Vi har testet oppgraderte Audi Q4 Sportback e-tron. (Fotos: Nybiltester)
Test av oppgraderte Audi Q4 Sportback
Som sine tvillinger, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq, har også Audi Q4 e-tron blitt oppgradert med lengre rekkevidde, forbedret kjøreopplevelse og mulighet for forvarming av batteriene.
Nå kommer også Audi Q4 Sportback e-tron med betraktelig mer utstyr som standard, slik at totalprisen blir lavere for de aller fleste.
Versjonen vi tester er Q4 Sportback e-tron Edition S line 45 Quattro, som har 286 hk og 679 Nm noe som skal få deg til 100 km/t på 6,6 sekunder.
-->
Batteriet er like stort som før med sine 82 kWh brutto og 77 kWh netto, noe som skal gi bilen en maks rekkevidde på inntil 525 kilometer.
Pressebilen er unik ved at du nå ikke finner kombinasjonen sportback, 45 og S line. Prismessig så fant ikke Audi det naturlig og tilby både 45 og 55 (som er den kraftigere versjonen med 340 hk), slik at skal du ha sportback og S line så må du velge 55.
Velger du derimot vanlige Q4 e-tron kan du fremdeles velge mellom 45 og 55 i kombinasjon med S line.
Startprisen på Q4 Sportback e-tron er 576.900 kroner uten eventuelle kampanjer. Testbilen kan jo ikke konfigureres, men skal du ha en tilsvarende bil i dag vil denne koste 717.900 kroner – her gjelder det med andre ord å passe seg litt for at ikke ekstraustyrlisten blir altfor lang.
Bilen måler 4,59 meter i lengden og 1,86 meter i bredden. Akselavstanden på 2,77 meter. Egenvekten er på 2.252 kilo, noe som er 20 kilo mer enn en tilsvarende utstyrt Volkswagen ID.4.
Nyttelasten er god og er på 423 kilo.
S line-pakka gir deg sportsstoler i stoff/kunstskinn. Skal du i tillegg ha elektrisk justering må du kjøpe en komfortpakke som i tillegg til elektrisk justering gir deg elektrisk justerbare sidespeil, justerbart midtarmlene blant annet.
Stolene er gode, og stoffet sørger for at du slipper å bli fryktelig varm om sommeren. Oppvarmede i tre nivåer, og du har isofix på passasjerstolen.
Veldig klassisk førermiljø med altfor mye pianolakk. De lavere utstyrsnivåene har større grad av matt plastikk, det ser mye bedre ut og er lettere å holde rent. Sportslig ratt med manuell justering både i dybde og høyde – skal du ha varme må du kjøpe dette.
Audi Virtual Cockpit er på plass og ser fremdeles særdeles bra ut, mens innholdet på hovedskjermen etter hvert begynner å bli veldig utdatert og det er på høy tid at Audi gjør som konkurrentene og oppdaterer systemene sine til noe som er mer brukervennlig.
Alt fungerer og har du eid en Audi de siste årene så finner du få utfordringer her, kanskje det er nettopp denne følelsen Audi ønsker å beholde.
Navigasjonen fungerer greit og du finner stort sett det du leter etter, selv om det er veldig frustrerende at du ikke kan taste inn en destinasjon når du kjører, da tastaturet er låst når bilen er i Drive.
Baksetene er gode, og med mine 178 centimeter så er det fremdeles god plass til knærne bak meg selv, og hodeplassen er god nok, selv om designet her spiser noen centimeter kontra vanlige Q4.
Bagasjerommet rommer 535 liter, eller 1.460 liter dersom du legger ned setene, som er tredelt. Gode festepunkter og relativt dype lommer i sidene. Variabelt bagasjeromsgulv slik at du her har en del plass under gulvet dersom du legger dette i øverste nivå.
Hengerfeste er standard i dette utstyrsnivået, og du kan trekke inntil 1.200 kilo.
I videoen over ser vi mer detaljert på bilen, går igjennom plassen, ser på de praktiske egenskapene og som alltid sjekker vi rekkevidden og ladehastigheten.
På vår 206 kilometer lange landeveistest som naturlig nok foregår utelukkende på landevei med maks 80 km/t fikk bilen en beregnet rekkevidde på 552 kilometer, med et forbruk på 13,9 kWh/100 km. Dette er godt over rekkevidden som loves for testbilen, da denne ligger på 514 kilometer.
Vi hadde 17-19 varmegrader og stort sett tørr vei, kun avbrutt av enkelte intense regnbyger.
Rekkevidden her er nærmest identisk med tallene vi fikk med Volkswagen ID.4 på samme runde – så holder du deg på landeveien er det ingen problemer å kjøre over 50 mil, noe som bør holde for de aller fleste.
Standard i S Line-pakka er sportsunderstell, som gjør at bilen er senket 15 mm og bilen har mer dynamisk fjæring og demping som igjen legger til rette for mer sportslig og aktiv kjøring. Etter å ha brukt de to foregående ukene i ID.4 så merker man overgangen, og det er tydelig at Q4 e-tron med dette understellet er mer sportslig enn tvillingen, selv med DCC (adaptivt understell).
Kraften er lik her som på ID.4, men det er lettere å kjøre aktivt med denne da den stivere følelsen gir økt trygghet og selvtillit i krappe svinger. Støynivået er lavt, sittekomforten er god og assistentene gjør en god jobb.
I velkjent tysk premium-stil så kan du her lesse på med utstyr, men det er virkelig ikke alt du trenger. Testbilen er langt fra fullutstyrt, men med alt standardutstyret så kommer du langt uten å måtte legge til en hel del.
Jeg og Hans Vidar testet tidligere i vår standardutgaven av Q4 e-tron, den ene utstyrt med varmepumpe den andre ikke. Dette var for å finne ut om det gir noe utslag på rekkevidden, men værmeldingene var ikke så nøyaktige som vi håpet, så det ble litt for varmt for at testen ville gitt noen fordel til bilen med varmepumpe.
Begge bilene stod på orginale 19-tommers felger og dekk i samme dimensjon, og den beregnede rekkevidden havnet på 482 kilometer for bilen med varmepumpe og 512 kilometer for bilen uten. Litt ulogisk resultat og vanskelig å forklare forskjellen, men bilen med varmepumpe var relativt godt utstyrt og veide i overkant av 30 kilo mer enn den andre – uten at det i seg selv skal gi store utslag.
Vår 50/50-test er en tøffere test da vi her har 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Også her 17-19 grader og tørt hele veien. Her havnet den beregnede rekkevidden på 463 kilometer og forbruket endte på 17,1 kWh/100 km.
Testbilen står forøvrig på 235/45-21 foran og 255/40-21 bak, noe som er standard for dette utstyrsnivået. Med kjøring kun på motorvei så kan du regne med en rekkevidde varierende mellom 385 og 410 kilometer – det er i hvert fall de tallene vi fikk da vi testet på motorveien fra Oslo mot Sørlandet.
Også Q4 e-tron har fått økt ladehastighet, og kan nå maksimalt ta imot 175 kW under optimale forhold. Dersom du navigerer til en hurtiglader vil bilen forvarme batteriene, men her kan man dessverre ikke forvarme manuelt, og du kan heller ikke se nåværende maks hastighet dersom du plugger i eller forvarmer batteriene slik du kan hos VW og Skoda – merkelig, og faktisk ganske skuffende. Hvor er forspranget som visstnok skal ligge i teknikken?
Vi navigerte til en hurtiglader slik som anbefalt og ladehastigheten spratt relativt raskt opp i 177 kW, altså helt innenfor det Audi selv lover. Etter 27 minutter hadde vi kommet til 80 prosent også det akkurat som lovet, faktisk ett knapt minutt raskere.
Positivt at man kan se ladehastigheten inne i bilen, men trekk for mangel av manuell forvarming og at man ikke får noe beskjed i bilen når den faktisk forvarmer.
Audi Q4 e-tron er en velkjørende bil som det er lett å bli glad i.
Kreftene i 45 er mer enn nok for de fleste så her er det penger å spare på å ikke velge 55.
Med oppgraderingen av Q4 e-tron har Audi inkludert utstyr for over 50.000 kroner, slik at her trenger du ikke å lesse på med altfor mye utstyr for å få en fint spekket bil.
Audi selger godt av Q4 e-tron, men ikke like godt som tvillingene fra Volkswagen og Skoda, uten at noen blir særlig overrasket over det. Tradisjonelt skal Audi ligge over begge disse i premiumfølelse, men forspranget begynner virkelig å bli spist opp og de to andre virker spesielt på teknologifronten å nå være foran Audi.
Q4 e-tron byr nok på den mest sportslige kjørefølelsen av de tre, og er sånn sett også den morsomste.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: