Smart #1, nummer 1, i Brabus-drakt er et veldig godt alternativ til «søsteren» Volvo EX30.
(Fotos: Nybiltester)
Test av Smart #1 Brabus
Smart #1 Brabus er et meget godt alternativ til Volvo EX30 for de som vil ha AWD, en liten bil, men trenger mer bakseteplass. Det er flere grunner til å velge Smart #1 Brabus.
Noe som er med på å skille Smart #1 Brabus fra en Volvo EX30 finner man inne i bilen.
-->
Forseter med Alcantara-lignende materiale er godt å sitte på, men sitteputens vinkel kan ikke justeres, noe som betyr at bilen må prøvekjøres før man eventuelt handler.
Sammenligner du dette førermiljøet med det du finner i en Volvo EX30 så har man her skjerm bakom ratt, samt HUD, og det savner jeg hos EX30.
Så er det også noe med materialvalg i interiøret, for der har Volvo gått litt «all inn» for at det skal synes veldig hvor miljøvennlig alt er, og jeg er kanskje litt rar, men det påvirker trivselsnivået mitt. Jeg trives langt bedre i Smart #1 Brabus.
Musikkanlegget er også på et helt annet nivå i Smart Brabus #1 som har et hyggelig Beats anlegg.
Interiørkritikken min handler om rattets knapper, de har litt små intrikate symboler som ikke nødvendigvis er direkte lettleste for en som bruker lesebriller når det jobbes ved en datamaskin.
Bortsett fra dette er alt enkelt og greit i praktisk bruk.
Den største forskjellen mellom Volvo EX30 og Smart #1 Brabus, som bygges på eksakt samme plattform, og deler mye av teknikken man ikke ser, er plassen i baksetet. Her får selv jeg plass.
Jeg tar like mye plass som en som er 190 centimeter lang når jeg sitter, og hodeplassen er faktisk helt ok selv i baksetet.
Det kan se ut som om kneplassen ikke er på plass, men det er faktisk luft mellom mine knær og forsetet som er stilt inn på meg selv, så i teorien kan jeg sitte i baksetet med en 190 centimeter lang sjåfør.
Her er bagasjerommet med litt ulike varer baki, som gir en liten indikasjon på hva man får plass til baki her.
Det er verdt å merke seg at det er et relativt romslig rom under gulvet i bagasjerommet, selv med Beats basskassen på plass.
Som Volvo EX30 har også Smart #1 en bitteliten Frunk, men det er jo kjekt at den finnes. Det som jeg ikke er glad i er lokket over spylervæsken, huff så kronglete!
Det som gjør at Smart #1 aldri nærmer seg Volvo EX30 på registreringsstatistikken er at det er for få forhandlere, og det er et bilmerke få folk har et livslangt forhold til.
For deg som vil ha en bil ikke naboen har, en bil som slår Volvo EX30 på svært mange områder, selv om teknikken og plattformen er den samme, ja du bør se nærmere på Smart #1 Brabus.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: