Da GMC, som første merke, lanserte sin tredje elektriske «truck», Sierra EV, lød rekkevidden på akkurat 400 miles. Selv målt mot moderne «vanlige» elbiler er dette i toppsjiktet, for det betyr nemlig 644 kilometer rekkevidde.
Det er for eksempel rett i hekken på en rekkeviddekonge som Tesla Model S, som over i USA har en oppgitt rekkevidde på 404 miles, 650 kilometer.
Men nå må selv en Tesla S strekke våpen, for GMC har kladdet litt mer på Sierra EV satt sammen på GM Ultium Platform. Det betyr enda noen ekstra miles.
Denali-versjonen, som kommer i et begrenset antall, sender nemlig det meste av elbiler i skammekroken når det gjelder rekkevidde, for her strekkes den ut med formidable 10 prosent.
Så ja, den nye lyder på 440 miles, og det betyr 708 kilometer.
‒ Sammen med Hummer EV Pickup og SUV, er GMC nå det eneste merket med tre elektriske trucks, sier Duncan Aldred, global visepresident, Buick og GMC.
‒ Sierra EV er «Denali av elbiler» og den beste trucken som noen gang er laget. Ferdig snakka!
Denali er for øvrig navnet på det mektigste fjellet i Nord-Amerika som rager 6.190 meter over havet, og viser også til den aller høyeste utstyrsvarianten til GMC.
Om dette er historiens beste pickup så bør den også flekse litt mer enn bare rekkevidde, og det gjør også Sierra EV Denali Edition 1.
Nå bør selv en vanlig Sierra EV holde det gående ganske lenge, for GMC har testet de elektriske pickupene i 27 millioner virtuelle kilometer og 1,6 million ekte, og som Hummer-sjefen har den også en såkalt CrabWalk. Dette er smart, for i lave hastigheter kan vinkelen på bakhjulene etterligne vinkelen på forhjulene og åpner for diagonal bevegelse.
Kreftene bør det ikke stå på, 754 hestekrefter og et dreiemoment på 1.064 Nm, og det åpner for solid hengervekt, 4,5 tonn, mens lastekapasiteten er på 658 kilo.
Ladingen, spurte du?
Jo, den følger alt det andre og lyder på voldsomme 350 kW takket være et 800V-system, noe som gjør at det fylles rundt 100 miles i løpet av 10 minutters lading. Det er 161 kilometer med fersk rekkevidde.
Å, 0-100 km/t?
Vel, nå opplyser de amerikanske merkene sprinttiden fra 0-60 mph, og opp til 96,5 km/t skal denne kolossen bruke under 4,5 sekunder. Alle tallene vi har referert er GMC-estimater.
De har også estimert en pris for Sierra EV Denali Edition 1, og den lyder på 100.000 dollar ‒ rundt 1 million kroner.
Siden dette er en spesialversjon kommer den i begrenset antall, men akkurat hva det er sier ikke GMC. Mulig de estimerer det og.
Så får vi se om amerikanerne lar seg lokke av en elektrisk pickup med voldsom rekkevidde, vi tipper at den iallfall hadde slått an her hjemme.
Her er flere bilder:
Les også: