Tungtransport står for mye av det totale utslippet i transportsektoren, og nye løsninger som elektriske lastebiler demper selvsagt dette. Men det er også en løsning som byr på et kinderegg av besparelser ‒ tillatt maksvekt.
Dette potensialet vil nå Statens vegvesen utnytte, for økt vekt har flere positive ringvirkninger.
Det blir færre store og tunge lastebiler på veiene ‒ Vegvesenet mener at den totale kjørelengden kan reduseres med opptil 116 millioner kilometer. Det er mye.
Mindre kjøring gir i seg selv et kinderegg av fordeler ‒ lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer.
Videre viser rapporter fra Transportøkonomisk institutt (TØI) en mulig besparelse rundt transportkostnadene beregnet til hele 4 milliarder kroner årlig. Dette er ikke bare positivt for transportselskapene, men også forbrukerne som jo må ta transportregningen til slutt.
‒ Dette forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, som igjen gir færre turer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
‒ Det vil være positivt både for bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for landet.
Mer konkret vil Vegvesenet heve totalvekten for 6- og 7-akslede lastebiler med slepvogn, og foreslår at dette økes fra 50 til 54 tonn.
Om vogntoget er elektrisk drevet plusses det på ytterligere 2 tonn tilleggsvekt, og dette skal kompensere for vekten av nullutslippsteknologien. Disse kan dermed kjøre med 56 tonn.
‒ Flere ønsker å øke tillatt totalvekt for enkelte typer vogntog, og det er positivt at vi nå kan sende dette forslaget på høring, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
‒ Det er bra for klima og det er bra for trafikksikkerheten. Nå ønsker vi innspill på forslaget til endringer.
Her vegdirektøren og samferdselsminister ved en tidligere anledning:
Ifølge Vegvesenet har både hovedveiene og lastebilene utviklet seg til å takle mer last, og forslaget som altså skal ut på høring gjelder over 40.000 kilometer med veier som åpner for 60 tonn tømmertransport.
I tillegg er det over 15.000 kilometer med veier som er tillatt for totalvekt 50 tonn, og ettersom det er fylkeskommunene som veieiere på disse må de tillate denne endringen.
Kinderegg-tiltaket gir altså økonomiske besparelser, utslippsbesparelser og mindre trafikk og dermed potensielt hindre alvorlige ulykker.
På toppen er det ingen behov for nyanskaffelser for transportørene og store deler av veinettet takler allerede en slik vekt, så det er ikke rart at Statens vegvesen peker på store samfunnsøkonomiske gevinster her.
Les også: