Fiat lille sjarmør er lett å bli glad i. (Fotos: Nybiltester)

Test av sjarmøren Fiat 500e Cabrio

Hva er vel deiligere enn å slå ned taket når vårsolen endelig begynner å ta skikkelig tak? Bybilen og stilikonet Fiat 500e Cabrio lar deg føle vårsolen i nakken, samtidig som den tar deg mange kilometer frem dersom du holder deg i bymiljøer.


Siste utgave av Fiat 500e har et batteri på 42 kWh som skal gi kabriolet-utgaven en WLTP-rekkevidde på inntil 299 kilometer. Bilen er 3,63 meter lang og 1,68 meter bred. Akselavstanden er på 2,32 meter og bilen har en egenvekt på 1.355 kilo og nyttelasten er på 300 kilo.

-->
Fiat 500e er tilgjengelig i fire forskjellige utgaver, men felles for de alle er at de har elektrisk fremdrift – derav bokstaven e.

Du får den med fast tak, som kabriolet slik som testbilen, i en spesialutgave kalt Red – som vi forøvrig har sett på tidligere og til slutt en modell som heter 3+1, denne har en ekstra dør på høyre side for å gjøre baksetene litt mer tilgjengelige.

Kabriolet-utgaven har en startpris på 399.900 kroner, men kommer kun i et utstyrsnivå som heter La Prima som tilsvarer høyeste nivå slik at det er lite som vil drive prisen opp annet enn å endre lakkfarge og eventuelle vinterdekk.

Taket legges ned elektrisk fra knapper over sladrespeilet og gir deg absolutt en følelse av frihet, selv om enkelte nok vil hevde at dette ikke er en ekte kabriolet.

Sikten bakover er litt redusert med taket nede, og tilgangen til bagasjerommet er begrenset med taket nede.

Noen sportsbil er det ikke med sine 118 hester, men den føles vesentlig kvikkere enn den er. 0-50 km/t skjer på 3,1 sekunder, mens det tar hele 9 sekunder til 100 km/t.

Styringen er direkte og presis i lave hastigheter noe som gir en hverdagslig porsjon med kjøreglede. Med tanke på den korte akselavstanden så er ikke dette noe flyvende teppe, men understellet gjør en relativt god jobb slik at ujevnheter ikke føles ukomfortable.

Særdeles hyggelig førermiljø som oppleves romslig og luftig, godt hjulpet av lekker lyst skinn. Mye hardplast, men der det ikke er det føles kvaliteten god. Rattet er godt, med fysiske knapper og symboler alle forstår.

Instrumenteringen viser deg det du trenger, og her har du mange visningsmuligheter. Hovedskjermen har god oppløsning og menyene er relativt enkle, men responsiviteten kunne vært noe bedre.

Trådløs ladeplate, en vanlig USB og en USB-C sørger for at de fleste får ladet det de skal, og som på Red-utgaven kan du også her desinfisere små objekter i hanskerommet ved hjelp av en UVC lampe.

Her har man også et armlene, som var sårt savnet i Red-utgaven.

For en mer detaljert gjennomgang av interiøret kan du sjekke ut saken vår om Fiat 500e Red her.

Baksetene er forbeholdt barna, men på korte turer kan voksne også sitte her. Med taket oppe er hodeplassen god nok for meg og mine 178 centimeter. Bak meg selv kan jeg ikke sitte, uten å sitte svært bredbent.

Du finner Isofix på begge seter bak samt passasjersetet foran. Lademuligheter og andre bekvemmelighetsfunksjoner kan du lete lenge etter.

I videoen over ser du mer av interiøret, de praktiske egenskapene samt at vi som alltid ser på rekkevidde og lading.

Da vi tidligere har testet rekkevidden på 500e så valgte vi denne gangen å gjøre en ny vri. I stedet for å kjøre bilen gjennom vår faste rute, så brukte vi bilen som en pendlerbil – til og fra jobb med en god del innlagte ærend for å se hvordan rekkevidden blir på en typisk hverdag.

Bilen ble ladet til 100 prosent og vi kjørte første strekk fra Risør til Arendal, en strekning med en blanding av landevei og motorvei.

I Arendal stod bilen parkert i seks timer, før vi fortsatte videre mot Kristiansand hvor det ble mye start/stopp i rushtrafikken samt at vi fartet frem og tilbake mellom forskjellige ærend.

Turen gikk så tilbake til Arendal, og da dagen var over hadde vi kjørt 213,5 kilometer med et forbruk på 16,4 kWh/100 km. Da hadde bilen vært på veien i over 3,5 timer og vi hadde ikke en eneste gang tenkt på å kjøre økonomisk eller med tanke på best mulig rekkevidde.

Her har man altså en bil som vil fungere som bil nr. 1 for de aller fleste i hverdagen, sjelden kjører man vel over 20 mil om dagen. Temperaturene lå hele dagen mellom 3 og 7 grader med tørre veier, og testbilen står på 205/45-17 og er årets første bil utstyrt med sommerdekk.

Da vi testet 500e Red endte resultatet fra landeveistesten på 275 kilometer.

Den direkte og presise styrefølelsen forsvinner når du tar med 500e på motorveien, uten at det gjør noe særlig da bilen ikke er bygget for lange dager på autostradaen.

Likevel føles den stabil, og med gode assistansesystemer så forsvinner kilometerne raskt bak rattet her.

Adaptiv cruisekontroll er selvsagt på plass og fungerer utmerket, det samme gjør selvstyringen så lenge veimerkingen er god.

Støynivået er akseptabelt med tanke på takløsningen, positivt at man ikke opplever turbulens eller lignende ulyder.

La Prima-utgaven har LED-lys som oppleves som mer enn gode nok for en bil som dette, og mye bedre enn halogen lysene de billigere utstyrsnivåene har.

Bilen har tre kjøremoduser, og vi kjørte stort sett utelukkende i «Range», da dette gir deg kraftigere regenerering – klima og ytelser er uendret fra kjøremodus «Normal». Setter du den i «Sherpa» kuttes klimaanlegget og topphastigheten og ytelsene reduseres kraftig – slik at dette oppleves mer som en modus du kun bruker dersom du er i tvil på om du kommer de siste kilometerne til ladestolpen.

Med ren motorveikjøring varierte den beregnede rekkevidden mellom 165 og 180 kilometer på vår tur fra Oslo til Sørlandet.

Som andre produkter fra Stellantis-gruppen så mangler også 500e mulighet for forvarming av batteriene. Maks ladehastighet er 85 kW og Fiat selv hevder at det skal ta 35 minutter fra 0-80 prosent.

Vi brukte 25 minutter på å lade fra 10- 80 prosent, så Fiat lyver ikke på tiden her. Hvordan dette er om vinteren vet vi lite om, men under ladetesten vår så var det 6 grader, så sommer er det jo ikke. Ladehastigheten kan du ikke se i bilen, noe som trekker ned.

Fiat 500e Cabrio er en bil du lett blir glad i, den sjarmerer de fleste i senk med sitt noe feminine utseende. En bil som absolutt passer best i byen, men som ikke gjør seg bort på langtur, godt hjulpet av relativt hyggelig ladehastighet tatt batteristørrelsen i betraktning.

Ser man kun på pris så er det mange konkurrenter som kanskje leverer et produkt som både går lengre og sånn sett gir deg mer for pengene, men min påstand er at kjøregleden man finner her betyr en hel del.

Dette er mer en bil enn en computer, med de positive og negative sidene det har med seg.

Er du glad i en bil som har en stor porsjon med sjel og stil så er dette en bil du absolutt bør teste. I et land hvor BMW i3 har vært veldig populær så kan man jo lure på hvor god markedsføringen av 500e har vært.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Tester Fiat Fiat 500