Vi har testet nye BMW iX2 xDrive30, en bil det er lett å bli glad i. (Fotos: Nybiltester)

Ukestest av helt nye BMW iX2 xDrive30

BMW gjør som mange andre – og kommer nå med en Coupé-utgave av en bil som egentlig allerede eksisterer ‒ noe som gjør at BMW iX1 nå får følge av den mer sportslige broren kalt BMW iX2.


Mer sportslig, bedre aerodynamikk, lavere forbruk og dermed bedre rekkevidde er jo en kombinasjon det er lett å la seg tiltrekke av.

BMW iX2 er 5,4 centimeter lengre enn iX1 og måler 4,554 meter i lengden. Bredden er lik og er på 1,845 meter. Batteristørrelsen er uforandret noe som vil si at man her har 64,8 kWh som skal gi bilen en WLTP-rekkevidde mellom 417-449 kilometer alt avhengig av utstyr.

-->
iX2 er ifølge BMW skarve 10 kilo tyngre enn iX1 og har da en egenvekt på 2.098 kilo. Nyttelasten er oppgitt til hyggelige 432 kilo.

Helt nye iX2 er tilgjengelig i to utgaver, eDrive20 og xDrive30 – vi tester sistnevnte og forholder oss til den da vi antar at dette er utgaven det vil selges flest av.

xDrive30 har 313 hestekrefter i boost-mode og 494 Nm. 0-100 km/t skjer på 5,6 sekunder og toppfarten er begrenset til 180 km/t. Prisen starter på 537.367 kroner, men som alle vet så er det svært få som kjøper en BMW uten å legge på en del utstyr.

Testbilen er svært godt utstyrt og ender på 774.742 kroner.

Testbilen har M sportspakke Pro som inkluderer M sportsseter. Utseendemessig hever det bilens sportslige preg, men de er i tillegg særdeles behagelige.

Elektrisk justerbare med minne på førersiden. Manuell justering av putens lengde for de som ønsker det, og elektrisk justering av sidevangene dersom du skal ha en litt aktiv kjøretur.

Begge stolene er oppvarmede i tre nivåer og du finner Isofix også på passasjersiden.

M-logoen i stolen lyser opp i mørket – lekker detalj.

Førermiljøet kjenner vi igjen fra andre nyere BMWer. BMW Curved Display ser lekkert ut, men vi savner iDrive-hjulet. Det nye og mer moderne rattet er tykt og godt å holde i, men det tidligere rattet var bedre da man hadde fysiske knapper for justering av rattvarme og avstand til bilen foran – funksjoner som nå er flyttet over på skjermen.

Godt materialvalg er nærmest en selvfølge når man snakker om en BMW, her er det lite hardplast som knirker og føles kjipt. Lydanlegg fra Harman Kardon som spiller veldig hyggelig.

Med mine 178 centimter kan jeg fint sitte bak meg selv. To fingre igjen til knærne og hodeplassen er akkurat god nok.

Ingen egen klimasone bak, men luftedyser til å styre luftstrømmen. To USB-C-utganger, og et armlene i midten med to koppholdere. Isofix på yttersetene, som merkelig nok ikke har oppvarming. Ryggvinkelen kan justeres i flere nivåer.

På grunn av at bakenden er strukket litt på iX2 har man her mer plass enn i både iX1 og iX.

525 liter er det du har tilgjengelig, opp fra 490 liter på iX1. Riktignok så er dette plassen målt opp til hattehyllen, skal du laste over den er det selvsagt mer plass i iX1 som ikke er coupé designet som iX2 har.

Bakseteryggene legges ned 40/20/40 og da har du 1.400 liter tilgjengelig, som omtrent er 100 liter mindre enn i iX1.

Tilhengerfeste er tilgjengelig – helelektrisk – og du kan trekke inntil 1.200 kilo.

I videoen over kan du se mer av vår uke med BMW iX2, her går vi litt mer i detalj på den innvendige plassen, de praktiske egenskapene samt at vi som alltid ser på rekkevidde og lading.

Rekkeviddetesten som denne bilen ble tatt med på er 206 kilometer lang og foregår utelukkende på landevei med en maksimal hastighet på 80 km/t. Starter og stopper som alltid på samme sted for å utjevne eventuelle forskjeller i topografi og eventuell vind.

Turen ble denne gangen kjørt på tørr asfalt med temperaturer mellom 6 og 9 grader.

Den beregnede rekkevidden havnet her på 422 kilometer med et forbruk på 14,8 kWt/100 kilometer. Med andre ord så er det ikke så vanskelig å oppnå WLTP-estimatet med denne bilen, gitt at du ikke setter på den så altfor store felger og dekk så klart.

Testbilen står på nye vinterdekk i dimensjon 245/45-19 både foran og bak – standard er 17 tommer.

Vi har også en rekkeviddetest som inkluderer motorvei, og i dette tilfellet har strekningen på motorvei en maksimal hastighet på 110 km/t. Her kjører vi omtrent 50 prosent på landevei og 50 prosent på motorvei slik at man oppnår det mange kaller blandet kjøring.

Her endte den beregnede rekkevidden på 355 kilometer med et forbruk på 17,3 kWh/100 kilometer. Temperaturene lå her stabilt på 12 grader, igjen med tørr asfalt.

At en bil som kommer ut i 2024 maks kan ta imot 130 kW er det mange som stusser over, da flere andre leverer langt høyere hastighet. BMW oppgir en ladetid fra 10-80 prosent på 29 minutter under optimale forhold.

iX2 forvarmer batteriene automatisk dersom du navigerer til en lader, men som på andre modeller fra BMW kan du også her forvarme manuelt – det er en funksjon vi liker at er på plass!

Da vi gjennomførte ladetesten vår hadde vi kjørt i mange timer samt forvarmet den siste timen. Hastigheten spratt opp i maks ved ladestart og holdt seg relativt høy til rundt 35 prosent. Derifra daler hastigheten nærmest uavbrutt og da vi nærmet oss 80 prosent ladet vi ikke kjappere enn 38 kW.

Sluttiden endte på 28 minutter, altså raskere enn oppgitt, godt hjulpet av at den lader relativt raskt og flatt i begynnelsen. Godt eksempel på at topphastigheten ikke har så mye å si – det er ladekurven som teller dersom du skal stå med stoppeklokken ved ladestolpen.

BMW iX2 xDrive30 er en bil du fort blir veldig glad i.

Det er ikke en sportsbil ytelsesmessig, men den byr på en stor porsjon kjøreglede. iX2 xDrive30 har adaptivt M-understell som standard, et understell undertegnede synes BMW har tunet nært perfeksjon på denne bilen. Stivt, artig, men langt fra ukomfortabelt.

Under kjøreprogrammene kan du selv stille inn styrefølelse, dempere og kjøredynamikk og det bør være et oppsett her alle vil kunne like. Bilen ber nærmest om at du skal gi litt ekstra «gass» inn i svingene, og sammen med kunstig lyd laget av Hans Zimmer, så vil enkelte kanskje få en oppfatning av at man kjører noe helt annet.

Støynivået er lavt, assistansesystemene er gode og musikkanlegget fra Harman Kardon spiller godt.

Konkurrentene er mange, og det blir spennende å se om nordmenn heller velger Coupé fremfor SUV i tiden fremover.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Tester BMW BMW iX2