BMW iX3 har blitt noen år, men er fortsatt en god elbil.
(Fotos: Nybiltester)
Gjensyn med komfortable BMW iX3
Forrige gang jeg testet BMW iX3 satt jeg igjen med et inntrykk av at dette var en av de bedre bilene jeg hadde kjørt. Nå har det gått et par år, og vi har hatt et gjensyn med iX3 for å se hvordan den oppleves nå som den har fått noen år på baken.
BMW iX3 er 4,734 meter lang og 1,891 meter bred med en akselavstand på 2,862 meter. Batteriet er på 73,9 kWh som skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på inntil 471 kilometer.
Helt fra start har den elektriske versjonen av X3 kun vært tilgjengelig med bakhjulsdrift og det er den fremdeles – til enkeltes fortvilelse.
-->
Bilen har 286 hestekrefter, 400 Nm og en toppfart på 180 km/t. 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder. Maksimal tilhengervekt er fremdeles på noe lave 750 kilo.
BMW iX3 var en aldri så liten prisbombe da den debuterte, godt hjulpet av et avgiftssystem som gjorde at man fikk en godt utstyrt elektrisk X3 til en pris man tidligere bare hadde drømt om. Den tiden er på god vei til å være forbi, og i dag starter en iX3 på 671.295 kroner.
Velger du nærmest alt av utstyr slik pressebilen har ender totalsummen på 782.169 kroner. Mye penger, men skal man ha en tilsvarende utstyrt X3 med fossilt brennstoff ender sluttsummen ganske mye høyere.
BMW iX3 er ikke en sportsbil, men uavhengig av det byr den på en hel del kjøreglede dersom du ber den opp til dans.
Testbilen har adaptivt M understell som virkelig imponerer på denne bilen. Fast, men langt ifra ukomfortabel. Støydempingen er god, assistansesystemene imponerer og komfortnivået er på et nivå få andre matcher.
X3 er en favoritt blant mange, og BMW har klart å få en iX3 til å oppleves svært lik fossilbilen.
Førermiljøet er veldig klassisk BMW, og skiller seg lite fra en fossil X3 noe mange setter stor pris på. Som alltid gode materialer og liten grad av hardplast. En god del fysiske knapper, noe mange liker mens andre ikke har noe imot at alt er på skjerm.
Særdeles gode seter som er elektrisk justerbare med minne på førersiden. Oppvarmede i tre nivåer, og siden sist vi testet iX3 har også rattet fått oppvarming.
Interiøret er ellers veldig likt som for noen år siden, men girspaken er byttet ut til fordel for vippebryteren vi kjenner fra andre, mer moderne modeller fra BMW.
Plassen i baksetene er god, selv for voksne. Naturlig nok ikke noe flatt gulv, men bred benk gjør at det er mulig å sitte også i midten. Hodeplassen er for meg på 178 centimeter god.
Egen klimasone, Isofix på yttersetene og ryggvinkelen kan justeres i tre nivåer. Armlene i midten med koppholdere, og to USB-C-utganger i midtkonsollen. Mangel av baksetevarme.
Bagasjerommet rommer 510 liter, økes til 1.560 dersom du legger ned setene som forøvrig har en 40/20/40-løsning. Mer om den innvendige plassen og de praktiske egenskapene i videoen under.
I videoen over ser vi nærmere på innvendig plass, de praktiske egenskapene samt at vi som alltid ser på rekkevidden og hvor lenge man må forvente å sitte ved ladestolpen.
Landeveistest-øst er en runde på 206 kilometer som starter og stopper på Brokelandsheia. Turen går via Tvedestrand til Åmli og Treungen før den går over Gautefallheia og videre nedover mot Sannidal ved Kragerø.
På turen hadde vi flott vårvær med temperaturer mellom 6 og 8 grader og tørre veier hele veien.
Den beregnede rekkevidden havnet på hele 490 kilometer med et forbruk på 15,4 kWh/100 kilometer. Altså over WLTP-rekkevidden, selv om det er rimelig langt unna sommertemperaturer. Imponerende, rett og slett.
Vår andre rekkeviddetest er en test hvor vi kjører 50 prosent på landevei og 50 prosent på motorvei med maks hastighet på 110 km/t. Også her hadde vi tørre veier, men noe kaldere med stabilt 3 grader. Her var det riktignok kraftig vind, som vi vet påvirker resultatene.
Den beregnede rekkevidden havnet her på 309 kilometer med et forbruk på 19,3 kWh/100 kilometer. Ganske langt unna resultatene fra landeveistesten med andre ord, men vinden må nok ta skylden for mye av dette.
At man får lavere rekkevidde ved høyere hastighet er kjent for alle, men det er et kunstig stort sprang her.
Et element som gjør det noe utfordrende å vite rekkevidden helt sikkert er at BMW iX3 ikke har batterivisning i bilen. På landeveistesten er ikke dette et problem da denne starter/stopper ved en lader slik at vi kan lese av prosenten ved start/stopp.
50/50-testen har ikke denne fordelen, men du kan bruke appen til bilen for å lese av prosenten. Det vi da ikke vet er hvor fort prosenten endrer seg fra start, og hvor lenge vi har kjørt med gjeldende prosent ved endt test.
Så i beste fall så skulle den beregnede rekkevidden ha havnet på 332 kilometer.
Vi sjekker som regel alltid rekkevidde på motorveien da vi henter/leverer pressebilene i Oslo-området. Grunnet mangel av prosentvisning her gjør det at vi ikke fikk sjekket rekkevidde på de vanlige sjekkpunktene våre langs E18.
Som en løsning på dette stoppet vi ved Grelland og plugget i en lader der slik at vi visste hvor mye vi hadde. Derifra kjørte vi hele veien til Brokelandsheia – en strekning på 140 kilometer som stort sett inneholder motorvei, men med enkelte partier med landevei, da rundt Porsgrunn og sørover fra Bamble.
Tørr motorvei, men med en hel del medvind sørget da for en beregnet rekkevidde på 360 kilometer på denne strekningen.
BMW iX3 skal under optimale forhold kunne ta imot 150 kW, noe som skal gi en ladetid fra 10 til 80 prosent på 31 minutter.
BMW iX3 har siden sist vi testet den fått på plass forvarming av batteriene og dette gjøres enten manuelt eller ved å navigere til en hurtiglader. Bilen vil også spørre deg underveis om du vil starte forvarming for optimalisert lading.
Vi aktiverte selvsagt forvarmingen før vi gjennomførte ladetesten vår, og sluttiden endte her på 35 minutter, altså noe tregere enn oppgitt. Bilen leverer lovnaden om 150 kW, men vi skulle gjerne sett at hastigheten holdt seg høy litt lengre enn den faktisk gjør.
BMW iX3 er solgt i knappe 4.000 eksemplarer her til lands, et tall BMW nok er fornøyde med. Litt tregere salg nå om dagen, men det handler mer om den knallharde konkurransen som er, men man må også ta med faktoren om at nær sagt alle vil ha firehjulstrekk noe som ikke er tilgjengelig her.
Om man trenger det eller ikke er jo svært individuelt, men fremkommeligheten til iX3 vil være god nok for de aller fleste.
Komfortmessig er den fremdeles helt i toppsjiktet, assistansesystemene like gode eller bedre enn hva man finner i mye annet mer moderne i dag, og kjøregleden man kan oppnå i en BMW er det ikke mange som matcher.
Forvarming av batteriene er på plass og det er hyggelig å se at BMW fremdeles forbedrer produktene selv etter noen år på markedet. Ved laderen så er den i tregeste laget, skulle gjerne sett at ladekurven hadde blitt endret noe for litt kortere stopp.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: