noe som gjør den til den billigste-versjonen – faktisk knappe 2.000 kroner billigere enn bakhjulstrekkeren.
Testbilen har som nevnt en del ekstrautstyr, som gjør at prisen på denne dras opp med over 140.000 kroner, som gjør at den fort blir ganske dyr.
Noe av utstyret som trekker opp sluttsummen er Nappa-oppgraderingen som koster 40.000 kroner. Svært mye penger, men i dette tilfellet synes i hvert fall undertegnede at prisen kan forsvares, da alternativene ikke er min favoritt da de andre setetrekkene ikke er i nærheten av å være like lekre samt at jeg fort blir svært klam av stoffet.
Velger du Nappa-oppgraderingen får du i tillegg ventilerte stoler som i seg selv er en deilig oppgradering.
Setene oppleves gode – her er det lett å kjenne opphavet – Volvo. Elektrisk justering med minne på førersiden, manuell justering av sitteputens lengde. Oppvarmede og ventilerte i tre nivåer, og Polestar lar deg kombinere de to.
Velkjent førermiljø med fokus på gode materialer og god ergonomi.
Midtkonsollen er massiv og gjør at mange føler det er litt trangt i forsetene, uten at jeg føler på akkurat det. Det som derimot er merkelig her er løsningen med koppholderne, skal du bruke den ene som er der så kan du si adjø til bruken av armlenet, og skal passasjeren ha en kopp også, så finner du den andre koppholderen under armlenet – merkelig og en dårlig løsning.
Rattet føles deilig og tykt, er manuelt justerbart og har oppvarming i tre nivåer. Knapper og hendler som vi kjenner igjen fra Volvo, men der Volvo nå har gått over til matt plastikk, fortsetter Polestar med høyglans – som ikke er min favoritt da det nærmest aldri ser rent ut.
Flott instrumentering ved hjelp av en 12,3-tommers skjerm som gir deg all den informasjonen du trenger, også her veldig likt Volvo. Hovedskjermen er noe mindre med 11-tommers, men også den oppleves som god og responsiv.
Polestar 2 bruker Android Automotive – som gir en særdeles god brukeropplevelse. De egenutviklede menyene er også svært gode med store ikoner, her har Polestar definitivt gjort en bedre jobb en Volvo har gjort med sin versjon av samme system.
For å se mer detaljerte bilder og informasjon kan du lese mer om Polestar 2 Long range Single motor da denne bilen hadde samme interiør og utstyr som denne bilen.
Polestar 2 er en bil det er lett å bli glad i. Den byr på relativt sportslige kjøreegenskaper, og har et understell som imponerer. Noen vil nok mene at bilen er litt for fast, mens undertegnede mener at det nettopp er slik en bil som dette skal være.
Dette er første bilen jeg låner fra Polestar som er utstyrt med 19-tommers dekk, og det gjør ikke overraskende en del utslag på støy og komfort.
Polestar 2 er langt ifra den bilen med best støyisolering, men med 19 tommer blir bildet en god del annerledes. Assistansesystemene er særdeles gode, både den adaptive cruisekontrollen og selvstyringen gjør en god jobb.
Pixel-LED lysene er klasseledende og maskerer ut trafikken rundt deg slik at du hele tiden har fjernlys der du trenger det.
Android Automotive fungerer som nevnt særdeles bra, og det er som bruker av bilen veldig behagelig at den hjelper deg med det aller meste og at informasjonen er så god som den er.
I videoen over kan du se mer av uken vi hadde med Polestar 2 Long range Dual motor. Her ser vi på eksteriør, interiør, rekkevidde, lading og kjøreegenskaper.
Været var ikke på vår side da vi dro ut på vår 205 kilometer lange landeveistest. Regnet pøste ned i bøtter og spann, og det var tidvis små bekker i veibanen. Temperaturene lå stabilt mellom 4 og 7 grader.
Den beregnede rekkevidden havnet på 482 kilometer med et forbruk på 16,7 kWh/100 km, som forholdene tatt i betraktning må sies å være godkjent.
Vi fikk en beregnet rekkevidde på 539 kilometer med Single motor utgaven, men da med helt tørre veier.
Pressebilen er utstyrt med Nokian Hakkapeliitta R5 EV i dimensjon 245/45-19 foran og bak.
50/50-testen vår er som kjent en litt tøffere test ved at man her inkluderer omtrent 50 prosent med motorvei med en maksimal hastighet på 100 km/t.
Temperaturen på denne runden lå stabilt på 2 grader med tørre veier. Riktignok var det en hel del vind denne dagen som gjør utslag på rekkevidde/forbruk.
Beregnet rekkevidde havnet på solide 458 kilometer med et forbruk på 16,6 kWh/100 km. Rekkevidden er absolutt innenfor hva man kan forvente under temperaturer som dette, men ser vi på forbruket alene så ser vi at dette er en bil som har litt å hente på effektivitet – Tesla Model X Plaid som er en mye større bil enn dette hadde et forbruk på 17,0 kWh/100 km på samme runde med delvis våte veier…
Resultatene viser oss igjen hva større dekk gjør med rekkevidden, da vi fikk en noe høyere beregnet rekkevidde på Dual motor utgaven enn vi fikk med Single motor i fjor høst – Single motor rullet på 20-tommers felger og dekk.
Vi har en del faste målepunkter langs motorveien fra/til Oslo. På vår tur sørover hadde vi veldig sterk medvind noe som førte til at den beregnede rekkevidden med ren motorveikjøring endte mellom 420 og 430 kilometer. Dette er nok kunstig høye tall på grunn av vinden, spesielt da vi ser på resultatene fra 50/50-testen vår.
Da vi skulle levere bilen var det mer normale forhold, med tilnærmet ingen vind og delvis fuktig vei. Da havnet den beregnede rekkevidden mellom 358 og 372 kilometer, som nok er et mer realistisk tall.
Det vil jo uansett si at man også med ren kjøring på motorvei kommer et langt stykke med denne bilen, mer enn nok før de fleste av oss vil trenge en liten strekk på beina.
Oppgraderte Polestar 2 skal maksimalt kunne ta imot 205 kW noe som ifølge Polestar selv skal sørge for en ladetid 10-80 prosent på 28 minutter. Dersom du navigerer til en ladestasjon vil bilen forvarme batteriene for deg, men du får dessverre ikke noe varsel eller symbol i instrumenteringen om at dette er aktivt.
Da vi i fjor i høst gjennomførte ladetesten med Polestar 2 Long range Single Motor brukte vi 31 minutter på denne øvelsen. Denne gangen brukte vi 32 minutter, altså veldig likt. Vi hadde da gjennomført en rekkeviddetest samt navigert til en hurtiglader i over én time før lading.
Da vi plugget i på 8 prosent spratt hastigheten opp i 206,8 kW, så bilen leverer det den lover selv om vi brukte litt lengre tid enn angitt. Dette kan ha noe med at temperaturen ikke var helt optimal, men vi lever godt med det lille avviket som er.
Det vi merket oss, som vi også merket sist gang er at å lade over 80 prosent på en hurtiglader er bortkastet tid med en Polestar 2 da det går fryktelig tregt.
Polestar 2 har solgt relativt godt i Norge og det er lett å forstå hvorfor.
Med faceliften har du en bil som går lengre enn tidligere, den lader relativt raskt og kjøreegenskapene er like gode som de alltid har vært.
Plassen bør være god nok for en ikke altfor stor familie og ønsker du ikke alt utstyret pressebilen har så er den også relativt hyggelig i pris.
Det har etter hvert begynt å bli en del konkurrenter til bilen, Tesla Model 3 har jo alltid lusket rundt i kulissene, men nå har vi også Nio med sin ET5, og på grunn av en relativt aggressiv kampanje fra BMW så sniker i4 M50 seg også inn på listen. I tillegg så har man traveren Ford Mustang Mach-E.
For å finne ut hva som passer deg best bør du rett og slett prøve hele gjengen, for hver bil har sine kvaliteter og svakheter.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: