Du tror nok nesten ikke hva den forventede rekkevidden ble. Og her snakker vi positivt.
(Fotos: Nybiltester)
En uke med svært komfortable Kia EV9 GT Line
Digre Kia EV9 er omtrent like komfortabel som den er stor, den har god rekkevidde og lader imponerende hurtig. En suksessoppskrift skulle man tro, men om Kia klarer å selge biler som runder millionen gjenstår å se.
Kia EV9 er tilgjengelig med både bak – og firehjulstrekk, varianten vi tester er GT Line som alltid har trekk på alle fire hjulene.
I tillegg så har det også kommet en varebilutgave som vi håper å få testet i løpet av sommeren.
-->
Batteriet er alltid på 99,8 kWh, noe som skal gi testbilen en WLTP rekkevidde på 505 kilometer.
Bilen er 5,01 meter lang og 1,98 meter bred, Akselavstanden er på hele 3,1 meter. Egenvekten er på 2.637 kilo og du har da en nyttelast på 478 kilo.
Du har 384 hestekrefter og 700 Nm som skal få deg til 100 km/t på 5,3 sekunder – det er mer enn raskt nok på en bil som dette. Makshastigheten for de som skal på tur til Europa er på 200 km/t.
Fantastisk komfortable seter med varme/ventilering i tre nivåer. Minne og deilig massasje på førersiden.
Begge stoler har elektrisk leggstøtte som kan felles ut dersom man ønsker seg en liten strekk. Rattstammen er også elektrisk justerbar og posisjonen lagres med seteminnet.
EV9 har også inn/utstigningshjelp som sørger for at setet/rattet trekker seg tilbake slik at du kommer deg lettere inn og ut. Soltaket i fremre del kan åpnes, og har en manuell gardin som trekkes for om ønskelig.
Et førermiljø som vi kjenner igjen fra andre nyere modeller fra Kia.
Oversiktlige skjermer som nå har fått Kias nyeste programvare, som ser ryddigere ut enn tidligere. Navigasjonen vil nå vise deg estimert prosent ved ankomst, en hyggelig og nødvendig oppgradering som vi har savnet fra Kia.
Godt Head-up display som merkelig nok ikke inneholder Augmented Reality – noe Kia EV6 har..
Godt musikkanlegg med 14 høyttalere, nok av ladepunkter og oppbevaringsplass. Koppholderne i midtarmlenet kan skyves vekk for ekstra oppbevaring skulle du finne det nødvendig, og ønsker du ikke å ha det åpne rommet der kan du trekke for et deksel her.
EV9 er tilgjengelig med 6 eller 7 seter. Testbilen har 6 seter, med manuelle seter på andre rad. Dersom du ikke går for elektriske seter her får du seter som kan snus 90 og 180 grader. En drøm for småbarnsforeldre med store, tunge barneseter, samt at du kan skape en hyggelig Lounge-effekt hvor du kan sitte ansikt til ansikt med dem på bakerste rad.
Setene på andre rad er oppvarmede og ventilerte og kan legges godt bakover for økt komfort. God benplass for voksne, og hodeplassen imponerer.
Egen klimasone, en USB-C til hver passasjer og koppholdere med klemming. Eget soltak med elektrisk gardin som kan trekkes for dersom man ønsker det, og man har manuelle solgardiner i sidevinduene som sørger for ekstra beskyttelse i varmen.
Selv på tredje seterad kan jeg fint sitte bak meg selv. Her kan du justere ryggvinkelen elektrisk, og du får en overraskende tilbakelent sittestilling om du ønsker.
Hodeplassen for meg på 178 centimeter er mer enn god nok.
En USB-C til hver passasjer, samt en koppholder i hvert armlene. Isofix er tilgjengelig på alle 4 seter bak.
Med alle setene slått opp har du 333 liter tilgjengelig. Noe plass under gulvet til førstehjelpsutstyr etc. Egne knapper for å felle ned tredje rad – som her felles ned helt elektrisk.
Med tredje seterad lagt ned økes volumet til 828 liter, mens du har voldsomme 2.393 liter dersom også andre seterad felles ned. I tillegg så har man en frunk som rommer 52 liter.
EV9 kan trekke inntil 2.500 kilo, og du kan, merkelig nok velge mellom avtagbart eller elektrisk nedfellbart hengerfeste.
I videoen over går vi gjennom hele bilen, ser på de praktiske egenskapene samt at vi som alltid ser på rekkevidde og ladehastighet.
På landeveistesten vår hadde vi flotte forhold med 13-19 varmegrader. Tørre veier og tilnærmet vindstille.
Du merker fort at EV 9 ikke er av den sportslige sorten for den byr ikke på så mye kjøreglede. Det den derimot gjør, er å briljere med komfortable egenskaper. På svingete veier med asfalt som virkelig har fått kjørt seg under vinteren så imponerer bilen i stor grad. Myk, men ikke for myk og en støykomfort på høyde med de aller, aller beste. Her har man ikke luftfjæring, men det savner i hvertfall jeg sjelden, spesielt når understellet og fjærer er tunet så bra som her.
Du har fire forskjellige kjøremoduser, samt noen «terreng-modus», men forskjellene på disse er ikke enorme.
Assistansesystemene er særdeles gode, selv om filholderen kan være litt intens og masete.
Lysene er gode, musikkanlegget er bra og sittekomforten på lengre turer er upåklagelig god.
Deilig massasje, gode justeringsmuligheter og mulighet for seteventilasjon er deilig på varme dager.
Den beregnede rekkevidden havnet på den nevnte landeveistesten på hele 600 kilometer med et forbruk på 17,3 kWh/100 km. Her måtte vi dobbelsjekke og trippelsjekke tallene for den rekkevidden hadde vi ikke sett for oss. Imponerende rett og slett!
Samme runde ble kjørt med Kia EV6 GT sist uke med nærmest identiske forhold, og EV9 har lavere forbruk – smak litt på den.
Bilen er for øvrig utstyrt med dekk og felger i dimensjon 285/45-21, noe som er standard for dette utstyrsnivået.
Vi har også en tøffere test som inneholder både landevei og motorvei. På denne runden var det litt kaldere, men fremdeles 13-15 varmegrader.
Den beregnede rekkevidden havnet her på 477 kilometer med et forbruk på 21,6 kWh 100 km. Et stykke unna resultatet for landeveistesten, men her er gjennomsnittshastigheten vesentlig høyere da man har 110 km/t på motorveien.
Med ren kjøring på motorvei havner den beregnede rekkevidden rundt 390 kilometer – som også er særdeles hyggelig.
Under optimale forhold skal Kia EV9 kunne lade fra 10 til 80 prosent på 24 minutter. Her har man mulighet for manuell forvarming eller automatisk dersom du navigerer til en kjent lader. Bilen vil i tillegg vise deg om den anser batteritemperaturen som passende for maks ladehastighet, en detalj vi savner i mange biler.
Da vi plugget i så steg hastigheten jevnt og trutt hele veien opp til 54 prosent hvor vi nådde makshastighet for økten på 211,5 kW. Selv på 70 prosent ladet vi med imponerende 170 kW, her har man med andre ord en veldig flat ladekurve.
Sluttiden endte på 24 minutter, nøyaktig det samme som Kia selv lover.
Med EV9 treffer Kia blink på nærmest alt vi ser etter. Hadde denne kommet i gulltiden – tiden før moms på elbiler – så ville Kia solgt i bøtter og spann av denne. Nå er det verre å selge biler som lukter på millionen.
EV9 GT Line med 6 seter starter på 919.900 kroner, går du for 7 seter sparer du 20.000 kroner. EV 9 er også tilgjengelig i et utstyrsnivå som heter Exclusive, og billigste utgave her starter på 739.900, da med bakhjulstrekk.
Nå hører det med til historien at for pengene får du en bil som Kia virkelig mener alvor med.
Her har du noe som er tett opp imot luksus, en rekkevidde som bør holde for de aller fleste, og en plass som dekker de aller fleste familiers behov, i tillegg til at du kan trekke tyngre henger enn stort sett alle andre naboene dine med elbil.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: