Har pris og rekkevidde din største prioritet kan dette fort være modellen for deg.
Uavhengig av modell er eksteriørmålene like, noe som vil si at lengden er på 4,233 meter og bredden på 1,838 meter. Egenvekten ligger på 1810 kilo noe som er 110 kilo mindre enn firehjulstrekkeren.
Prisen starter på 369.900 kroner og det gjør jo at EX30 er særdeles attraktivt priset. Riktignok er det en del utstyr og pakker du kan legge til, og testbilen har nærmest alle tilvalg noe som drar prisen opp til 479.900 kroner med vinterdekk.
På testbilen kan man kun trekke 1.400 kilo, men alle EX30 produsert fra uke 12 2024 kan trekke inntil 1.600 kilo.
Bilen har 272 hestekrefter som skal sørge for at sprinten til 100 km/t skal skje på svært respektable 5,3 sekunder.
Interiørstilen i testbilen heter Indigo og er inkludert. Seteform er lik uavhengig av utstyrsnivå, så her er det dekorelementer og farger som endres dersom du ønsker det. Elektriske stoler med minne på førersiden, og begge stolene er oppvarmede i 3 nivåer.
På vår 206 kilometer lange landeveistest-øst hadde vi tørre veier stort sett hele veien. Opphold, men regn siste 30 kilometerne uten at veien rakk å bli skikkelig bløt.
Temperaturene varierte mellom 6 og 9 grader.
Påskens regnevær kom over oss akkurat i det vi la ut på 50/50-øst-testen vår. Veldig våte veier hele veien kombinert med kraftige vindkast. Temperaturen lå stabilt på 6 grader hele veien.
Denne testrunden er en god del tøffere enn landeveistesten da man på denne runden inkluderer kjøring på motorvei med maksimal hastighet på 110 km/t.
Den beregnede rekkevidden havnet denne dagen på 315 kilometer med et forbruk på 19,7 kWh/100 km, noe som er 6 knappe kilometer kortere enn det firehjulstrekkeren klarte på samme runde, riktignok med tørre veier.
Maksimal ladehastighet er lik på Single Motor Extended Range som på Twin Motor Performance – altså 153 kW og en oppgitt til fra 10 til 80 prosent på 26 minutter.
Da vi gjennomførte ladetesten hadde vi kjørt over 40 mil og regner med at batteriene hadde relativt optimal temperatur. Heller ikke denne gangen fikk vi forvarmet, bilen ga oss ihvertfall ingen indikasjon på at den faktisk gjorde det.
Vi brukte 28 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, og maks observert ladehastighet var 160 kW. Bilen leverer med andre ord den den lover, men vi savner å kunne lese av ladehastigheten i bilen, samt at forvarmingen blir mer fornuftig.
Etter å ha kjørt nærmere 3.500 kilometer i Volvo EX30 kan vi slå fast at dette er en bil det er veldig lett å bli glad i.
Kjørekomforten er overraskende god, støydempingen er grei og atmosfæren inne i bilen er hyggelig med et lunt skandinavisk preg.
Rekkevidden er god i forhold til det Volvo lover, det samme gjelder ladehastigheten.
Enkelte ting i programvaren kan definitivt bli bedre, og vi håper Volvo slutter med trykkfølsomme knapper like fort som de begynte med det for da kan dette virkelig bli en bil det er lett å anbefale.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Ukestest av Volvo EX30 Twin Motor Performance
- Ukestest av oppgraderte Polestar 2
- Vintertest av Volvo EX30 i Luleå
- Test av Nissan Ariya og Nissan X-Trail med eForce